Forum

Navn og råd om evt. beskæring ønskes

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. oktober 2012 kl. 10.46

Min nabo har denne stående i haven og spurgte om den kan skæres ned da hun synes den er for høj efterhånden.
Men da jeg ikke ved hvad det er for en plante tør jeg ikke spille klog, håber på at der er nogen der kan hjælpe.
Hilsen
Anne

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 10. oktober 2012 kl. 6.24

Jeg synes den ligner violinfigen, men den er jo en stue plante. Hvor længe har den stået ude?(står den i krukke?), det kunne også godt se ud som om der er næringsmangel.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. oktober 2012 kl. 10.23

Hej Morten,
Mange tak for svar, jo jeg tror godt, efter at have læst om violin figen, at det er sådan en.
Men den står godtnok ude i almindelig havejord sommer og vinter og har gjort det i nogen år, lidt i læ ganske vist.
Den smider bladene efterår og der skyder troligt nye frem hvert forår. Jeg vil være modig og foreslå hende at klippe den ned til foråret og at den så gødes samtidig og lidt mere end den hidtil er blevet. For at gøde nu er vel ingen god ide?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 10. oktober 2012 kl. 17.33

Det ligner mere en magnolie eller en salix magnifica har selv en magnolie som blir klippet ned da den står og tar lys fra drivhuset om foråret men skygger på den varmeste tid den blir klippet ned ved denne tid

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. oktober 2012 kl. 22.53

Hej Jenserik,
Tak fordi du har brugt tid på at svare, jeg tror ikke det er magnolie, for der har aldrig været blomst, eller noget andet på, og magnolieblade er vist ikke så gevaldigt store som naboens "flagstang" plante, ikke at jeg har målt dem, men 25 - 30 cm lange er de ret sikkert.
Hele planten er over 2 m høj.Men ikke ret meget andet end lige op, sidegrene/skud er ganske korte og få.
Når der kommer nye skud er de lidt rødlige i begyndelsen, jeg læste om salix, men synes ikke bladformen ser rigtig ud. Vil en Salix magnifica sætte gæsling og bevare den røde farve i bladribberne?
Hilsen Anne

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 11. oktober 2012 kl. 6.27

Jeg tror nu også mest på magnolie da, det er temmelig sikkert at violinfigen ikke kan overvintre ude. Mit bud er magnolie tripetala. Udebliven blomstring kan hænge sammen med alder,plantested, jordtype, næring osv. Den skal nok have klippet toppen for at kunne udvikle sideskudene.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. oktober 2012 kl. 21.09

Tak for alle svarene, vi har brugt meget tid på at studere billeder og læse om diverse forslag. Det der ligner mest er altså violinfigen. Så det kalder vi den fremover :-)
Jeg kan godt se det er noget slinger med at det er en stueplante, men på den anden side; i min have på samme placering (vores gårdhaver har stort set samme facon) står for 3. år en hvid dahlia, den har bare fået lov at blive i jorden vintrene over, da jeg ikke har frostfri opbevaringsmulighed, og så må det jo gå som det kan... Det kan da være at "flagstangen" er lidt mere kulde tolerant end man tror.
Men vi takker meget for hjælpen, og kapper en god bid af den til foråret. Jeg har sat et billede ind af et blad.
Hilsen Anne

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. oktober 2012 kl. 21.52

Hej Anne prøv at google Ficus Lyrata, så kan du se, om det er den din nabo har, og måske læse lidt mere om den. Stiklingerne du sendte gror godt, så de bliver nok store og gode til at holde kattene væk. Hilsen Henry G.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. oktober 2012 kl. 16.10

Hej Henry,
Godt stiklingerne trives, I har ikke oplevet mindre kattebesøg endnu måske? jeg mener,- de behøver ikke være store for at dunste katte om næsen. Men de tåler jo ikke ret meget frost !

Både naboen og jeg er ret sikre på det er en violin figen, underernæring og somre med direkte sol, fra tidlig morgen til et stykke hen på eftermiddagen, har vel også gjort sit til, at bladene ser blege ud.
Hilsen Anne

Nyt svar til emnet »Navn og råd om evt. beskæring ønskes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Navn og råd om evt. beskæring ønskes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider