Forum

Svedede spidser på Japansk løn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 28. juli 2012 kl. 20.28

Hej,

Har en rødbladet løn, 60 cm høj. Den har de sidste par år fået svedede spidser på bladene. Den står ikke i fuld sol dagen lang men får tror jeg tilpas. Kan det skyldes mangel på gødning eller forkert jord? Det er almindelig havejord den står i.

Har også to acer palmatum jeg lige har købt til nogle store krukker med veldrænet pottemuld. Er jer også i tvivl om jeg skal gøde.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2012 kl. 21.08

Tror du ikke, at det er svamp?

Mange af de smukkeste sorter har stor modtagelighed for svamp og jeg tror ikke, at der kan gøres noget, heller ikke kemisk.

Vi har selv et par stykker, som lider under det, men de vokser stadig, selv om der dør en gren i ny og næ.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2012 kl. 8.13

- det skyldes formentlig at jorden ikke er sur nok + periodisk vandmangel - de ynder sur halvfugtig jord -

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2012 kl. 11.31

@Mogens

Har du dem i spagnum?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 14.45

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. maj 2007 kl. 9.06

Der er mange nuancer inden for japanske løn og mere eller mindre fligede. Der fås fra sortrød til lysgul,smørgul og hvidbroget. De ynder sur jord med godt dræn, men kan få svamp i grenene,hvis de ikke trives og er sunde.

Den mørkeste er nok Trompenburg.

Ahorn og løn er det samme, når vi taler om japanske.

Er det træer, er det flere forskellige.

Anne Marie
www.loenbaek.dk

Fandt lige dette ....Så de skal nok så i spagnum eller spagnumblandet jord.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 5. august 2012 kl. 20.48

Hov, havde åbenbart ikke fået krydset af for at modtage mail.

Tak for alle svarene. Den står ikke i sur jord så vidt jeg kan se. Kan jeg evt grave den op og plante om i spagnum? Hvornår ville det være bedst?

Har lige sat to nye løn i noget meget veldrænet pottemuld, dem bør jeg så måske også ændre til spagnum? Synes bare jeg har læst mig til at de også kan tåle almindelig jord. Kan man alternativt gøde mulden med noget så den bliver sur?(kan godt være det er et helt umuligt dumt spørgsmål, men er ny på feltet )

i forhold til de to jeg har sat i store krukker er jeg også lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre når det bliver koldt. Ved man kan grave potten ned, men de er ret så store, så hvis jeg kunne undgå dette var det nok godt.

Muligheder:
- kunne man lave en form for vinterfrakke til krukkerne?
– kunne man stille den i en kølig kælder der er så høj at der kommer masser af lys, kunne evt stille den så selve bladene er i vindueshøjde.
– noget tredje?
–har en havestue, men kan godt være vi kommer til at have varme på der i perioder og det kan de jo nok ikke tåle?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 5. august 2012 kl. 20.57

og her kommer lige billede af den.

har også lagt mere mærke til solen de seneste par dage, kan faktisk godt være den lige præcis får for meget sol. Men så gæder det også at jeg måske skal prøve at flytte den. vil man kunne gøre det nu i kommende måned - så kunne den også få spagnum

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 8. august 2012 kl. 22.50

Ingen bud på mine seneste to spørgsmål? Ville sætte stor pris på hjælpen.

Her igen:

Kan jeg evt grave den op og plante om i spagnum? Hvornår ville det være bedst?

Har lige sat to nye løn i noget meget veldrænet pottemuld, dem bør jeg så måske også ændre til spagnum? Synes bare jeg har læst mig til at de også kan tåle almindelig jord. Kan man alternativt gøde mulden med noget så den bliver sur?(kan godt være det er et helt umuligt dumt spørgsmål, men er ny på feltet )

i forhold til de to jeg har sat i store krukker er jeg også lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre når det bliver koldt. Ved man kan grave potten ned, men de er ret så store, så hvis jeg kunne undgå dette var det nok godt.

Muligheder:
- kunne man lave en form for vinterfrakke til krukkerne?
– kunne man stille den i en kølig kælder der er så høj at der kommer masser af lys, kunne evt stille den så selve bladene er i vindueshøjde.
– noget tredje?
–har en havestue, men kan godt være vi kommer til at have varme på der i perioder og det kan de jo nok ikke tåle?

VH Lise

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. august 2012 kl. 20.17

De svedne blade kan bare skyldes en lille regnbyge efterfulgt af kraftig sol. (eller at man vander på sådan en måde at baldene bliver våde mens det er fuld sol..). Det kan også skyldes for megen vind aller at planten lige en overgang har været til den tørre side.
De vokser fint i alm jord og ren surbund, det er bare vigtigt at vandet kan løbe fra da de bestemt ikke kan lide at soppe for længe.

Ang. vinteropbevaring, kan man aldrig være helt sikker med planter der står udenfor hele vinteren. Kan man trække krukken op i læ af husmuren og (elller) dække krukken til med vintermåtter eller resterne fra juletræet, så kan man ikke gøre det meget bedre.
Har du en kølig kælder så ville jeg vælge at få dem derned hvis det kan lade sig gøre. De taber jo bladene så de har ikke brug for megen lys og vand i den periode.
Og en havesstue man opvarmer et par gange om vinteren vil jeg heller ikke mene er noget problem...

Nyt svar til emnet »Svedede spidser på Japansk løn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Svedede spidser på Japansk løn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider