Skrevet af: S. Koch, 15. april 2013 kl. 0.08
Jeg har en skyggefuld terrasse, der god kunne bruge gode råd til duftende/smukke blomster?
Nogen der har erfaringer med det eller forslag?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 15. april 2013 kl. 8.46
Hvilke planter der vil trives afhænger af hvor meget skygge du har på terassen. Men Hortensia er et godt bud, da den ikke vil have for meget sol, men dog gerne noget morgen og/eller aftensol.
De fleste sommerblomster vil gerne have en del sol, jeg har i hvertfald ikke noget bud på nogle der vil trives i skygge. Men mange stauder er til gengæld gode, fx løvefod, heuchera, en del storkenæb og hosta. De blomstrer alle, men selvfølgelig ikke så vildt og overdådigt som sommerblomster.
God fornøjelse.
mvh
Trine
Skrevet af: Bente Madsen, 15. april 2013 kl. 10.48
Jeg holder meget af den hvide Heperis/velduftende aftenstjerne eller natviol. Den er to-årig men sår sig selv villigt. Hos mig klarer den sig fint i halvskygge. Der findes også en violet.
mvh
Bente
Skrevet af: Bente Madsen, 15. april 2013 kl. 10.49
Der skulle stå Hesperis.
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/to_aarige/1224.html
Skrevet af: S. Koch, 15. april 2013 kl. 23.21
Tak for de gode bud. Jeg vil lige undersøge planterne, og lysforholdene på terrassen, der idag har haft aftensol :-)
Flere bud modtages gerne!
Skrevet af: Lone Brems, 17. april 2013 kl. 20.54
Hej S Koch
Måske kan du have glæde af plantelisterne i Jane Schul's bog
"Hvilken plante hvor" - ISBN-13: 9788756783910 (biblioteket skaffer den gerne til dig).
Claus Dalby "Min krukkehave" - ISBN-13: 9788779059986 kunne være en anden inspirationskilde.
Og til overvejelse: Det kan give en flot virkning at vælge én enkelt plante som den gennemgående og "dominerende" og så supplere med modspillet fra en enkelt anden (eller nogen, som kan afløse hinanden hen gennem havesæsonen).
Jeg håber, du får tilført din terrasse lige netop det udtryk, der lokker dig og dine derud rigtig tit :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: S. Koch, 18. april 2013 kl. 22.45
Uha det lyder lovende.
Lone lone lone og i andre... tak for tips!
Jeg vil nu gå igang de indledende øvelser, og få lånt den bog :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.