Forum

Min forsythia vil ikke blomstre i år

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ana, 26. april 2004 kl. 13.26

Hej!

Min forsythia vil ikke blomstre i år. Hvad kan det skyldes? Vi vandede
græsplanen med noget mosdræbende gødning sidste år – kan dette have ødelagt
forsythiaens forplantningsevne?

Jeg håber, I kan hjælpe med et svar, jeg er temmelig ked af det.

P.S. Busken stod i ikke særlig god jord – i forgårs flyttede jeg den et
andet sted – mon den kan overleve flytningen?

Med venlig hilsen

Ana

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jeppesen, 10. juni 2004 kl. 23.42

Din forsythia er nok næsten død nu. Men hvis du kan finde et par helt friske skud, kan du klippe dem af og sætte i en stor potte i et drivhus og vande regelmæssigt og se om den danner nye skud, som du kan potte om til næste forår i større potte/ eller et beskyttet sted i din have, der er varmt og blæsefrit i foråret. Ellers tror jeg ikke der er mere at gøre for din busk, med mindre den kunne tåle at blive flyttet.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erhard Bruun, 24. april 2005 kl. 11.13

Vi har også problemer med blomstringen i år.

Hvad er den helt rigtige pleje af en Forsythia for at få den til at blomstre fuldt og rigt hvert år?

Kan man beskære den forkert og derved hæmme blomstringen?

Har den bedst af at blive klippet helt ned en gang imellem? Hvor tit?

Mvh
Erhard Bruun

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. april 2005 kl. 17.03

Oftes er det pga. forkert beskæring at forsythiaen ikke blomstre. De blomstre på 2. års grenene.

Jeg har aldrig hørt at den skulle klippes helt ned, egentlig ved jeg slet ikke om man nødvendigvis skal beskærer den. Men hvis man som jeg ønsker at den skal have overhængende grene, så bliver man nød til at beskære den, ellers vokser den bare lige op i vejret.

Hilsen Helle-Sofie

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Krejberg, 24. april 2005 kl. 18.56

I min have har jeg en forsythia som tidligere ejer efterlod. Den er ikke voldsomt stor men trives og blomstrer nu på livet løs.

Tidligere ejer havde beskåret den temmelig grimt hvorfor jeg påtænker at skære noget af det grimmeste væk. Det er i sig selv problemfrit regner jeg med.

Men samtidig ønsker jeg at få mere forsythia i bredden. Kan jeg det afskårede og få det til at gro eller skal jeg lade det stå i vand eller...?

På forhånd tak

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 3. maj 2005 kl. 22.03

Jeg troede ikke det var muligt at dræbe forsythia. Hos mig gror de som skvaderkål. Alle de grene der kommer i kontakt med jorden sætter rødder, alt hvad der er skåret ned kommer op med halv meter skud.

Jeg har et område i haven på ca. 8 x 4 meter, med 30 år gamle forsythia og syren, det er såmænd pænt nok her i foråret, men min ide var mere "blandet skovbund" så jeg har uden held forsøgt at rydde lidt ud i det. Hvis man lader en enkelt gren stå, kan man få et ret flot forsytia-træ.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 4. maj 2005 kl. 8.40

Min erfaring med forsythia er et man en gang om året klipper en gammel gren eller to helt fra bunden.Den vil så skyde med nye skud fra stubben og disse skud blomstrer andet år.

Jeg plejer at skære grenene i januar.Så sætter jeg skuddene med blomsterknopper i vand i en spand i redskabsrummet(med vindue)en uges tid, hvorefter de kommer ind i en vase og varsler lidt forår ijanuar.Og busken plejer at blomstre overdådigt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 16. maj 2005 kl. 18.41

Det er rigtigt. Forshytia skal kun udtyndes, dvs. den/de gamle grene skæres/saves af helt nede ved jorden, ALDRIG i toppen, de skyder derfra hvor de er blevet klippet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Jacobsen, 9. juli 2005 kl. 0.48

Dav dav
vi har en forsytia i haven... jeg tror at den er gammel idet roden lige over jorden er ca 35–40 cm i diameter.

nu er mit spørgsmål...

hvordan "kvæler man en sådan en fyr "
den har taget ALT for megen plads

mvh
jan jacobsen

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juli 2005 kl. 8.22

Du fjerner de ældste og tykkeste stammer, så planten kan forny sig fra basis. Men er der mange gamle, bør det ske over flere år.

Nyt svar til emnet »Min forsythia vil ikke blomstre i år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min forsythia vil ikke blomstre i år

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider