Forum

Arkitektens Trøst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzanne Bilde Brerup, 27. juli 2003 kl. 21.15

Er der nogen der ved om man kan tage stiklinger af Arkitektens Trøst?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2003 kl. 7.39

Jeg ved det faktisk ikke, men prøv engang. Du kan bruge flere metoder. Stiklinge, stukket i vand, eller fugtig pottejord, der stilles et lys sted uden direkte sol med iomvendt plastpose over. Eller ved at binde en lille fugtig, jordfyldt pose om stænglen og lade den sidde på planten til. Det er en god idé, at pille et par blade af og anbringe posen omkring bladarret et skyggefuldt sted. Du kan gøre dette flere steder.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla G. Larsen, 28. april 2004 kl. 21.44

I vores baghave, har vi opdaget, at Arkitektens Trøst er klatret helt op i toppen af et ca. 7–8 m højt grantræ, som nu er så tynget af de mange sideskud og viklinger, at grenene hænger faretruende nedad. Tillige er planten ved at klatre over på den tilstødende og endnu højere tuja. Vil Arkitektens Trøst i det lange løb kunne ødelægge træerne, så vi skal forsøge at fjerne den? Vil det være en fordel at tynde ud i planten- i så fald hvordan gør vi?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 16. november 2004 kl. 13.21

Vi har en vildtvoksende plante, og hvis vi ikke passer på, overtager den hele haven. Vi klipper den simpelthen med grensaksen(hækklipperen)Jeg tror ikke, den kan slåes ihjel.

k.cilleborg.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Pöckel, 27. september 2006 kl. 13.41

Jeg har haft en arkitektens trøst i ca. 20 år. Den er pludselig gået ud. Er der grænser for, hvor gammel den kan blive?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. september 2006 kl. 21.10

Arkitektens trøst er svær at stiklingeformere. Nye planter laves nemmest ved nedkrogning af grene der rører jorden. Planten kan kvæle andre planter ved at overvokse dem, så de brækker sammen under vægten eller skygger dem ihjel.

Den kan være svær at etablere som ung og den kan uden varsel dø efter flere år i god vækst.

At fjerne en plante i store træer kræver at alle forbindelser til jorden kappes, og efter et år kan man begynde at rykke de visne ranker ned.

Det er et hestearbejde!

Anne Marie

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 18. april 2007 kl. 8.16

Kære Anne Marie
Jeg har fået altan og er interesseret i Arkitektens trøst som "skærmplante" ind til naboaltanen. Jeg leder derfor efter en plante er er i vækst og som helst er stor og som kan skærme i samme øjeblik jeg sætter den op.

Kan du hjælpe mig med det. Håber du bor i storkøbenhavn.

VH Lise

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Diamant, 21. juli 2007 kl. 10.18

Kan arkitektens trøst vokse op af en galvaniseret
lysmast uden at den bliver bundet op.

Hvad kan man ellers få til at dække en grim lysmast der er ca 7 m høj.

Ib

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Sachmann, 23. juli 2008 kl. 19.36

Hjælp, mine arkitektenstrøst er gul i bladene men mest forneden – de er sat i år i 60 cm dybe trækar og vokser op ad et træespallie – den skulle gerne kunne danne en hæklignende adskillelse, der hvor den står.

Vi vander og vander for de tørre ret hurtigt ud syntes jeg.

Er de ved at gå ud eller gør jeg bare noget forkert?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2008 kl. 21.55

Overvanding!

Mvh. Svend Høst

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemette, 29. april 2009 kl. 19.53

Har fået nogle gamle arkitektens trøst og sat dem ned her for tre uger siden men der er kun kommet blade på to af dem og jeg har fire. Hvornår er det normalt den begynder at skyde for er lidt bekymret om den overhovedet kommer

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Jespersen, 2. maj 2009 kl. 14.43

Vores arkitektens trøst er ved at "overtage" hele haven, jeg vil den gerne til livs, ved nogle hvordan så vil jeg blive rigtig glad.

Mette

Nyt svar til emnet »Arkitektens Trøst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Arkitektens Trøst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider