Skrevet af: Holm Mousten, 26. april 2014 kl. 21.31
Er der hjælp at hente vedr. min Rosenmandel.
I ca. 18 år har min rosenmandel stået i fuldt flor omkring 1. maj, men allerede her sidst i april er den ved at afblomstre og enkelte grene er helt uden blomster.
Sidste år begyndte der at sive/dryppe et harpiks-lignende stof ud fra stammen (se foto) og det fortsætter også i år.
Er træet ved at være for gammelt el. kan det reddes
Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2014 kl. 8.56
Bakteriekræft?
plante-doktor.dk/stenfrugttrae%20bakteriekraeft.htm
PS
Jeg kan ikke undlade et generelt tip: Planten står i en "stenørken", hvilket er langt fra den "skovbund", som planten oprindeligt holder af. Hvorfor ikke styrke planten i kampen mod sygdom? Fjern de skærver om plantens fod (hele området ved planten - 1 meter langt område og i bedets fulde bredde. I stedet for skærver lægger du et lag kompost (og det SKAL være kompost - ikke spagnum) - gerne 10 cm tykt.
Kunstgødning stopper du samtidig med, hvis du ellers har givet det.
Giv træet et par år med en mere levende jord og se om ikke det kommer sig eller bedres så meget, at du stadig har glæde af det i mange år - det tror jeg :)
Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2014 kl. 9.47
Rosenmandel bliver ofte angrebet af grå monilia som får blomster og blade til at visne. Disse grene bør klippes af, helt inde ved stammen, så sygdommen ikke spreder sig. På fotoet ses flere bare grene.
Det er da meget pænt med den "stenørken", men det gavner slet ikke planten.
Min rosenmandel (15 år gammel) bliver angrebet næsten hvert år, og bliver klippet ned. Men den har også dårlige betingelser i græsset.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.