Skrevet af: Tina Saxtorph, 31. oktober 2013 kl. 15.06
Har brug for lidt råd... Har et rosenbed som skal lægges om, og er lidt i tvivl hvordan jeg skal sætte dem farvemæssigt.... Der er hvid, lyserød, rød, mørk laks, orangerød, gul, lavendel og mørk lavendel.... Hvordan skal jeg sætte dem, når de skal stå samme sted...
Mvh Tina
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2013 kl. 19.02
Hej Tina
Du kan ikke plante roser samme sted, hvor du tager dem op. Jorden er blevet "træt" af roser. Hvis du alligevel er nødt til at gøre det, må du udskifte jorden i ca. 40-50 cm dybde.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2013 kl. 21.32
Eller vente 5-6 år hvis de skal ned hvor der tidligere har stået roser.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. november 2013 kl. 13.25
Hvis vi forestiller os at du godt kan plante roser , at der ingen problemer er med jorden så ville jeg plante dem således at de stod med hvid, lyserød, rosa, rød og mørkerød . At du starter med den svage farve og havner over i den mørke farve . Man siger at hvid er neutral og det betyder at den kan puttes ind alle vegne . De gule lavendel og den anden ville jeg sætte i en gruppe for sig . Ellers bliver det alt for blandet .
Husk også at de høje roser bagved og de lave foran .
Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2013 kl. 13.59
Udover jordskifte, ville jeg også sætte dem som farvepalet, evt med lavendel (blålige) i den ene ende, så hvid- og så de røde. Hvid er neutralfrarve, der fint kan bryde "paletten", jeg håber, du har flere, da laksefarvet måske ikke klæder de røde eller orange og gule.
Lavendel, timian- og hvidløg (mod bladlus) klæder roser, hvis dine roser dufter.
Ellers må du ud og købe flere. Held med det!
Mvh
Tine- med farver som speciale- maler billeder bla.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2013 kl. 17.47
@Tina
Du skriver desværre ikke noget om hvor mange roser du har i hver farve. Personlig synes jeg at der hører mindst 3-5 roser af hver farve for at det ikke skal blive et miskmask. En hvid rose slår efter min mening et bed i stykker og bør plantes solitært eller i en klynge sammen med f. eks lavendler.
Det er spændende at have mange forskellige roser, men hvis det skal se ud af noget, skal der være mange af een slags og så må man begrænse sig, hvis det skal se pænt ud.
Jeg kunne nemt forkøbe mig i en planteskole, men der er jeg ret principfast. Mit sidste køb var 5 stk. "Look Good - Feel Better". Og den er så flot, at jeg køber 5 mere af samme slags.
Ingeborg
Skrevet af: Tina Saxtorph, 23. november 2013 kl. 10.31
Hej.
Det med jorden ved jeg godt, hele bedet får skiftet jord..
Der er 3 stk i hver farveskala... De blir sat i grupper...
Tak for hjælpen...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.