Skrevet af: Christine, 6. juli 2004 kl. 12.31
Jeg har fået en elefantgræs, men mange af grenene er knækket under transport. Kan man klippe dem af og så regne med den skyder igen? Er der nogen, der har erfaring med det?
Hilsen Christine
Skrevet af: Martin Larsen, 6. juli 2004 kl. 15.08
Den skal nok skyde igen. Vi skar vores helt ned sidste år for bedre at kunne komme til bagved. Den skød ret hurtigt, og i år kan man ikke se forskel.
Skrevet af: Christine, 6. juli 2004 kl. 15.32
Hej Martin
Tak for dit svar, men tror du også, den vil skyde i år? Ved godt, den ikke bliver 3 m i denne sæson.
Christine
Skrevet af: Lillian, 2. august 2005 kl. 11.32
Takker også for denne information;o)jeg købte en lille,potte på planteskolen,på vejen hjem i bilen væltede den med nogle af de andre planter-og knækkede.
det er sådan en slags som man helt skal finde et godt ståsted til...da den er nærmest umulig at fjerne igen, efter någle år?ikke
Venlig hilsen Lillian
Skrevet af: Ivan Eriksen, 10. maj 2006 kl. 17.17
Plantede elefantgræs sidste år, de stod fint og visnede inden vinteren. Men de er ikke begyndt at skyde op af jorden endnu den 10. maj 2006. Er der håb om at de kommer?
Venlig hilsen Ivan
Skrevet af: Boi Jensen, 10. maj 2006 kl. 20.30
Hej Ivan
Du kan være ganske rolig de skal nok komme, men først når jordtemperaturen er tilpas høj.
Skrevet af: Vibeke, 8. august 2006 kl. 17.25
Jeg er nylig flyttet, og har fået en have med elefantgræs. Jeg ville gerne vide, om nogen kunne fortælle mig, hvordan jeg kan tynde ud og plante en hæk af planterne. Eller er det bedre at købe på en planteskole? Det kan tilføjes, at det område, jeg vil tynde ud, vil jeg bevare.
Skrevet af: Susanne Pedersen, 4. oktober 2006 kl. 22.19
Hej.
Er der nogen der kan fortælle om man skal klippe elefantgræs ned hvert år, når det er visnet. Gjorde det sidste år, men en veninde mente ikke at jeg skulle have gjort det. Det står i en stor potte på altanen, og ser jo meget kedeligt ud nu På forhånd tak.
Susanne
Skrevet af: Jesper Christiansen, 14. oktober 2006 kl. 15.56
Hej susanne
Du skal klippe det ned hvert forår,når frosten er væk
så kommer det fint igen...
Skrevet af: Mette Brun, 22. oktober 2006 kl. 18.59
I min have blomstrer elefantgræs lige nu, det har jeg aldrig oplevet jeg vil gerne have oplysninger om den nu går ud eller det bare er pga. den lange varme sommer og at jeg igen næste år kan glæde mig over græsset. mvh. Mette Brun
Skrevet af: Annette, 22. oktober 2006 kl. 22.13
Hej mette
jeg kan fortælle at mine elefantgræsser blomstre også. De fleste planteskoler på nette skriver at det gør de ikke, men jeg tror, at det er den varme lange sommer vi har haft, sóm har fået den til det.
Hvis den reagerer som de mindre artesfæller, som blomstre hver år, vil den ikke dø ligesom bambus, så jeg tror ikke vi skal bekymre os, men i stedet glæde os over synet. Det er ikke sikkert at vi oplever det forløbig.
mvh
Annette K.
Skrevet af: Lillian, 22. oktober 2006 kl. 23.19
Ja, det er smukt.så forleden en ret stor siv art i en have med flotte"koste" på tror den hedder pampasgræs.NEJ hvor var den smuk,også fordi den stod alene i en forhave med granit grus
Skrevet af: Dan Mark Jensen, 27. oktober 2006 kl. 11.27
Jeg har også en have med den flotteste elefantgræs, men den blomstrer nu, det er jo flot men jeg bliver lidt bekymret for om den nu kommer igen til næste år :-(
Jeg klipper også min elefantgræs ned hvert år og den kommer sig flot til hvert forår.
Mvh.
Dan Mark Jensen
Skrevet af: T.Rasmussen, 27. oktober 2006 kl. 12.06
Til Dan Mark.
En varm og tør sommer er årsagen til, at vi nu ser Elefantgræs med aks, det gælder både ''Giganteus'' og ''Gracillimus'' (finstrålet elefantgræs)
Et ret sjældent syn, som vi bare skal nyde.
De kommer igen til næste år, (måske dog ikke med aks?)
hilsen Peter.
Skrevet af: Ina Ægidius, 12. marts 2007 kl. 22.17
Hvad er forskellen på elefantgræs og bambus?
Skrevet af: Mads Nielsen, 21. marts 2007 kl. 21.00
Hej!
Da jeg netop har ryddet afskærmningen ind til min nabos have vil jeg meget gerne plante elefantgræs, som hæk her til foråret. Mit spørgsmål går på om man kan købe "voksne" planter på en planteskole eller om de kun fås i små udgaver, hvor man må lade naturen gå sin gang for at få højde på planterne. Det drejer sig ca. om et stykke på 15 meter jeg vil skærme af med elefantgræs.
Mvh,
Mads Nielsen
Skrevet af: Peter, 22. marts 2007 kl. 17.58
Hej Mads. Hvor bor du i landet? Min store klump elefantgræs skal halveres, og du må meget gerne få den ene halvdel for selv at komme og grave den op... Der er ikke nok til 15 m men alligevel... Jeg bor i Århus N
Skrevet af: Mads Nielsen, 22. marts 2007 kl. 18.49
Hej Peter!
Tusind tak for tilbudet! Jeg bor i Hanstholm og jeg tænker at det er lidt langt at køre. Hvis det havde været tættere på havde jeg helt sikkert takket ja.
Mvh,
Mads
Skrevet af: Annette, 23. marts 2007 kl. 8.58
Hej Mads!
Hvad mener du med "voksne" planter. Planterne kan sikkert skaffes i flere størrelser. Men... Selvom du kan skaffe store planter, skal disse klippes helt ned hvert forår. Så kommer de strækt igen fra bunden; 34 meter hver sæson. Vi har selv haft et langt stykke i haven med elefantgræs. Vi valgte (mod reglerne) at klippe det ned i efteråret, for at slippe for alle de visne "blade", der blev blæst rundt i haven.
Elefantgræs er en imponerende plante; den vokser hurtigt op hvert år og er utrolig flot i højsommeren, men jeg ville ikke bruge den som hækplante ind til en nabo; som rumdeler i egen have synes jeg den er optimal.
Vi har fjernet vores (med stort besvær) og vi overvejede at genbruge den som hæk ind mod vores nabo. Dette fravagte vi, da det jo ville indebære at der skulle være helt bart mellem naboen og os i nogle måneder hvert år. Vil dog lige sige at jeg savner den frodighed, og energi, elefantgræsset har.
God fornøjelse med dit projekt.
Annette
Skrevet af: Randi Madsen, 25. marts 2007 kl. 16.53
Hej
Vi har noget elefantgræs som vi gerne vil have flyttet, men det er næsten umuligt at få gravet det op og skilt det ad, da rødderne er meget tykke og robuste.
Er der nogen som har et godt råd til hvordan man kan gøre det? Eller kan det bare ikke lade sig gøre.
Mvh Randi
Skrevet af: Benedikte Hansen, 29. juni 2007 kl. 15.01
Vi har for 2 år siden plantet 3 potter ud i haven med elefantgræs. De står i forlængelse af hinanden.
Hvad er grunden til at de ikke bliver lige høje?
Det er "trip-trap-træsko. Den sidste er en ynkelig lille en, som slet ikke kan følge med og som slet ikke har fået så mange nye skud som planten længst til højre for den. Den midterste er også en alt for lille udgave af elefantgræs.
Planterne står imidlertid i nærheden af et par store træer. Den klump vi plantede tættes på, er i dårligst vækst og vi tænkte på, om det kan være årsagen. Hvad skal vi så i givet fald give elefantgræsset af næringsstoffer for at få det at gro noget bedre så alle blanterne bliver nogenlunde ens i væksten og lige høje?
Skrevet af: Benedikte Hansen, 29. juni 2007 kl. 15.02
Vi har for 2 år siden plantet 3 potter ud i haven med elefantgræs. De står i forlængelse af hinanden.
Hvad er grunden til at de ikke bliver lige høje?
Det er \"trip-trap-træsko. Den sidste er en ynkelig lille en, som slet ikke kan følge med og som slet ikke har fået så mange nye skud som planten længst til højre for den. Den midterste er også en alt for lille udgave af elefantgræs.
Planterne står imidlertid i nærheden af et par store træer. Den klump vi plantede tættes på, er i dårligst vækst og vi tænkte på, om det kan være årsagen. Hvad skal vi så i givet fald give elefantgræsset af næringsstoffer for at få det at gro noget bedre så alle blanterne bliver nogenlunde ens i væksten og lige høje?
Skrevet af: Annette, 30. juni 2007 kl. 10.09
Hej Benedikte
Jeg kunne forestille mig at der er mere tørt, muligvis også mere skygge, der hvor de store træer står, så prøv at vande noget mere, også selvom det regner.
Det er også en mulighed for at træerne trækker mere næring ud af jorden. jeg ved ikke hvilke træer det er.
Og endelig kan den sidste plante være ringere end de 2 andre. Det har måske ikke være så meget i potten, så det kan være den kommer sig til næste år.
Men jeg tror mest på den med vandet, da det er trip-trap-træsko, det tyder på at jorden har været mest fugtig, der hvor den yderste står og så blevet mere og mere tør, nu længere de er plantet ind mod træerne.
Skrevet af: Tina, 2. juli 2007 kl. 23.29
Hej Vibeke og Randi
Du spørger hordan du kan udtynde din elefantgræs.
du kan grave den helt op når den er visnet og klippet ned og så save den i mindre stykke.
Jeg har selv haft held til i vækst sæconen, at kile et stort jernspyd (sådan et som bruges ved brolægning / fliselægning). ned i planten og banke med en muggert og derpå vrikket kraftiegt. Dette har jeg gjort flere steder tæt på hinanden, indtil jeg fik vredet en rodklump løs.
Skrevet af: Olav, 28. september 2007 kl. 15.28
Min kone vil gerne have fjernet vores flotte elefantgræs. Det er ikke umuligt at grave løs, men der skal køres særdeles meget jord væk for at undgå at der stadig er løse roddele tilbage. Jeg frygter derfor at den vil skyde igen med enkelte skud hist og her. Hvad kan man gøre?
Skrevet af: T.Rasmussen, 28. september 2007 kl. 15.57
Lad den stå den er jo smuk.
Skrevet af: Knud Halskov, 28. september 2007 kl. 19.19
Hej Olav.
Pas for alt i verden på ikke at blive ramt, men hvis du nu sniger dig ind på den bagfra, kan du måske få held til at kvæle den i opløbet altså inden den får samlet en hel hær af ivrige nye skytter.
Med venlig hilsen fra en pacifist.
Knud
Skrevet af: Kaj Østerby, 10. april 2008 kl. 20.20
Skrevet af Kaj Østerby d.10. april 2008.
Elefantgræs findes i forskellige arter (størrelser)gødes som græsplæner, og vandes godt. Bør klippes ned i efteråret, derved undgår du at beskadige nye skud i foråret. Det er en god ide at plante elefantgræs i brøndringe, åltså potter uden bund, derved undgår du at de breder sig udover det sted hvor du ønsker græsset skal stå. Tre buske i græsplænen det er flot. Er efetr mim meneing uanvendelig som hækplante, medmindre du planter det i en kanal af et eller andet, idet græsset vil brede sig. Det skal have en hvis størrelse i diameter for at kunne modstå blæst, og for at se godt ud, en fem seks strå syner jo ikke af noget.Vil du have flere gode råd til din have er du velkommen.
God fornøjelse.
Venlig hilsen Kaj Østerby.
Skrevet af: Kaj Østerby, 10. april 2008 kl. 20.22
Skrevet af Kaj Østerby d.10. april 2008.
Elefantgræs findes i forskellige arter (størrelser)gødes som græsplæner, og vandes godt. Bør klippes ned i efteråret, derved undgår du at beskadige nye skud i foråret. Det er en god ide at plante elefantgræs i brøndringe, åltså potter uden bund, derved undgår du at de breder sig udover det sted hvor du ønsker græsset skal stå. Tre buske i græsplænen det er flot. Er efter min mening uanvendelig som hækplante, medmindre du planter det i en kanal af et eller andet, idet græsset vil brede sig. Det skal have en hvis størrelse i diameter for at kunne modstå blæst, og for at se godt ud, en fem seks strå syner jo ikke af noget.Vil du have flere gode råd til din have er du velkommen.
God fornøjelse.
Venlig hilsen Kaj Østerby.
Skrevet af: Anna, 17. maj 2008 kl. 19.17
Hej,
Er der nogen der ved hvordan elefantgræs har det med skygge? Er der nogen arter der trives med lidt eller næsten ingen sol?
På forhånd tak
Malene
Skrevet af: Pernille, 21. juli 2008 kl. 20.03
Hej! Jeg er meget interesseret i at få elefantgræs i min have. Jeg har imidlertid fundet ud af, at det er rigtig dyrt er der nogen som har et forslag til, hvor jeg kan købe planter billigt?
Hilsen Pernille
Skrevet af: Jan Persson, 22. oktober 2008 kl. 20.48
Hej.
Vi skal have flyttet en elefantgræs kan man gøre
det her i efteråret November måned og skal den skæres ned inden for at den bedre kan få rodfæste.
mvh. Jan
Skrevet af: Knud Halskov, 23. oktober 2008 kl. 11.46
Hej Jan
Elefantgræs er en staude, som du kan flytte året rundt, blot du kan komme i jorden. Den får ikke bedre rodfæste af, at du skærer toppen bort, men er selvfølgelig nemmere at flytte. Og så er tidspunktet nu jo bare optimalt.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Knud Halskov, 23. oktober 2008 kl. 11.59
Hej Malene
Jeg har lige læst dit spørgsmål (fra 17.maj) om, hvordan Elefantgræs har det med skygge. De fleste prydgræsser vokser bedst i sol eller halvskygge. Jeg har selv plantet en elefantgræs i et hjørne af haven sidste efterår. Den står i skygge af større træer, og var længe om at komme frem i foråret og den er tydeligvis mindre kraftig end elefantgræs normalt er.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Marianne Mortensen, 26. juli 2009 kl. 10.38
Jeg har overtaget en dejlig gammel have. Mit store problem er, at jeg også har overtaget et gigantisk bed med elegantgræs, som er ved at overtage to piletræer og en magnolie.
Hvordan fjerner jeg græsset? Jeg ved godt det er smukt, og det vejer flot for vinden, men det er altså alt for meget elefantgræs til mig!
Marianne
Skrevet af: Lise D, 4. juni 2014 kl. 20.44
Jeg vil gerne plante elefantgræs (den høje på
3 meter) der skalskærme dels mig naboen og mod en stor P-plads.
Stedet er på en skråning ned til en å - kan de min klare det? Det er jo et udsat (vådt) område - men uden nogen former for vind.
Hvor tæt skal de plantes - det drejer sig om ca. 3 meter og gerne i en stor klynge.
Billede af stedet hvor de skal stå - nede til højre er åen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.