Forum

Hjertetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Fog Jacobsen, 18. oktober 2012 kl. 14.18

For en del år siden købte vi et hjertetræ p.g.a. dets flotte efterårsfarver. Vores træ er vokset fint, men bliver "bare" gult. Kan vi gøre noget, så vi får de røde varme farver på hjertetræet?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. oktober 2012 kl. 20.57

Hjertetræ skal have meget vand.
Almindeligt hjertetræ (Cerci­diphyllum japonicum) er den mest an­vendte art og sælges på de fleste planteskoler. Den har flotte gule og røde høstfarver.
En anden type hjærtetræ (Cercidiphyllum magnificum) hører hjemme på den japanske ø Honshu. Den har oftest kun en stamme. Den adskiller sig fra den almindelige type ved større blade med let rynket over­flade og en grøn bladstilk, almindeligt hjertetræ har rød bladstilk. Løvet på magnificum er svagt bronzefarvet i udspring og høstfar­ven er i svage gullig­grønne farvetoner.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. oktober 2012 kl. 21.03

Hej Mette jeg har haft mit Hjertetræ, Cercidiphyllum japonicum i mange år, det er rødbrunt ved løvspring og gult ved løvfald, og er glad for fugtig jord, så jeg ved ikke hvorfor dit skulle være anderledes. Hilsen Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. oktober 2012 kl. 8.07

jeg har erfaringer med at surbundsjord giver en mere intens høstfarve. -den vokser fint i surbundsjord eller jord der er blandet op med surbundsjord. Chancen for at det er en magnificum du har anskaffet dig tror jeg er meget lille...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. oktober 2012 kl. 8.11

og endelig skal man jo nok sige at de hjertetræer man sælger idag er frøplanter og der derfor kan være en naturlig genetik forskel i hver af dem. Selvom den forskel virker ret lille på hjertetræer kan man i teorien få nogle planter der ikke opfører sig som hovedreglen..

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2012 kl. 22.44

Kan man selv stiklingeformere et hjertetræ?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2012 kl. 22.47

Og her er træet i sin røde forårsdragt. Det er nævnt, at hjertetræet kan vokse i et surbundsbed. Er det korrekt, for så vil det kunne gro sammen med mine Rhododendron.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. november 2012 kl. 9.59

Høstfarver er afhængig af jordbund og efterårets klima:
På tung jord kan den røde farve helt udeblive, men en tør periode lige inden farveskifte kan give flammende røde blade på et træ, der kun plejer at blive gult.
På let jord er de røde farver ofte dominerende, hvis det ikke har regnet meget som i år, hvor de bare alle blev gule.
Man kan godt stiklingeformere hjertetræ, men det kræver som regel tågeformering og undervarme.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hjertetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjertetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider