Skrevet af: Lise D, 10. marts 2012 kl. 16.52
Jeg har fået lavet to hegn, begge med samme formål - at skærme.
Baghaven: 6 meter rionet - meningen er at skærme for bagboen og samtidig skærme for min nye kompost mv. Beplatningen må, på sigt, gerne lukke hegnet helt.
Her tænker jeg at det kunne være en god ide at plante et par blåregn?!
Er der noget der egner sig bedre, er flottere eller mere praktisk?
Skrevet af: Lise D, 10. marts 2012 kl. 16.54
Her hegn i forhaven:
Her ønsker jeg ikke hegnet fuldstændig lukket af beplantning - kunne roser være en ide? Evt. hvilken - den må gerne fylde lidt, og ikke klippet helt ned hvert år.
Igen - er der noget der egner sig bedre, er flottere eller mere praktisk?
Skrevet af: Maj-Britt B., 10. marts 2012 kl. 17.27
Hej Lise. Jeg har selv et hegn mage til dit omkring en ny terrasse...jeg har plantet Klatre Hortensia... De får hvide blomster. Måske det kunne være en ide?
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 21.05
Måske en blanding af Clematis og roser, og så vælge sorter, der kan beskæres på samme tid?
Jeg har ikke selv prøvet, men har set billeder, der har været ret flotte :)
På det bagerste hegn ville jeg vælge spiselige ting - måske brombær, minikiwi eller almindelig kiwi...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 10. marts 2012 kl. 21.13
På det bagerste hegn kunne brombær også være en mulighed - den tornfri slags vel at mærke.
Minikiwi vil jeg også klart anbefale - det er en meget smuk plante og så får den i tilgift spiselige frugter.
Klatrehortensia klatrer med rødder, så den er knap så velegnet til rionet - men smuk det er den.
Hvis der skal være blomster vil roser eller clematis - gerne sammen også være mit bud. Eller måske kaprifolie - bare vær opmærksom på at den er giftig.
Mht. blåregn tror jeg simpelthen rionet er for spinkelt - blåregn er meget kraftige planter som nemt kvaser det de kravler op af - men der går selvfølgelig en del år før det sker. :o)
Skrevet af: Maj-Britt B., 11. marts 2012 kl. 8.34
Hejsa Trine !
Min nabo har et Rionet hegn fyldt op af KlatreHortensia....derfor valgte jeg dem.
Så det forstår jeg da ikke at du siger......Så vidt jeg er informeret, skal de bare hjælpes lidt på vej i starten....?
Mine er sat sidste år, så de er helt nye endnu.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. marts 2012 kl. 19.28
Hej Maj-Britt
Jeg har ikke selv forsøgt mig med klatrehortensia og rionet, men det ville ikke være mit førstevalg, netop pga. måden den klatrer på - det kan sagtens være det kan lade sig gøre. Men jeg ville nok vælge planter der enten slynger sig eller klatrer med "tråde" (som clematis fx). jeg tror også en klatrehortensia på sigt bliver for kraftig til rionet, men så må beskærersaksen jo bare i brug. :o)
Skrevet af: Lise D, 23. marts 2012 kl. 23.51
Så har jeg aflagt plkanteskolen et visit og det blev til klematis - Nelly Moser til hegnet i baghaven og slyngrose - schneewalzer til hegnet ude foran :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.