Forum

Græsfrø til eftersåning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 22. september 2013 kl. 22.12

nu her jeg købt en vertikator så nu skal jeg til at af med noget af alt det her mos og nogle af det ukrut med udløbere. men hvilken græsblanding skal man købe og efterså med ? der er jo megen snak om at man skal købe noget med microkløver i, lige for tiden. men vertikatoren og kløver er vel ikke en en god kombo da klæver også er en f de plnter der formere sig ved udløbere? det skal her så også nevnes at jeg bor på sandjord og muldlaget er meget sparsomt.

når man læser på pakker med græsfrø får de det til at lyde som en hel videnskab med blandiger af forskellige frøsorter... men syntes at de fleste af nevne går i gen på alle parkerne selv om de beskirver egenskaberne meget forskelligt. min svigerfar mener at man bare skal købe dne billige blanding hos den lokale landbrugshandel.

nogle derhar et bud på hvad man skal købe eller bare kan kaste mere lys på "mysteriet om græsfrøene"

Med venlig hilsen

René

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2013 kl. 22.30

Jeg vil råde dig til at købe prodanas blandinger. De er godt nok lidt dyre men du får også nogle gode blandinger. Holdt dig lang væk fra de billige, især hvis er plæne som skal stå for en del trafik .
Angående mikrokløver så er den god til sandjorder, hvor kvælstofmægden er lav . Er den for høj mistrives den eller dør .
Jeg har selv brugt prodanas skyggetålende blanding og sået efter med en ren kløver og jeg kan se at kløveren kun har etableret sig der hvor græsset ikke kan gro p.g.a lysmangel .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 24. september 2013 kl. 23.39

Der er nu ikke meget smukke på mit græs, men utrolig meget mos og ukrut (hvilket jeg har skrevet om i et tidliger indlæg). Min plæne har det nok ikke sønderæigt godt, det er der for jeg vil lufte og efterså. Og jo jeg lån godt forstå det med de dyre frø, den er jeg med på nu. Kan også se fordelen i det med kløver, men vil jeg ikke sætte kløveren til livs nedste gang jeg lufter plænen?

Jeg har købt en pæmelufter og planen var at køre to ture om året og efter turen om efteråret, smide 1-2 cm kommunukompost på plænten.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2013 kl. 8.43

Hej
Vi vertikulerer kun om foråret. En gang på kryds og tværs af plænen. Herefter river vi det afrevne mos m.m. sammen. Hvis der er større bare pletter - mere end 30x 30 cm, eftersår jeg med skyggetålende græs, fordi det typisk er steder med meget mos, som bliver bare.

Jeg har aldrig hørt om at nogen vertikulerer om efteråret.
Gør man det?
Mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Græsfrø til eftersåning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Græsfrø til eftersåning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider