Forum

Dahlia – forspiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mai-Britt Parylewicz, 20. april 2012 kl. 11.19

Jeg har lagt mine Dahlia til forspiring alt for tidligt - tror jeg. (det er første gang jeg forsøger med Dahlia). De står i potter i vindueskarmen, og er nu 30 cm. høje. Jeg har ikke klippet dem (vidste det ikke) og nu synes jeg, de virker for ranglede. Der er ca 8 cm. mellem bladene.
Skal jeg klippe dem ned til første blad-par - eller er det for sent?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. april 2012 kl. 12.21

Hej Mai-Britt -

du kan sagtens nippe toppen af dem - så vil de bare buske sig lidt mere, og det gør jo ikke noget :)

Og de kan også begynde at komme ud om dagen nu - så vokser de ikke så meget i højden.

mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 20. april 2012 kl. 13.02

Hej Anja,
hægter mig lige på her :-)
Mine dahlia ligger stadig trygt i krybekælderen, men jeg har rigtig meget lyst til at plante dem i denne weekend. Det er et 40 cm bredt bed direkte op ad sydmur - skærmet i både øst og vest af hhv. udestue og hæk.
Hvis jeg lægger dem i 40 cm dybde, skulle de så ikke kunne klare sig - eller er det for usikkert?
Hilsen Tina

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mai-Britt Parylewicz, 20. april 2012 kl. 13.05

Tak Anja
vil du mene, at jeg skal klippe dem helt ned til det første bladpar - eller skal jeg bare nøjes med toppen? for det er nogle lange stængler mellem bladene. Men når der kommer nye skud i bladhjørnerne, ses det måske ikke så meget?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 20. april 2012 kl. 13.49

Måske kan det have interesse at læse om hvordan Pernille Højsgaard fra Gentofte gør. Hun startede på bar bund og er nu blevet ekspert i Dahlia. Hun sætter dem i krukker ved sydmuren omkring 1. maj. Så bliver de senere plantet ud. Hvis du graver dem ned i jorden ved sydmuren, så skal du hele tiden være over dem med vandkanden, og det bliver jo stegende hedt til sommer, og......Kort sagt, læs her hvordan eksperten gør:

www.planteskole-ringen.dk/dahlia/

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 20. april 2012 kl. 13.57

Hej Kenneth,

tak for linket - vi nærmer os jo 1. maj, hvor hun starter med at sætte sine dahlia ud - så jeg vil tro, at jeg måske kan starte denne weekend - eller næste :-) Jeg skulle måske lige starte med at hive knoldene op af krybekælderen og se dem efter. Jeg vil gerne sætte dem direkte i bedet fra start.

Og jeg har tænkt over vandingen - jeg fører en slange fra palletank til bedet og lægger en siveslange - den skal forsyne dahlia og så de jordbær, som står lidt længere hen ad hussoklen og får dejlig sol i et meget tørt bed. Jeg er ikke så glad for uudnyttet jord - kun på nordsiden af huset, hvor der så kan være "arbejdsplads" i stedet :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 20. april 2012 kl. 14.23

Jeg ved at en af mine brugere har sat dahlia i haven, jeg har nogle som er pottet, de står nu i drivhuset med fine skud, der er ikke varme på, de har været dækket med bobleplastik de nætter hvor der har været frost.

De skud du klipper af kan du få rødder på, den måde stiklingerformer man sine dahlia.
MVH Lis

Nyt svar til emnet »Dahlia – forspiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dahlia – forspiring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider