Skrevet af: Karen, 6. juli 2004 kl. 10.28
Det er nu knap 2 måneder siden jeg såede ærteblomster på friland. efter iblødlægning i et døgn... og kun en lille spire – ud af 30 frø... lurer på om de overhovedet når at vokse de 2 meter som skrevet, før frosten! Har jeg gjort noget galt eller var frøene ikke gode?
Skrevet af: Merete Vinje, 6. juli 2004 kl. 10.50
Ærteblomster har også tit drillet mig, men i år lod jeg dem ligge i blød i en uges tid, og det hjalp. De er spiret næsten alle sammen, og er nu 75 cm. høje.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Karen, 6. juli 2004 kl. 10.58
Wauw... bare floit. Hvor længe var de om at få den højde? Luerer på om min når det...
Skrevet af: Iben, 6. juli 2004 kl. 11.21
Jeg har i mange år dyrket ærteblomster fra mange forskellige firmaer. Det der giver det mindste spild og de sundeste planter er:
1) vælg de rigtige sorter : jeg har haft mest sucess med frø fra Thompson and Morgans og frø fra Isabellas.
2) I april sår jeg indedørs, Jeg beskadiger hvert frø lidt med en lommekniv og sår dem i relativ fugtig såmuld i engangsbægre eller i afklippede mælkekartoner. De har brug for en dyb potte. Jeg ligger ikke i blød – da jeg har opdaget at det giver flere frø der ikke spirer- i forhold til at beskadige frøet.(men ja det tager tid)
3) ca 1 maj planter jeg ud ind i mellem tidligere – dækker hvis det er koldt med fiberdug- men ærteblomster kan tåle en del kulde- bare ikke rigtig frost. Hver plante niver jeg så de bliver mere buskede.
4) Husk opbinding de første 50–75 cm- det hjælper dem meget og de kan i hvertfald ikke lide at mangle vand og gødning.
Mine er idag ca 1meter og 4o høje og har blomstret en 10 dage.
Jeg foretrækker at ha'dem relativt tidligt -da min jord normalt i juli tørre ud og de får så nemmere meldug m.m
Skrevet af: Merete Vinje, 6. juli 2004 kl. 15.23
Det lyder voldsomt at skære i ærteblomstfrø. En mindre dramatisk metode er at trille dem mellem fint sandpapir, så skallen bliver slebet tyndere. Jeg foretrækker nu iblødsætning, for så er jeg sikker på, at jeg ikke beskadiger frøene. I år lod jeg dem ligge, til jeg kunne se små bitte spirer, og det tog som sagt en uges tid.
Jeg har også tidligere sået inden døre, og så går det selvfølgelig hurtigere med at få ærteblomster. På grund af evig pladsmangel i vindueskarmen blev frøene sået direkte på voksepladsen i år, og det skete i St. Bededags-weekenden. Jeg har ingen blomster endnu, men det varer vist ikke så længe.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Iben, 8. juli 2004 kl. 12.09
Hej Merete
Jeg har nu aldrig prøvet at beskadige selve frøet- jeg har også prøvet sandpapirmetoden -den virke fint- men det tager længere tid end med en lommekniv at lave et mikroskopisk lille hul i skallen. Jeg ved ikke om det er tilfældigt med sidste år prøvede jeg at lave et forsøg : 10 frø af samme sort blev helholdsvis lagt i blød og 10 blev beskadiget: Af de langt i blød spirede 6 frø- af dem med hul spirede 9 frø- derfor er jeg holdt op med vandet- men det virke givet vis rigtigt fint på friland. Jeg køber bare dyre frø og er træt af at katten og duerne graver dem op. I england starter man allerede i oktober/november – men det skyldes jo det milde vejr.Men jeg prøvede et år at starte dem inde i februar og plante ud 1/4 – fik store kraftige planter der blomstrede allerede 1/6 og august ud- men jeg har også tilt forstoppelse i vindueskarmen.
VH
Iben
Skrevet af: J. H., 9. juli 2004 kl. 9.01
Jeg har sået ærteblomstfrø fra www.urtegartneriet.dk.
Spireprocenten har været stor, trods jeg hverken har lagt i blød, slebet eller skåret i frøene, men sået direkte i let sandet jord, vandet og ventet med tålmodighed.
De blomstre nu og er ca, 1m høje.
Skrevet af: Lene, 14. september 2004 kl. 13.38
Hvornår skal de ærtefrø i jorden...jeg tror jeg lagde mine lidt for sent i år, fordi de blomster nu i september måned...lidt sent syntes jeg...
Men hvad er reglen ca?
Skrevet af: Iben, 15. september 2004 kl. 13.05
Tjah alt mellem april og maj alt efter om du sår ude eller inde. Jeg har som omtalt også 1 år sået i slt februar inde og fik fine blomster meget tidligt- men det kan være for besværligt at så få tidligt: de tager plads op i vindueskarme.Ude skal man ikke så meget tidligere end april(alt efter om det er kold jord/område) og jeg sår altid under fiberdug- så slipper jeg for at duerne spiser mine frø/ eller katten graver dem op.
Skrevet af: Rikke, 28. april 2005 kl. 0.44
Jeg har skåret et lille hul i skallen og de har stået i minidrivhus i en sydvendt vindueskarm og de har spiret rigtig fint. Drt er alle frø fra Isabella's... Nu er jeg bare spændt på, om de klarer síg ude i det virkelige liv...
