Forum

Blomster / stauder der kan tåle skygge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kabel, 3. april 2014 kl. 15.20

På nordøst siden af vores hus, har vi et mindre jordareal, der næsten konstant ligger i skygge.
Har nogen et forslag til flerårige blomster eller event. blomstrene stauder, der kan gro i det lidt ugæstfrie miljø, og gerne breder sig, så den fremtidige vedligeholdelse kan holdes nede på et minimalt niveau?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2014 kl. 15.47

Der er mange storkenæb, som tåler skyggen. Jeg har primulaer i skyggen af et stort grantræ. De blomstrer nu.

Bregner er skyggeplanter. Lav en søgning og se, hvor flotte og alsidige de kan være!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. april 2014 kl. 16.25

Hej Kirsten Kabel

Der er lidt mere end skyggen at tage hensyn til: Er jorden tør / våd, sandet / leret, hvor højt er humusindholdet osv

Så mit forslag vil være at du lige runder dit lokale bibliotek og finder
Håndbogen: "Hvilken plante hvor" af Jane Schul. Den vil kunne hjælpe til med at indkredse, hvilke planter der vil kunne trives.

Det fremmer forårshumøret, når man står på planteskolen og ved, at" de her planter er der rimelig god sikkerhed for vil kunne gro hjemme hos mig" ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. april 2014 kl. 7.45

hosta fås i mange varianter og har det fint i skygge

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 4. april 2014 kl. 19.23

Jeg har nogle flotte stor-konvaller, de gror fint i skyggen mellem 3 store buske ; )

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 4. april 2014 kl. 19.28

Googlede lige lidt og fandt nogle forslag:

septembernet.dk/2012/06/14/stauder-der-trives-i-skygge-5/

Nyt svar til emnet »Blomster / stauder der kan tåle skygge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomster / stauder der kan tåle skygge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider