Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. maj 2014 kl. 9.26
Hej
Jeg satte 1200 små træer og buske rundt om i haven sidste efterår, stort set det hele kommer fint, på nær mine rød kornel, jo de kommer godt nok men de er næsten alle sammen helt sort i de øverste 10 cm, som om de var blevet sveden af med en ukrudtsbrænder, hvad kan det være ?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. maj 2014 kl. 21.42
Hej
Hvis de står på "bar mark", vil jeg tro at de er frostsvedne i toppen.
Ingeborg
Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. maj 2014 kl. 22.51
Okay det gør de, takker
Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. maj 2014 kl. 8.29
Kom lige til at tænke, skal jeg gøre noget ved det, klippe toppen af eller ?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2014 kl. 10.18
Du kan selvfølgelig klippe det sorte af for udseendets skyld, men hvis det er rimelig store planter, ville jeg tage hele grenen med den sorte top. Mine røde kornel (Cornus Alba elegantissima) bliver klippet helt ned til 10-20 cm hvert 2. eller 3. år. De er lynhurtigt lige så store igen - ca. 2 m i diameter og ca. 2,5 m høje.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. maj 2014 kl. 10.28
de er jo ikke ret store, de blev plantet i efteråret og det var 20-50 cm planter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2014 kl. 10.57
Det kommer an på, hvor mange du har. Hvis det er ok, ville jeg klippe hver 2. i toppen - og huske at den skyder nye grene der hvor du klipper - og det kan se mærkeligt ud for denne plante. Og ellers klippe hver 2. helt ned til 20 cm. Jeg går ud fra at planternes rødder har taget godt fat allerede.
Ingeborg
Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. maj 2014 kl. 22.35
Det kan jeg vist ikke liger huske, jeg tror der var 150 rød kornel mellem de 1200 planter jeg plantede, men takker for rådet det vil jeg gøre.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. maj 2014 kl. 10.35
Mange nyplantede hegnsplanter i det åbne land når ikke at modne helt af inden vinteren, så de får sorte spidser.
Det har ingen praktisk betydning for planten.
Men husk aldrig at gøde efter 1.august, så planterne kan nå st modne af.
Deres 1. vækstsæson gødes de sparsomt eller slet ikke.
Anne Marie
Skrevet af: Johnny Jorsal, 20. maj 2014 kl. 12.27
Okay, jeg har faktisk givet dem en gang, og havde planlagt at de skulle have igen i juni, men det vil jeg da så droppe.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.