Forum

Gigantella Maxim

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. september 2007 kl. 8.54

Efter lang tids venten på modtagelsen af forudbestilte jordbærsort "Gigantella Maxim", er de små planter nu ankommet. 25 stk i en lille pose med jord.

De skulle have været plantet for lang tid siden, hvis udbyttet næste år skulle have betydning, men det er vist for sent nu, at drømme om kæmpejordbær til børnene. Det skulle have været deres sommeroverraskelse 2008.

Men hvad nu...? Vil de små planter overhovedet have en chance for, at etablere sig inden vinteren, og overleve den, på friland?

Håber virkelig på et hurtigt svar :-) Aner ikke hvor længe planterne har ligget i den pose. Jeg modtog dem igår med posten.

Venlig hilsen Jeanet

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 29. september 2007 kl. 12.28

Plant bare. hvis sorten ellers er hårdfør kan man sagtens få den igang nu og den vil overleve vinteren fint. – og du vil også få jordbær næste år, måske knap så mange som hvis de var plantet i august. husk at undgå for meget gødning til foråret, ellers bruger den en masse energi på at lave blade næste sommer.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. september 2007 kl. 14.12

Tak for det hurtige svar.

Det med gødningen har jeg tidligere erfaret og gøder kun i efteråret, på de andre jordbærsorter jeg har i forvejen. Dem tager jeg løbere fra og laver nye rækker af hvert 2- 3 år.

Er det en ulempe/ fordel at lægge halm eller græsafklip op ad de nyplantede Gigantella Maxim jordbærskud, vinteren over? Selvfølgelig uden at dække hjerteskuddet.

Venlig hilsen Jeanet

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 29. september 2007 kl. 15.42

Det største problem for sådanne nyplanter er den megen fugt og vand der kan være på denne årstid -hvilket kan resultere i svampesygdomme og råd.

halm bruger man vist mest til etablerede planter for at frugten ikke skal mugne.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. oktober 2007 kl. 13.27

Hej og Tak for svaret.

Nu er alle 25 "skud" plantet i jorden efter, at de har suget vand inden plantning – og jorden er tilført en ikke helt omsat kompost.

Håber projektet lykkes, og jordbærplanterne når at etablere sig inden frost.

Venlig hilsen
Jeanet

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. marts 2008 kl. 7.50

Øv øv øv...

23 planter er gået til. Om det er muldvarpen, som har gennemfræset det nye bed, der har forårsaget tabet eller at planterne ikke var hårdføre nok – må stå i det uvisse.

Men – de 2 planter jeg har tilbage vil jeg meget gerne formerer på, uden at de i år skal give frugt. Tænker, at en mulighed kunne være at fjerne blomsterne...?

Hvilke metoder er velegnede, jeg mener... om der er en måde hvorpå man kan "tvinge" planterne til, at sætte flere afløbere, end den ellers normalt ville gøre...?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 24. maj 2009 kl. 17.58

Hvordan gik denne vinter så – nogle jordbær arter fryser jo let bort, så måske er maxim slet ikke egnet til danske forhold?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 25. maj 2009 kl. 4.03

De 2 planter nåede at blive til 8 sidste sommer & 2 af dem blomstrer lige nu dvs. de selvsamme som overlevede. Måske kan der alligevel blive et par kæmpebær til et par små størrelser og flere planter. Jeg er ihvertfald mere end spændt & en smule kritisk, for i det selvsamme firma købte jeg samtidig rosen ''Waltz Time '' og nu kommer der endnu et suk... med nød og næppe har den overlevet i selvsamme bed, hvor andre stauder, nye som gamle – stortrives.

Måske andre kender firmaet, Bakker. Om ikke andet leverer de fantastiske billeder.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 25. maj 2009 kl. 9.35

Så vil jeg vente spændt på en anmeldelse af jordbærrene :-)
Har aldrig selv handlet med Bakker, så jeg kan ikke vurdere dem. Køb af udenlandske planter er jo altid en ekstra risiko, da man vel må forvente at de der klare det danske fugtige klima dårligst er sorteret fra hos de danske forhandlere.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus H., 11. april 2016 kl. 20.56

Hej.. Hvordan gik det med Gigantella maxim? Bliver de store, eller er det bare "billeder"??

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. april 2016 kl. 7.39

Hej,

Det var bare billeder & salgsguf til øjet for mulige købere. Ikke et eneste af de få bær det blev til, fik tilnærmelsesvis den lovede størrelse. Smagen var heller ikke noget at skrive hjem om - så de er for længst skiftet ud :)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus H., 14. april 2016 kl. 7.45

Ok, mange tak for svar.. Så "streger" jeg det ønske på min bær-liste :-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Fast, 1. juli 2016 kl. 14.18

Så blev jeg også medlem herinde, da jeg følte jeg var nød til at deltage i denne debat også 😀

Jeg købte i maj 2015 25 stk gigantella maxim Jordbærplanter fra Bakker.

Jeg havde 3 der overlevede, hvad der gik galt vides ikke.
Jeg kontaktede Bakker, som uden noget bare refundere alle pengene til mig. Super service for jeg var lidt ked af de planter..

De sidste 3 planter fik bare lov at passe sig selv da jeg var ret sur på dem.. havde jo glædet mig til lige præcis dem 😀

Her i april måned 2016 er vi så flyttet. Jeg valgte at grave alle mine Jordbærplanter op, og tage med..
De 3 gigantella maxim var nu blevet til ca 20 planter så de havde formeret sig godt..
De har hverken fået gødning eller kærlighed 😉

De blev sat i vores nye have i et bed, og begyndte hurtigt at vokse flot.. igen ingen gødning.

For ca 2 uger siden er vi begyndt at høste bær og de giver faktisk godt med bær..
De laver små Baby planter som blev de betalt for det..

Ja de sætter lidt almindelige størrelse bær, men de sætter bestemt også store bær..
Billedet i reklamen overdriver måske lidt, men jeg har lige taget billede her til morgen med min datter på 7 års hånd hvor hun holder et af jordbærrene.. jeg synes det er en flot størrelse jordbær...

Nyt svar til emnet »Gigantella Maxim«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gigantella Maxim

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider