Forum

Overvintring af pelargonier

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Andersen, 11. oktober 2012 kl. 8.04

Jeg har en flot pelargonie (Dronning ingrid), som jeg gerne vil have skal kunne overleve til næste år, men har desværre ikke plads til at kunne have den indenfor.

Jeg har et udeskur og en carport. Men hvordan kan man få pelargonier til at overleve udendørs? Findes der noget lignende det med georginer hvor man graver knolde op og gemmer dem?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2012 kl. 11.15

Hej Andreas

De kan desværre slet ikke overvintre udendørs - de tåler ikke den mindste smule frost.

Jeg overvintrer mine ved omkring 5 grader og klipper dem ned til foråret, men jeg ved, at mange har dem ved omkring 15 grader.

Mvh
Anja

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Andersen, 11. oktober 2012 kl. 13.30

Hvilket sted opbevarer du dem så ved 5 eller 15 grader? Der er vel varmere indendørs.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2012 kl. 13.48

Jeg har dem i en isoleret del af drivhuset sammen med de andre sarte planter. Jeg har ikke nogen steder med 15 grader, så de må overleve ved 5...

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. oktober 2012 kl. 16.58

Hej Andreas Andersen

Det kan lade sig gøre at overvintre pelargonier indendørs ved 18 - 20 grader. De skal stå i mest muligt lys og have mindst muligt vand indtil marts måned, hvor der så skal vandes og gødes (behersket!) for at få gang i væksten.
Nogen har held med at tage planterne op af potterne og svøbe rod, stængel og blade ind i aviser, pakke dem vandret & lagvis i flamingokasser og lade dem stå let tildækket med flere aviser ved ca 5 grader indtil marts. Du kan - måske - klare perioder med lavere temperatur i udeskuret end 5 grader ved at isolere flamingokassen yderligere med vintermåtter eller andet. Gør du forsøget er det afgørende, at der fortsat kan cirkulere en smule luft omkring og mellem planterne - ellers risikerer du udvikling af råd og svamp i rod eller plantedele.
Læs evt mere i Havenyt's arkiv. Skriv blot Pelargonie i søgefeltet øverst på siden - der dukker en god artikel op, skrevet af Claus Dalby.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julianna Mønster, 21. november 2015 kl. 16.26

hej der.
Jeg synes at jeg engang har overvintret pelargonier ved at tage dem op af jorden og banke dem af og så ind i aviser og i en sort sæk i kælderen . Når det blev tidligt forår kiggede jeg i posen og der lå de nu med spire på ....det er sådan jeg husker det ....eller er jeg helt gal på den ?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. november 2015 kl. 8.37

vores overvintrer ned til 0 frader

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. november 2015 kl. 8.39

vores overvintrer ned til 0 frader

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2015 kl. 9.35

Sidste år har jeg overvintret ca 20 pelargonier og der var kun 1 brugbar. De var rystet fri for jord, tørret lidt, pakket ind i avispapir enkeltvis og hængt op et mørkt sted i den frostfrie garage. Nu har jeg opgivet at overvintre. Tidligere har jeg overvintret en stor moderplante frostfrit og med moderat vanding. Om foråret har jeg taget stiklinger af den. Det eneste jeg overvintrer i år er stiklinger af nyresnerle i vinduet i værkstedet ved 17-18 grader.
Ingeborg

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. november 2015 kl. 9.45

den nemmeste pelargonie at overvintre er den følgende - den er nemlig fuldt vinterhårdfør

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. november 2015 kl. 22.30

Jordbærrene var mange og det helt til nu. Men de smager ikke godt og er meget hårde. De skal være røde og modne i omtrent 10-14 dage før de får lidt sødme. Jeg har givet en hel kande vand = 10 liter hver aften. Der er leca i et net i bunden af krukken. Eksperimentet er således lykkedes, bortset fra at jeg kke kan lide bærrene. Det er iøvrigt mange år siden jeg har købt velsmagende jordbær som i gamle dage.
Ingeborg.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. november 2015 kl. 8.29

ingegorg - er det ikke enforkert tråd ?

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2015 kl. 13.44

Hej Mogens
Desværre ja. Mit indlæg hører til tråden
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/15802.html
Men jeg ville faktisk også gerne svare på denne tråd om pelargonier.
Den smukke sarte, fine pelargonie som kan tåle frost kan nok ikke besvare spørgsmålet vedr. Overvintring af de gængse, meget mere vulgære og struttende pelargonier som de fleste af os og sikkert også spørgeren har. Den frostsikre art kan desværre ikke erstatte pelargonier af den slags vi bruger i krukker og altankasser.
Ingeborg

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 27. november 2015 kl. 19.36

Mine pelargonie overvintre i alle vinduer i huset. De får så lidt vand som muligt, og klare sig fint. Nogle bliver ranglet, de bliver så klippet ned til foråret. Smider et par stykker ud i løbet af vinteren, men langt de fleste overlever.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2015 kl. 19.50

Ja, selvfølgelig kan man tage dem ind i vindueskarmen om vinteren, selvom det er for varmt for dem. Det er ok, hvis man foretrækker ranglede og lidt afdankede planter i vindueskarmene og det ikke just er i stuerne, hvor man skal se på dem hele tiden Jeg vil nu hellere se på noget grønt og friskt om vinteren.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Overvintring af pelargonier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overvintring af pelargonier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider