Forum

Ukrudt eller ej?…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.03

Ja, som ny have ejer bliver jeg tit i tvivl. Kan i eventuelt hjælpe mig med at sætte navn på følgende? Vil gerne vide om det er ukrudt og grundet små børn i huset, om nogen af dem er giftige.

Tak :)

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.05

-

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.07

-

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.08

-

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.11

-

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.12

-

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.12

-

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.14

Det er den lille lilla blomst jeg gerne vil vide om

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.15

-

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 19. juli 2013 kl. 19.16

Denne busk eller træ er ved at give mig grå hår, da den sætter vildskud overalt!

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 19. juli 2013 kl. 19.37

Billede 1: Mjødurt, staude
Billede 2 og 3: Hortensiastaude
Billede 4: Trillinglilje (Triteleia), bevar den endelig, den er smuk og ikke så almindelig. Den er engang sat som knolde.
Billede 6: Dansk ingefær og giftig, ukrudt
Billede 8: Kermesbær og giftig. Få den op, den bliver til en stor busk.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. juli 2013 kl. 8.08

nr 6 brunelle bunddækkeplante - 8 kermesbær er blevet brugt til vinfarvning og kan derfor ikke være særlig giftig - hvis vi skulle kassere alle de planter der er lidt giftige så blev der ikke mange tilbage at dyrke da rigtig mange planter er lidt giftige - 9 hjortetakstræ sætter altid mange rodskud -

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 20. juli 2013 kl. 22.29

Hej Trine
Nr. 2 og 3 er ganske rigtig en Hortensia der hedder Annabel. En meget taknemmelig plante der blomstrer på årsskudene og som senere blive limegrønne og kan tørres.
Hilsen Lene

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 21. juli 2013 kl. 12.17

Tak for jeres svar :)

Er der nogen der kender nr. 5?

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte P., 21. juli 2013 kl. 15.22

Nr 5 er frøstand af klokkeskilla, som er en fin sen forårs / tidlig sommer løgplante. Den har haft lys rosa eller lys blå klokker.

Kermesbær er en svagt giftig lægeplante. Det der kan friste børn, er de brombærlignende frugter der modner i efteråret.
I lighed med Kermesbær, er Dansk Ingefær også giftig. Bærene bliver stærkt orangerøde når de modner i efteråret, hvor bladene for længst er visnet ned.
Begge planter er vilde planter, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som ukrudt.
Jeg mener at børnenes alder er afgørende for hvorvidt man skal fjerne / udrydde dem fra haven. Er børnene så store at man kan forklare hvad de skal holde sig fra, og hvorfor, kan planterne godt blive i haven. Der er rigtig mange af de planter som vi alle finder ønskværdige i haven, der er giftige. F.eks. Digitalis, Påskeliljer og Liljekonval. Det er vel altid de vækster, der i barneøjne ligner noget de kender og som de ved sager godt, der giver anledning til bekymring. Er børnene små, vil det være mest sikkert at fjerne Kermesbær, Dansk Ingefær og Liljekonval (meget giftige røde bær).

Venlig hilsen Charlotte

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juli 2013 kl. 19.16

Ja, nr. 5 er en klokkeskilla, der også kaldes spansk skilla og oftest har blå blomster, findes dog med lyserød eller hvid farve. (først i dag så jeg efter i min have for at være sikker). Blomstrer ca. 1. juni.

Nyt svar til emnet »Ukrudt eller ej?…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudt eller ej?…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider