Forum

Højbed om terrasse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. marts 2014 kl. 13.03

hej
jeg har en helt ny have ved mit rækkehus som har en ret åben terrasse. Derfor overvejer jeg at bygge højbede i siden af terrassen men også gerne foran idet jeg der har en dum strimmel græs på måske 60-70 cm inden hækken kommer - den ville jeg gerne fjerne.
Men jeg er i tvivl om jeg ødelægger hækken hvis jeg sætter højbed der? Stykket skråner en del så det er rigtig træls at slå græs der, så heller grave ned og lave højbed startende i niveau med hækken.

På forhånd tak.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. marts 2014 kl. 16.48

Det bedste læ du kan få ud mod vandet, er ved at lade hækken vokse op. Fjern græsset og så plante nogle lave buske mellem terrassen og hækken. Laver du et højbed bliver der ikke plads til at klippe hækken når den bliver større.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. marts 2014 kl. 20.51

Det har du nok ret i :-)
Jeg skal i nok til at re-etablere hækken for grunden skråner så meget at jordet er skredet ned mod muren og hækken hælder meget ud af. Så kan jeg jo passende gøre som du siger.

Men trækker buske ikke kraften fra hækken? jeg tænker lidt hvad kan der stå derude som ikke splitter hækken af?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. marts 2014 kl. 22.00

Hvad er det for en type hæk du har, for jeg syntes der lidt langt mellem planterne.
Først nu ser jeg at der er en mur bagved hækken.
På det skrå græs stykke vil jorden langsomt regne ned mod hækken. Det er derfor hækken er skubbet ud over muren. Først bør du banke nogle jernstænger i jorden uden for hækken og trække noget snor imellem stængerne, og så rette planterne op. Lad snoren være til rødderne har fået godt fat.
Så din ide med at plane ud er helt rigtig. Hvad med at lægge fliser med krukker på.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. marts 2014 kl. 22.04

Det er en liguster. Det er ikke mig der har plantet den men byggefirmaet der byggede huset - det er obligatorisk med liguster desværre :-( Jeg har godt tænkt på at de stod lige lovligt spredt, det var meget længe inden der er den store sammenhæng i den hæk. Så måske er jeg nødt til at supplere med lidt flere planter også.

Jeg overvejer at få lavet et lag mere på muren for jeg er træt af det med at det skråner, i hvert fald starten og slutningen på muren bør have en etage mere.

Har ikke rigtig lyst til at få flere fliser, det kræver at jeg får nogen til at gøre det for mig og jeg vil hellere finde en løsning jeg kan lave selv :-) og højbede eller dit forslag med at plante småbuske det kan jeg håndtere selv :-)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. marts 2014 kl. 22.14

Vær kun glad for liguster, den skal kun klippes én gang om året, og så bliver den tæt og pæn. Du bør supplere med flere planter ellers bliver det en ranglet hæk. Rigtig god ide med et par lag flere sten. Håber du kan finde samme type liguster igen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. marts 2014 kl. 22.24

Har lige skrevet til bygherren, heldigvis bygger de stadig på gaden her så jeg kan få fat i plantemanden også :-) så jeg skaffer flere.
Jeg har lige en strøtanke: kunne et alternativ til det med snoren og jernstængerne være at man i stedet gravede hele lo.... op her til foråret (det skal jeg alligevel hvis de skal plantes tættere), planerede fra muren og 40 cm ind så det var vandret og så lavede en kant op mod resten af grunden - sådan en græsplæne kant? så står hækken på vandret grund og det er måske lidt billigere end at skulle have nogen til at bygge en etage mere på min mur (ved at det koster ca 3500 pr etage :-()

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. marts 2014 kl. 10.25

Udmærket strøtanke. Det er kun indtil rødderne får ordentlig fat (efter et par år) at planterne vælte, derefter gror de lodret op. Derfor ville jeg bruge stænger og snor hele vejen langs muren, og så bare plante nye planter ind imellem de gamle, det er også det letteste/billigste. Nylon fiskeline evt.40m/m. ses ikke.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 6. marts 2014 kl. 18.13

Tusind tak for hjælpen, så tager jeg den løsning :-) det er klart den letteste løsning :-)

Nyt svar til emnet »Højbed om terrasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Højbed om terrasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider