Forum

Inspiration til levene hegn søges…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2014 kl. 9.02

Jeg har igen brug for jeres hjælp i takt med min 2400 m2 store have skal indrettes yderligere.

Jeg bor på en meget åben grund ned til en å, på den anden side af åen er der er meget stor åben natur og p-plads med trampestier mv.
Bagerst i haven er der er strækning på ca. 25 m. (se billede) hvor der på den anden side af hegnet er en offentlig trampesti (hvor der færdes rigtig mange mennesker, hunde, fodgængere, cykellister mv.) dvs. jeg har ikke så meget privatliv i baghaven.

Jeg har indrettet haven med en æblelund fordelt på 21 æbletræer men vil gerne skærme noget mere af nederst i haven.

Strækningen på de ca. 25 m. går fra at være våd jord (helt nede ved åens bredding) til tørrere jord jo længere man kommer væk fra åen hvorfor det selvfølgelig kræver nogle planter der kan tåle at soppe lidt.
Samtidig ønsker jeg kunne kontrollere hegnets højde da der bagved ligger en skønt naturområde så langt øjet rækker..

På strækningen hvor jeg ønsker at plante et levene hegn er der af kommunen (i sin tid) sat lidt forskelligt - primært tjørn. Det er lange og ranglede buske/små træer er ikke rigtig skærmer ind mod mig.

Jeg har selv tænkt på et nøddehegn af storfrugtet hassel eller et syrén hegn - eller måske et nødde/syrén hegn?

Har I nogle gode bud?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2014 kl. 9.03

Strækningen set fra den anden ende..

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. april 2014 kl. 11.07

Hej Lise D

Syren er nok ikke det bedste bud på en jordbund, der indimellem er vandmættet. Og den har derudover en meget stærk tendens til rodskudsdannelse, hvad der gør den helt velegnet i læhegn der afgrænses af plov, men som gør den svær i kombination med andre.
Den "tager scenen" - og kvitterer for stævning med masser (!) af rodskud...

Hassel kan stævnes - det kan Ask også (Har du eller naboen brændeovn er det noget af det letteste at "høste" stævnet ask eller hassel med 6 - 8 års mellemrum). Begge tåler både tør og fugtig jordbund. Lader man dem vokse uden stævning / beskæring bliver de let mellem 7 (hassel) og 25 (ask) meter høje.
I den stævnede udgave kan man jo stoppe højdevæksten hvor man vil. Er nøddehøst velkomment må man nok lade hassel vokse op til 4 - 6 meter (medmindre det er en podet, svagtvoksende sort).

Du kan også overveje Tørstetræ - bliver som fuldvoksen buskformet
og 2 - 4 meter højt og ca ligeså bredt. Tørstetræ tåler både tør og fugtig jord. Hvis du vælger den løsning vil du ud over af få en en let afskærmning kunne håbe på en bestand af Citronsommerfugl - et af de mest smil-fremkaldende forårsinsekter ;-)

Det var bare nogle få forslag - håber du finder en løsning som passer ind med den allerede etablerede tjørn.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 18.26

Pil og birk kan også tåle at stå på til tider vandlidende jorde, og gæslingerne på pil om foråret er jo også skønne.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 1. april 2014 kl. 20.05

Man kan jo lave nogle grupper af de forskellige muligheder. Syren, tjørn og hassel holder sig jo nede i en fornuftig højde. Så kan der jo iblandes hurtige arter som salix viminalis (eller en anden pil), prunus padus, alnus glutinosa, som er gode til at ligne noget hurtigt, men som jo nok bliver for højde med tiden hvis man ikke gør noget. Med en nedskæring til ½-1 meter hver gang planterne når op på 4-5 meter, vil man ret nemt kunne holde dem nede og de bliver bare endnu tættere ved at blive skåret ned på den måde.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. april 2014 kl. 10.36

Tak for de super gode svar - pil og birk er dog no go da jeg har allergi og ikke kan tåle birke pollen og poller fra de små gæslinger..
Et mix af hassel og syren vil jeg overveje og så jævnlige stryne så et kan holdes nede.

Nyt svar til emnet »Inspiration til levene hegn søges…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Inspiration til levene hegn søges…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider