Forum

Overvintring af Dahlia / Geoginer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Andersen, 30. september 2012 kl. 20.36

Jeg har en enkelt Dahlia-plante, som jeg gerne ville have til at blomstre igen næste år. Da Dahlia, såvidt jeg har læst, ikke kan tåle frost, vil jeg gerne prøve at få den til at overvintre. Jeg har læst lidt omkring dette, men ville lige høre om den metode jeg har tænkt mig er godt nok:

Altså når den første nattefrost er kommet, klipper jeg hele planten ned, så der kun er 2-3 cm tilbage af planten. Herefter graver jeg den op og lader den tørre i en 2-3 dage. Så vil jeg sætte knolden i en flamingokasse med låg og lidt jord i bunden. Denne flamingo-kasse lader jeg så stå inde i haveskuret vinteren over, hvorefter jeg graver knoldende ud igen.

Kan dette lade sig gøre? Har de under overvintringen brug for lys? Har de under overvintringen brug for vand? Skal der helst være jord i bunden af kassen? Har i andre tips?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. september 2012 kl. 22.15

Hej Rasmus

Du gør det helt rigtigt.
Det eneste, jeg ville sikre mig var, at flamingokassen er 100% frostsikker eller at skuret er det, og at både knold og jord i kassen er tør, så knolden ikke rådner med låget på.
Knolden behøver ikke lys og heller ikke vand, da den er i hvile som i naturen. Det er frosten, der slår den ihjel udenfor, så temperaturen skal være over frysepunktet, jeg mener at have hørt, det optimale er ca. 10-12 grader, men det har mine aldrig fået.

Jeg har altid bare opbevaret mine i en papkasse eller en plastikpose med lidt tørt sand omkring dem, så de ikke tørrer totalt ud. Rummet er nok ca. 17-20 grader. Det er gået fint.

Mvh. Marie Louise

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. september 2012 kl. 23.03

Når mine Geogineknolde er gravet op spules de rene for jord med vandslangen og ligger til tørre et par dage. Stables så i trækasser uden hverken spagnum eller jord, og placeres i mit bryggers med en avis over. I mangel af et bryggers kan de ligge i en papkasse under sengen, (hvis de kan tåle vitaminerne i luften).

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. oktober 2012 kl. 7.23

Der må ikke være for varmt der hvor du opbevarer dine geoginknolde Andreas, for så spirrer de med nogle lange tynde jawter som knækker for et godt ord, eller de tørrer ind til hule rør.
Jeg opbevarer alle mine geoginknolde ved ca 5-8 grader i mit vinterhi i garargen, de kommer i flamongokasser med ugødet spagnum. Jeg har mange andre planter derude, så der er lidt varme på og en affugter kører på det lave for at optage den fugt der er.
MVH
Lis

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Andersen, 1. oktober 2012 kl. 7.24

ok, tusind tak for svar. Det lyder ikke så slemt.

Man graver vel så bare knoldende ud i jorden igen omkring april, så toppene stikker op ad jorden? Og giver dem gødning. Skal de egentlig have gødning i hele blomstringssæsonen?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 1. oktober 2012 kl. 10.09

Jeg har kun en enkelt dahlia i en potte som jeg tager ind om vinteren så den står frostfrit i april sætter jeg potten ud i drivhuset og den kommer fint igen - det er måske helt forkert.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. oktober 2012 kl. 11.23

Hej Henry

Hvis det virker, kan det ikke være helt galt :)

Mvh
Anja

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 1. oktober 2012 kl. 21.42

De skal graves ned om foråret, når risikoen for nattefrost er ovre. Her er det først i maj - siger en lokal georgineavler, som har de flotteste marker med georginer lige nu, Jeg tror ikke, man kan overgøde sine georginer.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. oktober 2012 kl. 22.04

Mine blev forspiret i drivhuset i år, så de var allerede pænt store, da jeg plantede dem ud. Det har givet blomster i hvert fald en måned tidligere end normalt :)

Nyt svar til emnet »Overvintring af Dahlia / Geoginer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overvintring af Dahlia / Geoginer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider