Skrevet af: Louis Jensen, 21. april 2014 kl. 18.05
Hej alle
Jeg skal have ny træflis lagt ud i vores frugthave, men der ligger allerede et lag fiberdug og ovenpå et lag gammel træflis som efterhånden er formuldet. Imellem dette er der skudt ukrudt op som vokser ovenpå fiberdugen, i det formuldede flis.
Mit spørgsmål er herfor: kan jeg lægge 10-15 cm flis ovenpå og være sikker på ukrudt og gammel muld ikke 'går igennem' den nye flis? Eller SKAL jeg fjerne det gamle muld/flis ovenpå dugen inden jeg udlægger det nye lag?
Skrevet af: Lone Brems, 21. april 2014 kl. 22.52
Hej Louis Jensen
Svaret afhænger af, hvilke ukrudtsplanter der vokser ovenpå fiberdugen. Fortæl lidt om det - så vil jeg gerne komme med et bud på en fornuftig fremgangsmåde.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Louis Jensen, 25. april 2014 kl. 22.32
Hej Lone.
Beklager det sene svar, men jeg havde lige en søn der ville til verden i tirsdags. :-)
Det der vokser mest af, er ahorn-skud, mælkebøtter, skud fra mirabella, og noget græs osv. Det er lidt en blandet landhandel. Hehe.
Endvidere er det meste af det gamle bark ved at være helt formuldet. :-)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. april 2014 kl. 8.14
du bør fjerne det gamle lag eller ihvertfald vegetationen
Skrevet af: Lone Brems, 26. april 2014 kl. 23.09
Hej Louis Jensen
TILLYKKE !!!!!!! Livet bliver aldrig større end når et nyt lille menneske bydes velkommen :-)
Ukrudtsarterne du beskriver er frøbårne og du kan være godt tilfreds med ikke at have en bevoksning af tidsler, nælder, skvalderkål og andre ikke-medgørlige flerårige arter. Så du har et godt udgangspunkt for at gøre miljøet en god tjeneste!
Det er fredeligt at blive de frøbårne planter kvit: Saml det, der er groet frem og komposter hele molevitten.
Fjern derefter den gamle ukrudtsdug - og aflever den til forbrænding.
Lad rester af muld og nedbrudt barkflis ligge tilbage på jordoverfladen.
Ukrudtsdugen består af fibre fremstillet på basis af mineralsk olie og den nedbrydes meget langsomt - det tager eksempelvis op til 400 år før en almindelig plastpose er helt nedbrudt.
I den lange periode afgives forskellige stoffer til jordoverfladen - nogen af dem harmløse, andre er mistænkte for at kunne forstyrre hormonbalancen hos levende organismer.
Jo længere tid ukrudtsdugen bliver liggende på jordoverfladen, jo mindre elasticitet er der i dugens fibre. De brækker over og dugen "falder fra hinanden" - og det bliver med årene tiltagende vanskeligt at fjerne ukrudtsdugen.
Kilde: Bl.a. www.holddanmarkrent.dk
Overvej derefter om det er muligt for dig at holde jorden mellem frugttræerne dækket af grønne planter.
Det kan være en blanding af ikke-kvælstofsamlende urter og græsser som du sår her i foråret. Der skal måske høstes (med le eller fingerklipper) 2 - 3 gange årligt. Kan du forestille dig at vælge at arbejde med jorden og planterne på den måde, så vil du fremover kunne glæde dig over:
Flere insekter (der hjælper med bestøvning af frugttræerne)
Flere fugle - især hvis du hjælper til med nogen redekasser og friskt vand i fuglebad. Fugle kan hjælpe gevaldigt med at holde bladluse-bestanden på et acceptabelt, ikke-ødelæggende niveau.
Bakteriefloraen i jordoverfladen bliver langt mere varieret.
Ormene får bedre betingelser for at nedbryde organiske stoffer og for at holde jorden gennemluftet.
Du og familiens yngste (!) får fornøjelsen af et ekstra blomsterflor - ud over frugttræsblomstringen.
Frugttræerne kommer til at trives bedre - og leve længere.
Men det kan jo være, at du synes, det er helt uoverkommeligt at holde jorden dækket med urter og græsser....
Hvis det er tilfældet kan du lægge barkflis ud på jordoverfladen i en tykkelse på ca 10 cm - og det er normalt rigeligt til at hindre frøbåret ukrudt i at spire.
Laget skal holdes vedlige hvert eller hvert andet år.
Der er stor forskel på virkningen af at anvende barkflis og vedflis - læs evt mere om det i Sten Porse's artikel "Flis i haven". Du finder den let ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side.
Jeg ønsker gode dage for dig og familiens yngste - og jeg ønsker god arbejdslyst til dig uanset hvilken fremgangsmåde, du vælger.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Louis Jensen, 27. april 2014 kl. 0.02
Hej mogens, det var dedværre også min frygt. Hehe. :-)
Men når det så er sagt, tusind tak for dit flotte svar Lone. Hold da op det er dejligt med sådan en læsning. :-)
Jeg har lige et par enkelte spørgsmål ifht miljøplanter og dækafgrøde - jeg syntes dog det lyder som en helt fantastisk løsning.
- vil de ikke tage næringen fra mine stadigt spæde frugttræer/buske. Træerne er købt som 2-3 årige træer hvorfor de naturligvis også har en hvis form for vækst allerede, men de er nyplantede i min jord her i starten af april.
- hvilke typer/blanding skal jeg vælge?
- vil de ikke blive noget udtrådt/tage skade af mig der (flere gange ugentligt) liiiige skal se fremskridtet med mine frugttræer på nært hold? ;-)
- KUNNE det tænkes du kender til et sted med et billede af en frugthave med et sådan tæppe af miljøplanter?
På forhånd tak for hjælpen. :-)
Skrevet af: Louis Jensen, 27. april 2014 kl. 0.04
I øvrigt måtte dækafgrøden meget gerne være forholdsvist lavtvoksende så det ikke bliver en hel urskov derovre - er klar over jeg kan klippe dem til men der er jo ikke noget ved at klippe alle blomsterne af. :-)
Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2014 kl. 8.40
Hej Louis Jensen
Dine unge frugttræer har brug for en plet at gro på hvor jorden er fri for vegetation - størrelsen svarer ca til kronens diameter.
Du kan sagtens så grøngødning så dette friareal opnås - og derefter skal der jo bare gang i hakken...
Du skal undgå at så kvælstofsamlende dækafgrøde - så ingen lupin,luzerne og kløver. De unge frugttræer kan ikke udnytte den kvælstof, disse planter samler uden at de - på grund af kvælstofoverskud - bliver modtagelige for sygdomme (bl.a. skurv).
Der er mange andre planter at vælge mellem - både et-årige og flerårige.
En vej frem for at færdsel kan foregå uden problemer kan være at lave stier med lavtvoksende græsser. Stiernes bredde tilpasses, så det er let at holde dem slået nogle gange hver vækstsæson.
Derudover vil bræmmer /grupper med flerårige urter være hensigtsmæssigt - på lerjord kan arterne Rejnfan, Merian, Vild kørsel, Røllike, Kællingetand.
På sandjord kan du gå efter Cikorie, Sødskærm, og mange slags krydderurter (timian, esdragon og citronmelisse for blot at nævne nogen få).
Hos din lokale biavlerforening vil du kunne få flere forslag, der især fremmer biernes trivsel over en længere periode end frugttræsblomstringen varer.
Det er muligt at du kan få andre gode forslag hos biolog og frugtavler Jens H. Petersen - www.aebletoften.dk.
Jeg har ikke lige billeder på lager af den slags du efterspørger - måske andre ligger inde med dem ?
Rigtig god fornøjelse med at samle mere viden og især med at omsætte den til en frodig, insektsummende, fuglekvidderfyldt frugthave :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.