Forum

Planter som passer sammen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 8. juli 2013 kl. 8.30

Hej!

Jeg er ved at se om jeg ikke kan få min forhave til at se nogenlunde pæn ud, men jeg har desværre ikke så meget forstand på det med plante sammensætning. Har brugt en krig af tid til at søge på nettet, men synes ikke jeg har kunnet finde noget jeg kan bruge...

Jeg har ikke så meget (endnu), men det jeg har er så højt synes jeg selv. Så som, pileurt, solhat, fjerblomst, blå tidselkugle, høst anemone. Og så lave ting som: påskeklokker, klokkeblomst, meget tidligt lyng (hvidt), vortemælk, pink storkenæb og lungeurt.

Naboen kom så forbi i går eftermiddag med en hel kasse planter de var ved at tynde ud i, som jeg selvfølgelig tog imod med en kyshånd :)

Og der var Alunrod (pink), lammeøre, lilla storkenæb og porcelænsblomst med gulbrogede blade.

Som sagt det med at sætte de planter sammen er jeg bare en torsk til... Så håber lidt på at det er nogen som kan hjælpe :)

Det skal så siges, at jeg kan ikke plante noget en meter op ad huset, da der skal til at graves og pudses, så jeg skal på et tidspunkt flytte nogle af planterne igen...

På forhånd tak
Thordis

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juli 2013 kl. 11.33

Hej Thordis,

Du stiller faktisk et meget vanskeligt spørgsmål. Det, den ene kan lide, kan den anden ikke. Nogle arbejder med farver - at der kun er en eller to, måske tre farver i bedet. Andre arbejder med højder, som du skriver om - højder og former - og måske også farver. Endelig er der også årstider - de blomstrer jo ikke allesammen på samme tidspunkt hele sommeren.

Jeg tror, at du vil få det største udbytte af at plante det, du nu har, og så se, hvordan det tager sig ud. Noter, hvis du synes, der mangler noget på bestemte tidspunkter, find ud af, hvad der blomstrer på netop dette tidspunkt, og tilføj det så. Jeg har stor fornøjelse af dette: www.findhaveplanter.dk/ - hvor du kan se, hvad der blomstrer hvornår og i hvilke farver osv. Eller bare som inspiration.

Der er ingen "rigtig" måde at gøre det på. Hvis du så synes efter et år eller to, at der er noget, der ikke fungerer, så laver du bare om på det. Men du er nødt til at starte et eller andet sted, så hvorfor ikke bare starte med de planter, du har. Du kan jo også hvert år supplere med lidt sommerblomster - også for at få lidt variation i bedet. Eller grøntsager - purløg, hvidløg, blomsterkarse eller et par grønkål eller palmekål - der er ingen grænser for, hvad du må prøve.

Jeg er sikker på, at du hen ad vejen nok skal få lavet et flot bed. Du skal bare huske på, at du altid kan lave det om - du kan fjerne eller flytte planter, tilføje nye - der er ingen grænser. Og så tror jeg, du vil finde ud af, som vi alle gør: At man aldrig bliver helt færdig, men at der altid er noget, man liiiige synes, der skal laves om på. Og du vil opdage, at det er selve den proces, der giver glæden.

Men held og lykke med det!

Elsebeth

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 9. juli 2013 kl. 8.03

Hej Elsebeth!

Og tak for svar :)

Ja kan se at det nok var et vanskeligt spørgsmål, plus at I kan jo ikke ane hvordan min forhave ser ud nu ;)

Jeg fik dog plantet de nye planter ud i går, sådan nogenlunde tror jeg nok. Og vil så se hvordan de kommer til at klare sig, der hvor de nu står.

Nu er jeg en helt novice, når det kommer til havedyrkning, men syntes forhaven er en meget vigtig del, da den er jo det første man ser :)

Min tanke var mere om, hvad der passer sammen på den måde, som roser og jordbær hvis jeg nu husker rigtigt.
Ja men vi er jo alle sammen så forskellige, og hvad den ene kan lide, kan den anden måske ikke...

Men igen tak for svar :)

Venlig hilsen
Thordis

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. juli 2013 kl. 17.24

Nogle ønsker en meget frodig forhave - andre et "tomt" stenbedsplante eller japansk stil - nogle vil have en have, der giver ly for fugle og insekter - nogle vil helst have en let have - nogle har 2 kvm forhave - andre har 300 kvm. Det er jo forskelligt. Der er ingen dogmer inden for havedyrkning - kun i bladene - men det kan laves om og udvikle sig over tid -det er jo det, der er så spændende!!!

Nyt svar til emnet »Planter som passer sammen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Planter som passer sammen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider