Forum

Plantning og gødning af Magnolia Susan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo Bolther, 27. marts 2014 kl. 15.53

Har netop erhvervet mig en lille magnolia susan og er lidt i tvivl om hvordan sådan en størrelse gerne vil have det med hensyn til jordbund og gødning. Kan forstå det er en slags surbundsplante uden dog helt at være det. Derfor er jeg lidt i tvivl om jeg skal anlægge et surbundsbed og hvordan jeg gøder den. Kan det gøres med rhododendrungødning eller skal jeg vælge noget helt andet.
Håber der er nogen der kan hjælpe
bedste forårshilsener
Bo

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. marts 2014 kl. 19.50

Magnolia behøver ikke at gro i surbunds jord. De klarer sig udmærket i en humusrig jord, som er gennemtrængelig. En jordblanding med grus, almindelig havejord og noget kompost vil være fint. Komposteret nåletræs bark er også godt blandet med grus og muldjord. Der må helst ikke være kalk eller ler i jorden.
Magnolia er en langsom starter, de første år er der ikke meget tilvækst, men især Susan har en meget lang blomstring. Fra forsteninger ved man at Magnolia er en af de ældste planter på jorden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Bolther, 27. marts 2014 kl. 22.50

tak for det hurtige svar. Er lidt ny som haveejer så jeg har endnu ikke fået lavet mig en kompostbeholder. Hvis man ikke har grus eller kompost, er der så en bestemt type jord man kan købe sig til, der er velegnet til magnolia.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. marts 2014 kl. 4.08

Du kan muligvis hente kompost på din lokale genbrugsstation her omkring påske.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. marts 2014 kl. 7.59

du kan også komme en del grannåle i - min gror fint i surbundsbedet

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2014 kl. 8.38

Du kan gå på jagt efter gamle visne blade og evt. grannåle i området. Fyld 2 - 3 spande og bland det i jorden hvor planten skal stå, så har du komposten. Falder du over en spand grus hældes det også i. Så skal planten nok klare sig, hvis den bliver vandet i starten. Det sorte muld fra Genbrugsen kan være meget stærkt, så der skal kun blandes lidt i jorden.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Bolther, 28. marts 2014 kl. 8.59

Tak for jeres store hjælp. Jeg går på jagt efter blade og grannåle i den lokale skov. Er det ligemeget hvilken slags grus man putter i jorden.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2014 kl. 10.38

Det må bare ikke være stabilgrus hvor der er ler i. Det føles lidt klistret på fingrene.

Nyt svar til emnet »Plantning og gødning af Magnolia Susan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantning og gødning af Magnolia Susan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider