Forum

Blomster til skyggefulde steder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Britt R., 7. juni 2012 kl. 20.57

Hej

Jeg er den heldige nye ejer af en pragtfuld stor sydvendt have. Dvs. pragtfuld forventer jeg den bliver med tiden, lige nu er der mest græs og ukrudt :)

I bagenden af haven er der en stor skråning (ca. 2m bred og ca. 25m lang), og på toppen af den en ret høj bøgehæk ind til naboen. Det betyder så, at denne skråning ligger i skygge det meste af dagen - der er kun sol om morgen, lidt op ad formiddagen, og igen fra midt/sidst på eftermiddagen og indtil solen går ned. Altså forholdsvis mange timers sol, men ikke den stærke sol fra kl. 10-15.

Jeg ville jo gerne have et blomsterhav på denne skråning, som jeg kan nyde fra terrassen, men hvad kan overleve dér, uden ret meget direkte sol?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

mvh
Britt

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 8. juni 2012 kl. 0.21

Alt, hvad der kan trives i halvskygge, vil trives der - og det er der RIGTIG mange skønne planter, der gør.
Bregner, Hosta, Julerose, Påskeklokke, Liljekonvaller, Anemoner, Kærmindesøster, Himmelblå Lungeurt, Lungeurt (hvid), Martsviol, Ramsløg, Purløg, Oregano, Tmiman, Storkonval, Kæmpe Stenbræk "rotblum", Campanula, Hortensia, Rhododendron, Azalea, Akeleje, Bispehue. Der er sikkert mange flere, spørg på planteskolen og god fornøjelse med den hyggelige planlægning :)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 8. juni 2012 kl. 14.29

Det lyder som et rigtig spændende projekt, med sådan en skråning, der skal plantes til fra ny af. Må jeg foreslå, at du laver små stier, så du kan komme omkring i bedet, når du skal plante nyt/luge - og evt. plukke blomster? Det kan evt. også bare være lidt spredte trædesten evt. at fliserester. Måske skal du også have et lille "vandløb", der ender i en lille dam for neden af skrænten?
Der er en del internetbutikker - f.eks. plantetorvet, der har "restlager" til nedsat pris, hvor du måske kan finde noget billigt til det store areal, du skal tilplante.
Held og lykke :-)

Nyt svar til emnet »Blomster til skyggefulde steder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomster til skyggefulde steder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider