Forum

Blåpude ved hækken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 1. november 2012 kl. 7.22

Vi har lidt udfordringer i vores område, hvor en del hundeejere drager nytte af vores lange bed ved hækken, hvor de ikke kan opdages fra vinduet.
Det har bragt store misfornøjelser/overraskelser med sig, når der skulle luges ukrudt mm foruden ærgrelsen med store hundepoter idet nyrevne bed.
Vi har en hjørnegrund i et parcelhus-kvarter.
Det er "offentlig vej" så i pricippet ikke vores grund - men vores rod, når der ikke gøres noget ved et...
I år har jeg så forsøgt mig med tagetes - med ganske god succes - købte små planter og satte dem med ca 50 cm mellemrum.

Vi vil næste år forsøge os med noget mere permanent, og jeg har købt et brev med blåpude-frø. Herpå står den er flerårig, hvilket er noget for os.

Det store spørgsmål er så: kan blåpudevære så aktiv/aggressiv den kan kvæle hækken???

Andre kreative forslag modtages også gerne :0)

Mvh Trine

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. november 2012 kl. 13.50

Hej Trine,

Jeg har haft et tilsvarende problem - blot er et 30 cm mellem plankeværk og fortov, og plankeværket er 40 m langt...

Jeg har plantet nogle små cotoneaster nogen, der dels er meget lave og breder sig villigt, og som nu efter to år nærmest dækker, så hundene ikke besørger der længere. Jeg skal stadig luge lidt, men det er meget mindre, end det var før. Prøv at google cotoneaster og se på billeder at den lave slags. De er ret fine, synes jeg - både blomster og bær. Og de kan bare klippes. Men jeg ved ikke, om de vil genere din hæk.

De er ret billige - de koster normalt under en tier pr. stk., så det er ikke den helt store udskrivning.

Elsebeth

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 1. november 2012 kl. 19.08

Hej Trine

Du kan roligt så Blåpuder, de kvæler ikke hækken, det er jo en ganske lav staude.

Pøj, pøj med det, Britt

Kunne du ikke sætte en rulle poser op til hundeejerne...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2012 kl. 20.06

Hej Trine hunde elsker blåpuder særligt at lægge deres høm hømmer i, jeg har også en komunal "strimmel" hvor jeg har prøvet næsten alt, men har opgivet, nu bliver stykket kultiveret et par gange om måneden. Hilsen Henry G.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. november 2012 kl. 8.44

Prøv at skrive på Google : gå væk hund plante.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 6. november 2012 kl. 20.53

Tak for jeres mange input - er rart jeg ikke kan slå hækken ihjel med blåpuder, men har ingen planer om at plante puder til at lægge høm-hømmerne pænt... :-)

Synes ikke lige jeg har kunne finde noget om gå væk hunde-planter - men må lede videre.

Kan også være, det vil være en ide at fortsætte med tagetes næste år, mens jeg lægger hovedet i blød med andre forslag.

Har desuden været i den helt anden grøft, og købe granitskærver med ukrudtsdug, men kan tænke, det er en stor udgift på et del af grunden, der i princippet ikke er vores...
Men er fortsat en del af overvejelserne.

Tak for jeres meldinger indtil nu.

Mvh Trine

Nyt svar til emnet »Blåpude ved hækken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blåpude ved hækken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider