Forum

Rosenbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 18. marts 2014 kl. 21.21

Er der nogen, som kan hjælpe mig med ideer til et rosenbed. Langs min terrasse, som er hævet ca. 40 cm over terrasseniveau, vil jeg have plantet en række roser. Længden på bedet er ca. 3 m. Jeg tænker, at den med tiden skal danne en hæk, som ikke må være for høj omk. 60-90 cm, den skal være hårdfør og tæt, remonterende, uden hyben, fyldige og ikke for små blomster, og helst ikke for dyr :). Jorden er lerjord. Bortset fra gul, kan det være alle farver. jag vil også gerne vide, hvor mange der skal bruges.
På forhånd tak
Anita Urbak

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. marts 2014 kl. 8.27

Hej Anita. det første jeg tænkte da jeg så dit spørgsmål var Rose de rescht. Den opfylder næsten alle dine krav og er en af de mest hårdføre og sunde roser jeg kender. Jeg har en del forskellige roser og jeg elsker dem alle, men hvis jeg kun måtte vælge en ville det helt klart være den. :o)
Der er lige et enkelt af dine krav som ingen roser vil kunne opfylde - ingen hyben - roser sætter hyben, det er deres frø, og efter blomster kommer hyben. Men alle roser, og i sær de remonterende, har godt af at få klippet afblomtstrede hoveder af og så kommer der ingen hyben. Men i øvrigt er hyben ret dekorative om vinteren, så jeg plejer at lade de sidste blomster sidde og blive til hyben.
Mht hvor mange der skal til, så afhænger det også lidt af bredden på bedet? Men umiddelbart ville jeg sætte 2 pr. meter, men anderledes hvis bedet er bredt.
Jeg vil anbefale dig at beøge rosenposten.dk - her kan du læse om roser og ikke mindst få et udvalg der slår det meste.
hilsen
Trine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. marts 2014 kl. 9.13

Hej Anita U

Jeg forstår det sådan, at dit rosenbeds niveau kommer til at ligge 40 cm højere end terrassens niveau. Det er vigtigt, at du ikke kommer til at sidde og kigge ind i nogle bare stilke uden blade, når du sidder på terrassen. Mange roser har jo en tendens til at blive ”højbenede”, dvs. flotte i toppen, men med temmelig bare stilke forneden.

Sidste efterår lavede jeg et smalt, lavt rosenbed, der skulle danne skillerum mellem to afdelinger af haven. Jeg lånte alt, hvad de havde af rosenbøger på biblioteket, og i en af dem stod der angivet, hvilke roser, der var egnede til at lave en rosenhæk af. Og du ønsker vel faktisk en rosenhæk, hvor det er vigtigt, at hækken også er frodig og tæt forneden.

Jeg kan ikke lige huske alle de roser, der var nævnt som egnede til hæk, bortset fra Astrid Lindgren og Bonica. Jeg valgte Bonica, som bliver 60-80 cm høj og er lys rosa i farven.

Jeg har jo desværre ikke mulighed for at fortælle dig, om valget er vellykket, for roserne står stadig gemt under et lag af grangrene, og resultatet vil først vise sig til sommer.

Men jeg vil mene, at Bonica er et godt valg til en lav rosenhæk.

Jeg bestilte roserne i Bilka over nettet, og de blev leveret på min adresse. Det gode ved at bestille dem over nettet er, at man kan vælge og vrage mellem mange slags, og man kan i ro og mag se billeder af dem og læse beskrivelser af dem.

Hvor mange du skal købe til 3 meter? Det afhænger jo lidt af, hvor bred og tæt rosenbedet skal være. Jeg ville oprindelig have 10 stk. til 2,50 meter. Planen var at sætte dem i to rækker, hvor hver plante i række nr. 2 skulle stå lidt forskudt i forhold til første række, så rosenhækken kunne blive fin og tæt. Men jeg valgte at nøjes med 5 stk., som jeg har plantet på én række med ca. 60 cm afstand. Så kan jeg eventuelt senere lave rosenhækken bredere, hvis jeg får lyst.

Hvis du bare skal have én række, vil jeg derfor mene, at 6 roser er et godt bud af en type som Bonica. På nettet kan du læse anbefalinger af, hvor stor afstand der skal være mellem de enkelte sorter.

Mange hilsner

Doris Møller

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2014 kl. 21.23

Hvad med pink fairy rose. De har små blomster, men de sidder i klynger og er gode til buketter. Den er meget rigt blomstrende og bliver hækagtig, men ikke for høj, hvis du stadig vil have udsigt fra terrassen?
De er ret billige - fx i Bilka, men kan også fås i havecentre, da den er ret populær.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita U., 21. marts 2014 kl. 11.45

Hej Trine, Doris og Freya.
Tusind tak for jeres svar, og gode råd og bud på hvad jeg bruge til min terrasse. Og ja, hvor kan man bruge meget tid på at finde den rigtige, for hvis man kunne, ville man ha´dem alle :). De vil alle 3 passe rigtig fint ind, er sikker på, det blive en´af dem I har foreslået, men hvad for en´af dem, må jeg lige tænke lidt over.
Trine, jeg har fået anbefalet, at besøge Blomsterposten, da han skulle vide stort set alt, hvad der er værd at vide om roser, og da jeg bor i Højbjerg ved Århus, tror jeg, jeg vil køre et smut til Harlev :)
Go´forårs weekend til her.
VH Anita Urbak

Nyt svar til emnet »Rosenbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rosenbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider