Forum

Kan man »skærme af« for skvalderkål?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 4. maj 2012 kl. 22.15

Hej,

Jeg har i min stenbelagte indkørsel et bed langs den ene side ind mod naboen….som har masser af skvalderkål. Og det har jeg så også i det bed. Og jeg er mildt sagt træt af at luge der hver anden dag hele sommeren igennem.

Bedet måler ca. ½ m i bredden og 5 m i længden. Så det har en overkommelig størrelse.

Min idé for at komme skvalderkålen til livs, er at rydde bedet for alle planter samt skvalderkål - og grave ca. 30 cm. jord i dybden væk, for derefter at sætte en form for plastplader ned i jorden mod naboen, og så fylde op med ny jord. - og plante nyt.

Men er det spild af tid og hårdt arbejde?

Er der nogen der har andre forslag til hvad jeg kan gøre?

Mvh. Henriette

Ps. Der er ikke meget hjælp at hente hos naboen. De har sagt at de gerne vil af med deres skvalderkål, men det bliver ved snakken/ønsket. Vi er fine venner.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 23.51

Det er nok den bedste måde du kan komme i bund med skvalderkålen på, nemlig ved også at rense de planter som den har inficeret. Men det er et stort arbejde og spørgsmålet er om du kan forebygge nyt angreb af den ved at sætte plader op for hvis naboen intet gør , er jeg bange for at den med tiden bare vil smide frø og så er du lige vidt. Derfor skal du vælge nogle planter der lukker hurtig af for skvalderkålen , altså lukker for lyset.
Jeg ville nok bare fjerne planterne og så vende jorden med en greb med rødderne i, men ikke skifte jorden . Men bruge hele foråret og sommeren og frem til efteråret til at være efter den. Skulle der være lidt tilbage er det til at overse . Skifter du jorden spare du dette arbejde og kan plante snarest, men du skal ud og finde 1,5 m3 ukrudtsfri jord og fjerne ligeså meget . Det må du selv vudere

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 23.57

At vende er den forkerte formulering, der skal naturligvis stå løsne jorden

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2012 kl. 7.21

Hvis du alligevel vil skifte jorden, er der ingen grund til at bruge krudt på at fjerne skvalderkålen først - så er det bare at tage de bevaringsværdige planter op og gennemgå deres rødder EKSTREMT grundigt for stumper af skvalderkål. Hvis du ikke får fjernet det hele, kommer det jo lynhurtigt igen...

Jeg ville måske overveje at få lagt fliser - på ukrudtsdug - helt ind til naboen og sætte en stribe krukker i stedet. Jeg ved ikke, om en plade vil virke, da skvalderkålen kan finde på at kaste frø.

Du kan evt. også rense stykket igennem og plante dine planter i huller i en kraftig ukrudtsdug - så skal du kun hive den skvalderkål op, som sniger sig op ved siden af planterne. Den med ukrudtsdugen kan du selvfølgelig også bruge, hvis du skifter jorden :)

Masser af idéer - desværre ikke helt arbejdsfri nogen af dem :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. maj 2012 kl. 9.03

Hej Søren og Anja,

Mange tak for jeres svar og gode råd :-)

Jeg skal have planterne op alligevel da jeg vil omplante bedet.
Jorden fejler ingenting så det er klart det nemmeste (og billigste) at beholde den nuværende.

Da jeg gerne vil bevare bedet, må min løsning må være at komme af med al nulevende skvalderkål for derefter at lægge ukrudtsdug og plante der igennem. Det må trods alt være nemmere at fjerne små nye frø-satte skud af skvalderkål end det er hele tiden at skulle dykke ned efter veletablerede skvalderkåls rødder :-))

Rigtig go' weekend til jer begge,

hilsen Henriette

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2012 kl. 9.38

Jeg tager hatten af for din optimisme og energi :-)

Vær forberedt på, at skvalderkålen kommer igen - ikke kun som frøplanter, men også igennem de plantehuller du laver - bedet er jo kun en halv meter bredt og dermed er der kun en halv meter til naboens skalderkål.

Derfor, hvis skvalderkålen virkelig irriterer dig og du ikke har naboen med på den totale udryddelse, så læg fliser og brug krukker, som Anja foreslår.

Og brug ressourcerne på den del af haven, hvor du har det fulde herredømme.

Bare min ti-øre...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 5. maj 2012 kl. 21.42

Tak for din ti-øre Tom :-)

Ja jeg er nok lidt for optimistisk - fik i øvrigt målt længden på bedet.... 12 m. Ved ik' hvorfor jeg troede det kun var 5....

Nå, men jeg er også stædig - og nu havde jeg jo sat mig for at få ryddet bedet. Og det blev det her i dag - og alle stauder, løg osv. er pottet :-)

Jeg kan godt se at fliser nok er den løsning der kommer tættets på udryddelse.... men jeg vil så gerne have et bed der.

I morgen lægger jeg ukrudtsdug ud, skærmer lodret af mod naboen og afslutter med dækbark mellem planterne til sidst. De planter som jeg tog op i dag og efterså for skvalderkål, får dog lige lov til at stå i potterne et par uger for at bevise at jeg har fået fjernet al skvalderkålen fra deres rødder....

Bedet får et år eller to på prøve, og hvis skvalderkålen stadig invaderer mit bed til den tid, så bliver det til et flisebelagt krukkebed :o)

Endnu engang tak for jeres altid gode råd og vejledning,

Mvh. Henriette

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. maj 2012 kl. 23.18

Hej Henriette
Jeg har samme problem med en nabo, der intet gør mod dem. For 10 år siden tog jeg den store tørn, det var at rense jorden for skvalderkål, noget var ind i græsplænen, og jeg anlagde et staudbed, hvor jeg havde renset, 8 x 2,5 m. Langs hækken lagde jeg en række 6-kantede fliser.
Siden da har jeg kunnet nøjes med at rydde for skvalder 2-3 gange hver sommer inde mellem hæk og fliser, nogle gange måtte en flise løsnes, hvis de kravlede ind mellem dem. Det tog ½ time pr. gang, altså overkommeligt. Men sidste år fik jeg det ikke gjort før i august, så nu er de kravlet under fliserne nogle steder, uf. - Men et sted satte jeg for et par år siden en sort bølget Bedkant fra Silvan ned mellem fliser og bed, og her var de nok kravlet under fliserne, men ikke under bedkanten, de havde nærmest et tykt bundt elektrikerledning af rødder mellem fliser og bedkant, og så var bedkanten endda den korte på 8 cm, der fås en, der er højere, det var måske en ide´, hvis den kan komme ned for hækrødder ?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 6. maj 2012 kl. 19.40

Hej Clara,

Det var sjovt nok de sorte, bølgede bedkanter jeg oprindeligt havde i tankerne da jeg ville skærme af....

Der er stakit mellem min nabo og mig - og jeg fandt nogle lange brædder og gravede dem ned langs hegnet. Det skal nok hjælpe noget :-)

Nyt svar til emnet »Kan man »skærme af« for skvalderkål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan man »skærme af« for skvalderkål?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider