Forum

Vandet lugter?!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sam, 3. maj 2004 kl. 18.05

Hejsa!

Jer har en havedam, hvor vandet lugter råddent, pga. jeg ikke fik dækket det for blade i vinter...

jeg vil meget gerne skifte det, men hvor tit må/kan man det...?

Sidst jeg gjorde det, var sidste forår.

MVH Sam.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. maj 2004 kl. 10.08

Jeg tror der er (mindst) 2 strategier. Den ene at holde vandet frisk ved udskiftning og rensning og den anden at skabe naturlig ligevægt. Jeg har valgt den sidste: Jeg skifter aldrig vand i min havedam – selvom den er lille (men fylder efter med regnvand)- og vandet lugter aldrig – jeg har ikke rensning og fjerner kun med rive noget af det døde blad materiale. (for en god ordens skyld må jeg indrømme at jeg med 3 års mellem rum har taget vandet over i diverse beholdere og renset op på bunden – samt beskåret og omplantet planter – ellers slammer den til nedefra – det er forøvrigt også ved denne operation at jeg har haft nærkontakt med mine salamander)) Jeg har i flere år haft 2–3 små guldfisk, som aldrig blev fodret. De er dog afgået ved døden nu (ikke sult, men frostvejr og evt. iltmangel). Til gengæld er min dam kantet med klyner(spagnum) og plantet til med "vilde" planter (vandpest, krebseklo(fredet – og købt) græsser, skeblad, bukkebald, iris, engblomme, engkabeleje, osv...) Den går også i et med 2 sumpbede. Jeg har af flere par gange indført diverse vandsmådyr (fra nærliggende skovsøer – og har bla. posthornssnegle (skulle æde rådent materiale). Mange af disse vanddyr er nu nok blevet ædt af guldfiskene. Der er salamander og guldsmed i bassinet. Men er man ikke til krible krable og kryb er det jo ikke måden at ordne problemet på – og ja det har også givet flere myg :(. Især efter guldfiskenes afgang :(

– vælger du den anden strategi kan du vel skifte vand lige så ofte du vil, men det bidrager ikke til opbygning af naturlignende miljø.

God fornøjelse med forandringen – en stinkende havepøl kan ikke være nogen fornøjelse. Det ville jeg være mægtigt ked af selv. Håber det lykkes for dig.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 5. juni 2004 kl. 15.37

Mon ikke også det handler om hvor stor og dyb din havedam er og om du har egnede vandplanter. Du kan finde gode råd om havedamme på vandhaven.dk – og læse om havedamme der rådner og hvorfor de gør det.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hakon Larsen, 10. juni 2007 kl. 14.43

Jeg fandt tilfældig i min havssø, en ca. 15 cm.lang levende hvid sytråd.

Hvad er det for et væsen?

Nyt svar til emnet »Vandet lugter?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vandet lugter?!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider