Forum

Hvilket pæretræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. marts 2012 kl. 16.38

Jeg skal have mig et pæretræ i haven, jeg er på udkig efter et meget robust og sundt træ.

Det skal være selv bestøvende og give søde pære.

Kender i nogle sorter som kunne passe til disse krav??

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 5. marts 2012 kl. 0.16

Hej Steffen.

Mig bekendt kræver alle pæretræer bestøvning fra en anden pæresort. Og nogle sorter har så dårlig pollen at de ikke kan bestøve, feks. Gråpære kan ikke bestøvet andre. Men hvis du bare vil have et enkelt træ, er Conference en god og lækker spisepære, som faktisk kan opbevares et godt stykke tid. Træet er sundt og hårdfør og utrolig frugtbart. Men så må du krydse fingre for at en nær nabo har et pæretræ der kan bestøve;-) Ellers har du Idag også mulighed for at købe et familie pæretræ med tre sorter podet på samme træ. Sådan et træ kunne feks. Være: Clapps Favorit, Clara Friis og Conference pære. De modnes i den beskrevet rækkefølge, så du har skønne pære fra august til jul, og så er der ingen problem med bestøvning.

Held og lykke.

Mvh. Michael

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 5. marts 2012 kl. 15.06

Hej Michael. Jeg har nu set selvbestøvende, men du har nok ret i at man bør have 2stk.

Jeg vil gerne have en sort som er podet på vild-pære da det giver et stort kraftigt træ.

Kender du noget til det??

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. marts 2012 kl. 19.46

Hej Steffen
Conference er selvbestøvende og ofte podet på vildstamme.
Anne Marie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 5. marts 2012 kl. 21.05

Ja conference er delvist selvbestøvende og en fremragende bestøver af andre pærer. Men udbyttet bliver altid større med bestøvning fra en anden eller flere pæretræer.
Hvis du ønsker et pæretræ på vild stamme så prøv de-gamle-sorter.dk ved Boi Jensen. Alle hans træer er podet på vildstamme, med mindre andet ønskes.?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 5. marts 2012 kl. 21.44

Du kunne også prøve et "familie træ" som er podet på en kvæde.
Og så finde en med nogle sorter du godt kan lide hvis du ikke har plads til 2 pære træer, de kan blive ret så store med årene.

Vi har selv overvejet et "familie træ" med 3 sorter som vi godt kan lide, da det er svært at få plads til 2-3 træer i en alm parcelhus have.

Nyt svar til emnet »Hvilket pæretræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket pæretræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider