Forum

Kender du de to her?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2012 kl. 17.51

Har disse i haven (billedet er fra i dag), men har aldrig fået opklaret, hvad det er.
Kan I hjælpe med at navngive dem?

Den ene er en fin bunddækkende plante med brogede blade og gule (læbe-) blomster.

Den anden er en løgplante med blå blomster.

Rarbarber kender jeg :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2012 kl. 17.52

Et nærbillede...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 18.22

Er det ikke blå klokke og gul læbeløs.?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 18.28

Den første hedder klokkeskillaen og den anden tror jeg er en gul læbeløs

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2012 kl. 19.59

Tak, Søren. Jeg har søgt på dine forslag og det ser helt rigtigt ud. Krybende læbeløs ser ud til være mest almindelig i blå.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 4. maj 2012 kl. 20.45

Hej Tom

Den gule ligner vist mest en Lamiastrum galeobdolon, Guldnælde på dansk. Den er lidt vild med udløbere - ukrudt...

Britt

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 20.52

Du har ret i at den er blå og nu har jeg har været oppe og kigge i litteraturen og fundet frem til at det må være en guldnælde, nr. 2.
Det kan jeg få til at passe med de brogede blade og gule blomster. Denne høre også til læbeblomst familien .

Jeg er næsten også sikker på at den har bredt sig over et stort stykke af haven , at den er ved at være en plage for jer. Dette skulle brede sig temmelig voldsomt .

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2012 kl. 9.05

Hej Søren og Britt

Tak for jeres opfølgning. Jeg har rettet Læbeløs til Guldnælde i min planteoversigt - det er 100 % Guldnælde. Oj jo, den er meget frodig ;-D

Den breder sig som Kvik og Skvalderkål, trives under Birk i næsten fuld skygge, hvor de brogede blade pynter en del. Den kryber lidt op ad siden på min kompostbeholder - og det bliver beholderen kun kønnere af. I et staudebed vil den givet være en plage / ukrudt...så den bliver i reservatet i køkkenhavens mørke hjørne....

Jeg er glad for den og har selv indført den i haven uden at vide, hvad det var for en fætter. Dejligt, at den er "hjemmehørende" og den kan anbefales til bunddække i et mørkt og afgrænset område af haven.

Nyt svar til emnet »Kender du de to her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kender du de to her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider