Skrevet af: René T., 5. marts 2012 kl. 21.35
Hej
I 2009 plantede vi en ny hæk i skel, naboen betalte, og jeg gjorde arbejdet. Jeg advarede dem om at de ikke skulle købe billig hæk. Men skaffe en hæk der er hårdfør nok til at overleve her i vestjylland. Jeg ved ikke hvilken sort det er, men de blev lovet at den er hårdfør. Men den hæk er aldrig kommet ud af starthullerne, og igen i år er rigtig mange af spidserne vissent et godt stykke tilbage. Den har en underlig lys brun farve (barken) i stedet for den mørkegrønne/brune farve. Jeg har vandet efter kunstens regler, den fik ikke gødning det første år, men fik det i 2011 (naturgødning)
Der har stået nåletræer i skellet, de var fældet i 98 da vi købte huset. Vi gravede stuppende op i ca. 2005 det blev gjort med minigraver, så der blev rodet godt rundt i jorden(sandet ) Jeg har hørt at nåletræer kan ødelægge mikro livet i jorden, så andre planter har svært ved at vokse der, er det det, der er tilfældet her? Kan vi gøre noget ved det? Det skal lige siges at ukrudtet vokser helt fint.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. marts 2012 kl. 8.47
Jeg tror jorden/sandet er udpint efter nåletræerne, som også sænker ph.
Du kan hjælpe den i gang ved at lægge kompost oven på jorden langs hækken. (Kan hentes på flere genbrugspladser).
Og give den et lille drys dolomitkalk oven på jorden også.
Liguster trives normalt fint her i Vestjylland, men nogle typer afmodner for sent, så de nye skud fryser en smule tilbage.
Du kunne lægge et foto af planterne ind her.
Anne Marie
Skrevet af: René T., 6. marts 2012 kl. 10.47
Hej Anne Marie.
Jeg er også medlem af Frønørd.. nej Øhh.?? Frøsamlerne, Jeg har lige udvidet oplsningerne lidt der, så jeg kopiere mit ind læg der fra:
Ja man skal huske at få alle oplysninger med! Jeg tilførte også kalk, da jeg gav gødning. Men ikke i store mængder. Kan en simpel ph test fortælle om det er nok? Skal man bruge kali i stedet for?
Ca. 1,5 -2 m. derfra vokser der både stiklinge og frø planter af liguster, som jeg har lavet fordi jeg ville fuske lidt med noget arborsculpture, og de har det rigtig godt. Længere der fra har en anden nabo, (der absolut ikke har gjort noget for at de skulle have det godt), plantet noget "kjøvenhavner hæk",(120 cm. Billig hæk) det står lige i a vestenvind. Og det gror også fint.
For 3 - 4 år siden satte jeg noget energi pil, som heller aldrig kom, det burde jo nok have advaret os om at der er noget galt!
Også et billede hvis det dur!
Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. marts 2012 kl. 14.46
Det kunne meget vel være naaletræerne, der der har været haard ved jorden. Jeg mener at have hørt noget tilsvarende, dengang, da jeg var en ung mand. Og hvis jorden i tilgift maatte være sandet, ja da kan det give problemer.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. marts 2012 kl. 21.18
Det ser jo ud til at de har groet godt engang med de lange skud.
Måske er det ikke en helt vindfør sort.
(kjøvenhavner-hæk:-) herligt udtryk).
Måske skulle du klippe den kraftig tilbage og se om den så vil gro kraftigere denne sommer.
Mine Varde-liguster står da med blade på nu. Det er en ekstrem hårdfør sort, der klarede vinteren med kulderekord (-32 gr.) på åben mark.
Så der er stor forskel på sorterne og deres trivsel.
Hvilken har du lavet stiklinger af?
Anne Marie
Skrevet af: René T., 6. marts 2012 kl. 22.22
Jeg må nu indrømme at jeg ikke synes, den på noget tidspunkt har vokset særlig godt, der har været liv i den, ja, men så heller ikke mere.
Stiklinge og frø er taget fra a kjøvenhavner hæk. (det er ikke noget jeg har fundet på, det er visse planteskoler i vestjylland, der kalder dem, det)
Jeg prøver lige at tale med naboen, og hører om de kan huske sorten, så vi kan finde ud af om det er klimaet eller jorden(sandet) det er galt med.
Kan det være sygdom?
Der er også noget med at liguster ikke er vild med at komme for langt i jorden, men hvad sker der ved det?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. marts 2012 kl. 22.02
Sygdom vil kunne ses på bladene: misfarvning,krøllede eller med pletter.
Liguster er næsten ligeglad med plantedybden. De sætter bare nye rødder op ad grenene og gror videre.
Anne Marie
Skrevet af: René T., 18. marts 2012 kl. 11.55
Man tror nok at det er en "Liga", men er ikke helt sikker. Jeg søgte på Liga, og fandt dette indlæg: www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/9432.html
Da jeg så billederne, kom jeg i tanke om, at den røde/brune farve, man ser på billedet, har næsten alle bladende på hækken når den har blade. I det pågældende indlæg, skrives det, at det vil gå over af sig selv! (sådan opfatter jeg det) Så forstår jeg ikke hvorfor alle planter på ti meter, har set sådan ud i to sæsoner? Naboen har nu pusset en anlægsgartner på sagen! Jeg ville nok have henvendt mig til planteskolen hvor de har købt dem. Men dem om det.
Skrevet af: René T., 16. april 2012 kl. 7.47
Tak for de forskellige indspark! PH værdien på vores side af hækken er 7. På nabo'ens 4. Så mon ikke det er en del af forklaringen! Nåletræer, og gyvel har sat deres spor.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.