Skrevet af: Kevan V., 11. januar 2014 kl. 16.31
Jeg samlede frø i efteråret og nuppede bla frugten på billedet. Den er hård som sten, mindede lidt om en slags kvæde - også fordi den var stenhård og kvædeagtigt frugtkød. Til gengæld var den lodden som en fersken, på størrelse med en limefrugt, men kuglerund og voksede på et lille træ, der kunne ligne et dværgtræ af en slags. Det var ikke meget over en meter højt.
Jeg fik ikke taget er billede af træet/busken som jeg plejer og forventede ikke spiring, da frugten virkede umoden, men nu er nogle af frøene spiret og jeg er meget nysgerrig på hvad det er for en plante.
Er der nogen der har bud på det?
Skrevet af: Michael Sejer, 11. januar 2014 kl. 17.30
Jeg tror du har en frugt fra Poncirus trifoliata. Det er en vild citron, der kan tåle ret så lave temperaturer, og kan trives i Danmark på lidt beskyttede steder.
Man bruger den også som grundstamme når man poder citron, lime osv.
Skrevet af: Tom Andersen, 11. januar 2014 kl. 17.30
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. januar 2014 kl. 8.13
det er rigtigt vi har i år høstet omkring 50 stk
Skrevet af: Kevan V., 12. januar 2014 kl. 15.42
Tusind tak for hjælpen - hurtigt og effektivt må jeg sige.
Jeg synes pondcirus trifoliata bestemt må være det jeg har fundet. Hvor jeg glæder mig til at få sådan en fin plante.
Mogens Madsen, du siger I har høstet 50 frugter. Er de spiselige? Hvad bruger du dem til?
Vh
Kris
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. januar 2014 kl. 7.47
de er meget bitre og tørre i frugtkødet men skrællen er god til retter hvor der bruges revet citronskræl
Skrevet af: Kevan V., 18. januar 2014 kl. 18.24
Så har jeg også fået svar fra 'eksperterne' her på siden, som også bekræfter jeres bud: pondcirus trifoliata eller dværgcitron.
Super at jeg kan bruge skrællen :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.