Skrevet af: Anne, 18. januar 2006 kl. 10.38
Kan jeg få høje ærteblomster i krukker på min terrasse og i så fald hvor store/dybe skal krukkerne så være?
Skrevet af: Chris, 18. januar 2006 kl. 11.22
Har en kæmpekrukke med en engletrompet i, ude i kanten har jeg ærteblomster + jeg har en almindelig urtepotte 23 cm i diameter...de bliver lige høje i begge, ca 2 meter
Skrevet af: Nanna Ploog Ditlev, 14. februar 2006 kl. 13.02
Skal ærteblomster kunne vokse op ad noget, eller kan de godt plantes i et "frit" bed?
Skrevet af: Bente, 22. april 2006 kl. 8.01
Jeg har købt frø via www.Isabellasmith.com i år. Har sået dem for 14 dage siden i store potter og sat dem i vores drivhus, uden at de først er sat i blød.
De spire på livet løs, og jeg glæder mig til, at jeg kan plukke mange buketter til stuen
Skrevet af: Bente, 22. april 2006 kl. 8.46
Det er en god ide, at de kan vokse op af noget, ellers knækker de, når det blæser.
Mvh Bente
Skrevet af: Jørgen Jørgensen, 26. oktober 2007 kl. 12.51
Hi, Jeg har stadig en masse masse flotte ærteblomster, i alle farver. bare planted direkte.
Se nu er jeg ikke rigtig havemand, men elsker blomster.
Nu er der jo en masse masse bælge, går ud fra der er frø indeni, dem må man da kunne bruge til næste år, eller HVA.
Håber der er en expert som kan fortælle noget om det.
mvh. Jørgen
Skrevet af: Svend Høst, 26. oktober 2007 kl. 14.58
Hej Jørgen
Du kan sagtens lave dine egne ærteblomstfrø. pluk de bælge der er stenhårde og måske brune og læg dem til tørring et lunt sted, når de er godt tørre kan du pille frøene ud
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Jørgen Jørgensen, 27. oktober 2007 kl. 14.47
Hej'Svend Høst.
Tusinde tak, for du tog dig tid, og besvare mit spørgsmål.
Venlige hilsner
Jørgen
Skrevet af: Bente Munk, 12. april 2008 kl. 18.10
Husk at klippe blomsterne af dagligt til buketter.
Jo flere man plukker – jo flere blomster vil planten sætte i gang for at få lov til at lave sine ærtebælg med frø i.
Hvis den når at sætte frø (ærtebælg) så har den ikke mere så travlt mere med at blomstre og kan ligefrem gå i stå.
Det gælder i øvrigt de fleste blomster.
VH Bente
Skrevet af: Lone Schneider, 13. april 2008 kl. 11.01
Jeg har stor held med at så udendørs i februar / marts i krukker, alle kommer op : –)
Lone
Skrevet af: Henrik, 2. juni 2008 kl. 19.14
Jeg har fire altankasser med ærteblomster i. Planterne i de to midterste af mine kasser er begyndt at tabe bladene og blive gullige. De får lige så meget vand og sol som de andre, så hvad filan kan der mon være galt.
Skrevet af: Mette, 2. juni 2008 kl. 21.55
De fleste ærteblomster kan sås på friland helt fra januar!
Jeg lægger frøene i blød i nogle dage og sår dem i småpotter i kolddrivhus (for bedre styring), i januar–marts. Planter ud når de er 5–7 cm.
Frøhøsten fra sidste år blev mærket med farve, og jeg er rigtig spændt på om de holder farven.
Mine planter er nu omkring 50 cm.
Jeg såede yderligere en flok i april og de er kun 4–5 cm nu, men så har det jo også været utroligt tørt.
Skrevet af: Mette H.J., 8. juni 2008 kl. 14.18
Mine Lathyrus er nu begyndt at blomstre, og de holder farven fra moderplanten!
Skrevet af: Sabina G. Urup, 18. februar 2009 kl. 8.15
Hej, jeg har plentet flereårig ærteblomst sidste år. Nu er stilkene lange (og tøre) og jeg vil gerne vide om jeg skal klippe disse nu til forår? Hvis ja; hvor meget skal de klippes?
Har aldrig før prøvet at have ærteblomster i haven...
Håber at I kan hjælpe
På forhånd tak
Skrevet af: C, 29. marts 2009 kl. 15.16
Forspiring. det er vejen frem. Tag tomme toiletruller, fyld med våd priklemuld. et frø i hver.
SÅ skal du bare se løjer!
Skrevet af: Kurt Martensen, 14. juli 2009 kl. 12.05
Vi har høje fine ærteblomster ca. 1,50 mtr. hvornår kan jeg plukke bælgene og dermed dyrke flere ærteblomster
Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2009 kl. 21.13
Hej Kurt Martensen
Vent til bælgene er gule / lysebrune og virker tørre. Tør derefter frøene – evt mens de fortsat sidder i bælgene – og opbevar dem køligt og tørt indtil næste forår.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lone Cramer, 5. september 2009 kl. 18.04
Hej alle
Jeg vil bare spørge om der er nogen der ved om de er giftige
Med venlig Lone C.
Skrevet af: Leif Hansen, 5. april 2013 kl. 7.08
jeg er spændt på om der kommer mer
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.