Forum

Højbed i nordvendt forhave.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sina Justinussen, 20. marts 2014 kl. 10.54

Hej alle i kloge have-mennesker.

Vi flyttede i sommers ind i et nybygget rækkehus, og fik dermed vores første have. Den er ikke stor, men den er der.

I for»haven« vil jeg bygge et højbed på ca 1,4 m. × 1 m.
Der er desværre ikke meget andet sol end lidt morgensol om sommeren, og det sætter jo unægtelig nogen begrænsninger for hvad der kan plantes.
Jeg har ledt efter gode ideer og råd på nettet -bla på siden her- men jeg synes mest det er bunddække planter jeg finder frem til.

Mit ønske er et højbed hvor der løbende er blomster, og også gerne noget stedsegrønt. Er der evt nogen opstammede buske (eller noget) der ville kunne trives, og så blomster forneden, så der er etager i bedet. Den ene side er op af en mur, så klatreplanter er også en mulighed.

Jeg har opdaget at jeg er blevet virkelig bidt af det her med at ha have, så det gør ikke noget der er arbejde med at holde bedet.

Jeg håber der er nogen der har nogle gode ideer til planter, for jeg ved slet ikke noget om hvad der findes, men det kribler virkelig i fingrene for at komme i gang!

Mange nybegynder-hilsner
Sina

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 20. marts 2014 kl. 18.20

Denne gode artikel giver nogle forslag til planter.

www.havenyt.dk/artikler/inspiration/havearkitektur/257.html

Mvh. Marie Louise

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sina Justinussen, 22. marts 2014 kl. 20.28

Jeg har godt læst artiklen, men syns det er lidt svært at få rådene til at virke i sådan en lille firkant som jeg vil (har plads til) at lave.
Og så mangler jeg måske også råd til hvordan man får et højbed med blomster o.l. til at spille.
Mvh. Sina

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. marts 2014 kl. 21.01

Søg fx på storkenæb/geranium. Der er mange af dem, som trives fint i skygge, og de får nogle flotte blomster og spændende løv. De varierer også i tid for blomstring, så med lidt snilde, kan du få lang blomstring og smukke efterårsfarver.
Her på havenyt, er der også en artikel om disse. Søg på storkenæb.

Primulaer trives også med skygge, hvis du vil have noget, med meget tidlig blomstring.

Nyt svar til emnet »Højbed i nordvendt forhave.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Højbed i nordvendt forhave.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider