Forum

Magnolia fænomen.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hermansen, 25. oktober 2013 kl. 21.53

Kære Havenyt's forum.
For 1 1/2 år siden plantede jeg og min mor en Magnolia Soulangeana busk i mine forældres have. Den er godt 2 meter høj, og står i læ midt i et Rhododendronbed.
Indsendte billede viser busken som den ser ud her i oktober måned - med bare grene og de lidt mærkværdigt udseende røde frøkapsler.
Busken bærer mange frø/frugter. Kan man antage det for et tegn på trivsel og sundhed, og kommer der flest på yngre buske?
Jeg læste et sted at nogle vælger at plukke dem af for at økonomisere med buskens næringsstoffer. Er der nogen som kender til dette herinde?
Endelig vil jeg gerne høre om frøene evt. spires, spises eller anvendes til andre formål :-)?

Med venlig hilsen
Kenneth Hermansen
Mimersgade 66 st tv
2200 Kbh. N.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. oktober 2013 kl. 20.41

Mit meget gamle Magnoliatræ har næsten hvert år båret disse røde frøstande som er aparte og ret dekorative. Normalt anbefales det at plante Magnolia i en god muld med grus/sand iblandet og helst uden kalk og ler. Men din plante trives åbenbart godt i spaghnum. De par frøstande tager ikke næring fra planten nu hvor den er gået i stå for vinteren.
Frøene kan godt såes, men det tager 5-10 år før blomstring alt efter art.
Magnolie slægten omfatter ca. 80 arter fra henholdsvis Asien og Amerika. Slægten rummer både løvfældende og stedsegrønne arter og er kendt for at udvikle de største blomster af alle træagtige tempererede planter. Det er også en af de aller ældste planter man kender til, fra forsteninger.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hermansen, 27. oktober 2013 kl. 18.03

Hej Mogens.
Tak skal du have. Dejligt at høre dine erfaringer.
Ja den busk vi købte stod i spaghnum på Vejenbrød Planteskole så det blev den også plantet i - iblandet den eksisterende jord, som ikke er leret. Fint hvis den har det godt med let sur jord (uden kalk) nu den står midt i et rhododendronbed. Den ser da heller ikke ud til at mistrives. Blot kendte vi ikke til de ... ja aparte .. frøstande.
Det kan da være min bror og svigerinde vil prøve at få frøene til at spire. De har for ikke så længe siden udvidet baghaven med 3200 m2 - så der er god plads :).

v.h. Kenneth Hermansen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. oktober 2013 kl. 19.00

Lige et par ting om Magnolia...
De fineste rødder er meget sarte og gror i overfladen.
Hvis de beskadiges kan planten gå ud.
Store planter kan som regel ikke tåle at blive flyttet.
Blomsterne bestøves af biller.
Klip aldrig en gren af, der er tykkere end en tommelfinger.
Brune pletter på blomsterne er pga. regn.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hermansen, 27. oktober 2013 kl. 21.42

Hej Mogens.
Tak skal du have.
Mine forældres busk står godt beskyttet midt i et rhododendronbed som sagt, og mig bekendt er der ikke planer om at flytte den. Godt at vide de andre ting. Så behøver min mor ikke ligge søvnløs hvis f.eks. blomsterne får pletter :-).
Vi må se om ikke der er nogen i familien som kan have held med at spire nogle frø.
v.h. Kenneth

Nyt svar til emnet »Magnolia fænomen.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Magnolia fænomen.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider