På denne side finder du kommentarer til teksten Æbledyrkning. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Else Rothman, 8. juli 2003 kl. 13.50
Da vores svigerdatter, ønsker sig en stikkelsbærbusk i fødselsdagsgave, den skal være sød, vil jeg gerne høre om det er tiden, til at plante på denne tid.
Venlig hilsen Else Rothman
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 8. juli 2003 kl. 15.29
Næ, og dog; dybest set er den bedste plantetid når planterne er i hvile, hvilket vil sige i vinterhalvåret, forår og efterår inklusive.
Men idag sælges planter på potte året rundt, fordi moderne forbrugere vil handle her og nu, frem for at vente. Mange planteskoler passer deres planter godt mht. vand og næring, og så kan det sagtens lade sig gøre at finde gode, sunde eksemplarer. Når du vælger, skal det ikke nødvendigvis være de største og flotteste planter mht til størrelse; vigtigere er det at tjekke om blade og skud ser sunde ud og om planten ser ud til at have det godt som helhed, også hvad angår rødderne i potten. De skal være lyse og friske. Er rødderne til gengæld brune og døde, har planten ikke haft optimale vilkår.
Der findes stikkelsbær i flere farver og der er flere gode sorter, der smager dejligt og er sunde. Bemærk at stikkelsbær tåler mere skygge end ribs og især solbær.
HÖNNINGS FRÜHESTE Et middelstort gult, sødt og meget aromatisk bær, der er loddent på overhuden. Nok det sødeste af de her nævnte, og af flere regnet som en delikatesse direkte fra busken. Sorten er til gengæld modtagelig overfor stikkelsbærdræber, meldug, og vokser knap så kraftigt som andre sorter.
INVICTA Et nyere, middelstor grønt bær, der primært har sin styrke i at være modstandsdygtig overfor stikkelsbærdræber. En del af bærrene har tendens til revnedannelse op til plukning.
ACHILLES Dette store, først grønne senere brunrøde bær, der har 130 år på bagen, er en klassiker, der bærer ret sent. Det kendes fra ældre haver og er ret modstandsdygtigt overfor stikkelsbærdræber. De grønne bær er fine til grød o.l. mens de helt modne røde er dejlige at spise friske. Buskens vækstform er lidt overhængende. Et sikkert valg.
GREEN WILLOW Er ligeledes en gammel sort, også kendt som Flaskebær. Bærret er aflangt, grønt men mere modtagelig for stikkelsbærdræber og knap så fint at spise direkte. Meget frugtbar og nok den bedste til husholdningen, grød etc.
Planteskolen bør kunne bestille ønskede varer hjem, hvis de ikke umiddelbart føres.
Skrevet af: Marianne, 18. maj 2004 kl. 10.37
Vi vil gerne dyrke æbler, pærer, blommer, kirsebær m.v. her på Fyn hvor vi lige er flyttet til, og hvor der er god plads til træerne. Men vi bor lidt højt, hvor der er nogen vind. Er der nogle sorter, som er mindre vindfølsomme end andre? Vi har levende hegn (høj hæk) i vindsiden, det hjælper noget.
Vil være taknemmelig for kommentar(er).
Skrevet af: Trine Kristensen, 26. oktober 2004 kl. 13.54
Vi vil gerne dyrke æbler og pærer, som er espalierede for at få så meget ud af pladsen som overhovedet muligt. Vi er inspireret af Monet's æbletræeer, men mangler viden om, hvad træerne kan espalieres op ad. Vi tænker træerne, som en form for lav afskærmning mellem f.eks. køkkenhave og græsplæne.
Skrevet af: Mettekanel, 4. november 2004 kl. 21.06
Podestedet på æbler skriver du er bedst hvis det plantes 10–15cm eller 20–30cm over jorden, som det står i potten, men jeg har altid hørt at podestedet blot skal være lige OVER jordoverfladen når man planter træet, er det ikke nok? Hvis ikke hvad er grunden til at det SKAL plantes så højt?
Gælder det også kirsebær, blomme osv.?
Skrevet af: Allan, 4. november 2006 kl. 23.07
Plantens rodhals skal sættes som den står i potten.
Hvis podestedet er 15 cm over rodhalsen betyder det at podestedet befinder sig 15 cm over jorden. Hun beskriver podestedet i forhold til roden, og ikke podestedet i forhold til jorden.
Så vidt jeg ved, er det kun roser der skal sættes med podestedet under jorden. Alle andre planter skal sættes som de er fremspiret, hvilket vil sige i forhold til rodhalsen.
Skrevet af: Mettekanel, 22. november 2006 kl. 22.05
Vin bør sænkes også!
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. november 2006 kl. 7.46
Man kan også købe frugttræer barrodede(uden potte) og der er det vigtigt at vide podestedets placering og grundstammens afstamning.
Er det dværgstamme skal podestedet være over jorden og er det på vildstamme, skal det som i ''gamle dage'' plantes under jorden, for at undgå vildskud, ligesom med roser.
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Susanne Månsson, 30. oktober 2007 kl. 23.00
Jeg er ved at opgive at dyrke æbler, skønt jeg holder meget af dem, men jeg kæmper en hård kamp mod gul monilla og det er meget svært at blive af med. Jeg har prøvet i flere år at sortere angrebne æbler væk, ligesom jeg efterser mine træer hver vinter og fjerner mumier. Bare der er en mulighed for at jeg kan fortsætte med at have mine æbletræer og frugt er der andre muligheder for mig. Det skal lige tilføjes at min nabo har æbletræer som også har angrebne frugter, men han bekæmper ikke sine angreb.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 1. november 2007 kl. 8.40
Susanne: dine æbletræer har for tæt krone. Fjern halvdelen af grenene i jan-feb.
Skrevet af: Anni Wulff, 30. september 2008 kl. 12.45
Hvad bestøver james greve æblet?
Der kommer ingen æbler på mit træ.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. september 2008 kl. 13.53
Der kan være flere årsager. Du kan se bestøversorter på www.agrsci.dk/djfpublikation/djfpdf/gvha173.pdf
Gødningsforhold, plantealder mv. spiller ind. Desuden kan forkert beskæring give bladvækst på bekostning af frugtsætning.
Skrevet af: Marcus Janby, 20. oktober 2015 kl. 20.02
Når mine æbler er blevet modne i oktober, er de ofte fyldt med orm. Kan man undgå dette uden at sprøjte med gift???
Skrevet af: Tom Andersen, 20. oktober 2015 kl. 21.04
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Æbledyrkning«