Skrevet af: Christina Sonne, 27. februar 2014 kl. 9.07
Hej alle.
Vi overtog i efteråret 2012 hus og tilhørende have. Det meste af 2013 gik med at fjerne træer, rydde op, og etablere køkkenhave.
Nu er turen så kommet til prydhaven.
Vi vil gerne have noget romantisk med inspiration fra Claus Dalby og Cottagehave-stilen. Vi har planer om at skifte de nuværende (forfaldene) herregårdssten ud med stenmels stier, samt anlægge nogle nye.
Vi har tre børn på 0, 3 og 5 år, så haven skal også være børnevenlig de næste mange år.
Vi har et stort skur og sambygget carport, som ligger rigtig dårligt (det er det fastindtegnet på billedet). Det har vi planer om at flytte om 2-3 år, så haven bliver mere dynamisk.
Derudover er det vores forhave, som er sydvendt. Vi bor ud til en skøn mark og skov med en vej i mellem, så derfor er bøgehækken lav og folk kan meget nemt kigge ind. Ellers ville vi nok have lavet en terrasse her.
Men det jeg har lidt svært ved at komme i gang med er, hvordan får jeg anlagt den prydhave jeg drømmer om? Og hvor gør jeg det henne? Skal bedene være rektangulære eller have en mere biologisk form?
Håber der sidder nogle derude i stuerne eller haverne, som har et par gode råd, de vil give med på vejen.
Tak :)
Hilsen
Christina
Skrevet af: Lone Brems, 27. februar 2014 kl. 19.43
Hej Christina Sonne
Der er rigtig mange forhold at tage hensyn til, inden man kommer med forslag til, hvordan I kan indrette haven - for eksempel:
Hvordan er jordbunden? Og hvilke planter kan så trives hos Jer ?
Hvor er vinduerne placeret og hvordan ønsker I indefra at se haven ?
Er der skygge fra træer eller bygninger på nabogrundene?
Hvordan er læforholdene ?
Hvordan kan der skabes "private zoner" i haven uden at udsynet hindres ?
Er grunden helt plan eller er der lave / høje områder?
Er der behov for at afgrænse børnenes område med hegn, så de kan lege ude alene uden konstant opsyn ?
Hvilke andre hensyn skal tages - eksempelvis: Tøj-tørreplads ? Kompostplads ? Bålplads om nogen år ? Drivhus ? Udekøkken ?
Det er jo en lang række spørgsmål - og det er lige præcist, hvad en havearkitekt er helt fortrolig med at få samlet svarene på, inden der tegnes en haveplan!
En haveskitse kan købes af en havearkitekt for ca 5000,- kr og en mere gennemarbejdet haveplan kan købes for et sted mellem 7000,- og 12000,- kr - og det lyder måske af rigtig mange penge...
Men at være sikker i sin sag og fra starten vælge de planter, der kan trives og vælge de belægninger, der holder og er vedligeholdelsesvenlige kan vise sig at begrænse omkostningerne i anlægsfasen med mange tusind kroner.
Så mit forslag til Jer vil være at kontakte en havearkitekt og sammen med hende / ham et få lavet en haveplan.
Der vil i en haveplan være taget højde for samspillet mellem arkitektur, havens omgivelser og alle de brugs-hensyn som store og små i husstanden nu har. Haveplanen kan også tage højde for, hvornår man som haveejer er klar til at tage fat på større anlægs-/ byggeopgaver og hvordan de øvrige have-anlægsopgaver løses meningsfuldt i forhold til tidsplanen for de store forandringer.
Så min bedste anbefaling er, at I tager kontakt med en havearkitekt og sigter efter en gennemarbejdet haveplan, som kan være rettesnor for Jer i mange havesæsoner fremefter.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 2.04
Til børn er bærplanter et must!
Jordbær, stikkelsbær, ribs (rysteribs) mm.
Jeg ville også vælge duftende planter: reseda, timian, lavendel og duftende roser.
Hvor er krydderurtehaven? At være barn uden at smage et purløgsstrå- er fattigt.
Mvh
Pinny- jamen duft er også vigtigt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.