Forum

Ideer til forhave?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Lauritsen, 2. juli 2013 kl. 19.44

Vores forhave er egentlig meget nem at holde med store granitskærver og flere ældre buske og træer. Flere af disse er dog blevet meget grimme og gør intet godt for haven. Jeg er desuden ikke vild med indtrykket af »stenørken« og vil derfor gerne ændre den til et mere grønt indtryk uden det betyder at den bliver tidskrævende at holde. Enkelte af buskene, bla. den flotte parykbusk som ses i midten vil vi gerne beholde. Flisebelægningen skal også på sigt skiftes. Har I nogle ideer, links eller andet der kan hjælpe os lidt på vej?
Mange hilsener fra Marie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. juli 2013 kl. 9.57

Hostaer bliver store og kraftige, og jeg har stort set ingen ukrudt i det bed. De kommer frem med bladene i maj, så inden da kan man have glæde af forårsløgplanterne. Når tulipaner og påskeliljerne skal visne ned, bliver de dækket af hostaerne.

En anden mulighed er nogle blomstrende hække, men det tror jeg ikke er jeres stil, når I tidl. har valgt granitskærverne?
Men det kunne være dronningebuske, klokkebuske, jasmin og mange andre. Forsythia i foråret. De kræver kun beskæring en gang om året, og passer ellers sig selv.
Vilde roser (rynket rose og lign.)?

Ellers er tjørn, syrener og hyld jo dejligt og duftende. Giver bær = fugle i haven. Men det kommer jo an på, hvor meget lys, I forventer ind i huset fra den side.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2013 kl. 11.42

Ældre, grimme buske og træer kan ofte have skjulte og uerstattelige kvaliteter, som kan fremkaldes ved beskæring / opstamning. Nu giver billedet begrænsede informationer, men tænk over mulighederne inden I bare rydder det hele i trangen efter fornyelse....

@Freya: Der findes også meget små Hosta. Jeg har én så stor, at ét blad kan dække en hel plante af de mindste jeg har, så variationen i størrelse er enorm og lig variationen i farvetegninger på bladene.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. juli 2013 kl. 13.25

@Tom: Jeg ved det. Vil mene, mine er en mellemstørrelse, men har overtaget dem med huset, så jeg kender ikke navnene på dem jeg har.

Men variationen er jo med til at gøre det spændende uden for blomstringen.

Ellers er der også bregner, som jeg netop har fattet interesse for. Se inspiration fra en bregnenørd her: www.kirstinsbregner.dk/kirstinshave.html

Tænk engang på, hvor mange år der har været bregner på jorden... Det er da fantastisk!!!

Nyt svar til emnet »Ideer til forhave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ideer til forhave?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider