Skrevet af: Maria Jørgensen, 26. september 2013 kl. 12.53
Hej i Havenyt.dk
Jeg vil høre om der er nogle der har gode ideer til hvordan jeg skal sætte en masse planter sammen, så det ser harmonisk ud.
Jeg vil gerne lave et grøn, blå, hvid bed i et hjørne med skygge, ca 20 m2. , 4 m dyb og 5 m. lang, bagsiden er til naboen.
Jeg vil plante til med bregner, 2-3 slags hosta, storkonval, kærminde søster og evt. hasselurt og allum.
Jeg må indrømme at jeg ikke har meget sans for det og de andre bede jeg har, er blevet nogle rodebutikker at se på. Jeg er i tvivl om jeg skal plante i grupper eller strø om mig med let hånd ??.
Håber at nogen kan give et godt råd, tak fra Maria
Skrevet af: Bente Madsen, 26. september 2013 kl. 17.26
Hej Maria. Jeg ville sætte nogle planter lidt i grupper af 3-5 stk alt efter størrelse. Især de planter der tager mest opmærksomhed, så øjet ikke flyver rundt. Det er godt med store rolige flader. Hvis du mikser det hele kan det godt komme til at ligne en blandet blomsterbuket hvor alt kæmper om opmærksomheden. De mange grønne planter er gode, så kan du arbejde med variationen i bladstrukturer - bregnernes filigran klæder de runde hostablade. Jeg er sikker på det kan blive et flot bed. Prøv at se på biblioteket, der findes en del om staudebede, farver osv
Hilsen Bente
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 20.46
"Eksperterne" anbefaler, at man planter et ulige antal, men med de planter du har valgt, skal du give plds til at de kan brede sig frit. Og regne med, at de skal deles efter nogle år.
Jeg ville sætte dem med mere end 3-5 i grupperne. Men måske give 1-2 m2 pr. Plantegruppe. Hostaer og bregner kan jo blive ret store, afhængig af arten/sorten.
Tag højde for, at noget blomstrer om foråret - andre om sommeren, og at bregner og hostaer ikke rigtig er andet end grønt.
Forskellige hostaer og forskellige bregner klæder også hinanden godt.
Du har valgt nogle lette stauder, så du skal nok få succes. Men tænk på: man bliver aldrig færdig med en have.
Synes du at fx bregnerne bliver for høje, så byt til nogle lavere arter. Fylder hostaerne for meget, så grav nogle af dem op/del dem og giv plads til at de andre planter kan brede sig.
Mangler du blomster i juni, så kan du løbende grave noget op, og plante noget andet.
Det bed du har valgt er let, men jeg tror, du vil synes, det måske er for grønt over sommeren.
Kig evt. Også på familien af storkenæb. Der er stor variation med farver, højder og tilpasning til sol/skygge. De fleste er nemme.
Tænk også i blomsterløg, fx tulipaner og prydløg. De vil give noget farve til dit bed.
Lån bøger på biblioteket - stil spørgsmål herinde. Så skal det nok blive flot.
Skrevet af: Maria Jørgensen, 26. september 2013 kl. 21.24
Foreløbig mange tak for jeres svar.
Jeg er blevet klogere og kan se det lidt for mig. Der er et hjørne med lidt sol hvor der faktisk allerede står nogle storkenæb og jeg har lige fået nogle "blåøje" frø som jeg vil prøve mig frem med. Og jeg har nogle blå iris et sted i haven hvor de drukner lidt... hold da op ;0).
Jeg må i gang med en plan over hvornår hvad blomstre og sætte lidt kulør med tulipaner o.lig.
Det er vel barnelæredom at sætte de højeste planter bagerst, men kan det give noget at gøre noget andet ?
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 22.07
Ja til det sidste.
Lone Brems, som også skriver herinde, anbefaler ofte bogen "hvilken plante hvor", som du kan låne på biblioteket. Den er ikke så illustreret, men giver mange gode plantenavne, som man kan slå op på google eller i et haveleksikon. Og mange planter findes jo i forskellige farver.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.