Skrevet af: Anders Holst, 9. marts 2014 kl. 10.09
Kære alle,
Jeg er ganske grøn indenfor dette, men har netop fået en altan, hvor jeg rigtigt godt kunne tænke mig en grøn afskærmning i form af en eller anden form for klatreplante. Den skal gerne kunne klatre langs værnet og op ad ståltråd på muren, være stedsegrøn samt fler-årig og stå i krukke.
Altanen får sol kl. 8-11 og er en del eksponeret mht. blæst.
Jeg ved godt, at det er mange ønsker og jeg nok ikke kan få dem alle opfyldt.
På forhånd tak
Anders
Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2014 kl. 12.12
Hej Anders Holst
Et bud kunne være Efeu (Hedera helix) - en stedsegrøn skovplante af lian-typen, som har brug for god løs jord at vokse i og noget at klatre op ad.
Efeu tåler meget fugt, men ikke stående vand ved roden - så sørg for bunddræn. Plantejorden kan være en blanding af skovbunds-førne, havejord og sand i forholdet 1 : 1 :1
- og vælg en stor krukke / beholder gerne 50 liter.
Skovbunds-førne kan du nok bedst få fat i ved at spørge en privat skovejer om lov til at hente et par spande af det halvt omsatte blad- og kvistlag, der ligger ovenpå jorden i løvskove.
Sandet må ikke være strandsand (på grund af saltindholdet) - og havejorden må du skaffe fra en økologisk havedyrker i nærheden.
Spørg evt på "Del jorden".
Tænk over frostbeskyttelse af rodklumpen i vintermånederne - det kan ske ved at løfte krukken op på en tyk flamingoplade og omvikle den med et godt lag gran- eller fyrregrene.
Efeu holder ikke af vind, men den ses mange steder at trives alligevel. Under gode forhold er længedetilvæksten på skuddene op til 50 cm pr år.
Mens planten er under etablering er det vigtigt at fæstne skuddene til tråd eller net, så de ikke svækkes ved at blive bøjet og skubbet med af vinden.
Måske kan det være en fordel at søge lidt rundt efter forædlede Efeu - der findes stiklingeformerede sorter med forskellige egenskaber (meget store eller meget små blade for eksempel) - spørg din plantehandler og hvis hun ikke har et godt bud, så spørg en anden .....
Det lyder jo som om du har tænkt på et længere "venskab" med planten, så der er fordel ved at vælge med omhu ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anders Holst, 11. marts 2014 kl. 17.07
Hej Lone,
Tusind tak for dit grundige svar. Jeg vil forsøge at følge det til punkt og prikke. :-)
Mvh
Anders
Skrevet af: Søren S Duun, 11. marts 2014 kl. 18.16
Hej Anders
Du kunne også bytte efeuen ud med en kaprifolie. Så får du en plante med blomster og duft . Du kan bruge samme type jord som til din efeu.
Hilsen Søren .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.