Skrevet af: Karna Maj, 3. juni 2003 kl. 14.17
Verbena bonariensis er noget af det smukkeste i eftersommeren, når den står med en sky af lyslilla blomster. Men jeg har haft problemer med at få den til at spire. Faktisk spirede den først, da jeg havde glemt den i et hjørne af drivhuset.
Jeg startede ellers allerede i marts med at så den i en bakke og sætte bakken i køleskabet i en lille uges tid, da jeg havde læst, at den var kuldekimer. Derefter satte jeg den på grund af pladsnød i køleskabet i et vindue i et uisoleret og uopvarmet rum i godt en uge til. Så kom den ind i stuetemperatur. Intet skete. Jeg forsøgte til sidst at sætte den ovenpå fyret ved 25°C. Det hjalp heller ikke. Nu kom den ud i drivhuset og stod i et hjørne og fik lidt vand af og til. Jeg tror faktisk såbakken var totalt udtørret på et tidspunkt. Og pludselig en dag vrimlede det bogstaveligt talt op med kimplanter, mindst 100 stk.
Nu har jeg lige priklet dem og ved, at de vil nå at give lidt blomster sidst på efteråret, da jeg sidste år først fik fat i og sået frøene i maj og plantede ud sidst i juni. Men de når ikke at blive store og flotte.
Hvordan får jeg dem til at spire i martsapril?
Skrevet af: Tine Andersen, 26. juli 2003 kl. 18.32
Kære Karna
Jeg har haft en lignende oplevelse. Mine bakker med kæmpeverbena stod endda to uger i køleskabet før de kom ud intet skete. Men da jeg havde pligtskyldigst havde holdt jorden fugtig ude i stuevarmen i et par uger, gav jeg op og stillede bakkerne (plastkasser til is med plastlåg Hjemis-modellen) ud i carporten, så måtte de spire eller lade være. Det var i slutningen af april, hvor det var temmelig koldt. Og vupti, der gik et par uger, og så som du skriver, myldrede de frem. De har været priklet én gang, og for ca. tre uger siden plantede jeg dem ud i haven, men de er altså ikke mere end 510 cm. høje. Men jeg tror læren må være, at man bør forsøge sig med at så dem i kasser (med overdækning) udendørs i det tidlige forår.
venlig hilsen
Skrevet af: Tine Andersen, 26. juli 2003 kl. 18.36
Kære Karna
Jeg har haft en lignende oplevelse. Mine bakker med kæmpeverbena stod endda to uger i køleskabet før de kom ud intet skete. Men da jeg havde pligtskyldigst havde holdt jorden fugtig ude i stuevarmen i et par uger, gav jeg op og stillede bakkerne (plastkasser til is med plastlåg Hjemis-modellen) ud i carporten, så måtte de spire eller lade være. Det var i slutningen af april, hvor det var temmelig koldt. Og vupti, der gik et par uger, og så som du skriver, myldrede de frem. De har været priklet én gang, og for ca. tre uger siden plantede jeg dem ud i haven, men de er altså ikke mere end 510 cm. høje. Men jeg tror læren må være, at man bør forsøge sig med at så dem i kasser (med overdækning) udendørs i det tidlige forår.
venlig hilsen
Skrevet af: Karna Maj, 27. juli 2003 kl. 14.24
Kære Tine
Dejligt at jeg ikke er ene om at have problemet med at få Verbena Bonariensis til at spire. Måske har du ret i at vi skal prøve at så udendørs tidligt i foråret.
Men vi vil stadig gerne høre fra nogen, som har god erfaring med at få frøene til spire sidst i marts eller april så de kan blive store kraftige planter og komme i blomst lidt før end sidst i august.
Hilsen Karna
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. juli 2003 kl. 14.58
Også i Norge kender de lidt til finurlighederne med spiring og kuldebehandling: www.hageselskapet.no/Hageprat/tema.asp?TID=9435#53211
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 7. august 2003 kl. 13.05
Jeg sår dem bare i bakker og sætter dem ud på det tidspunkt der anbefales på pakken. Og så spirer de, men det tager godt nok lang tid.
problemet er så at jeg glemmer dem og ikke får dem priklet i ordentlig tid.
Skrevet af: Dorthe Sjørrring, 10. august 2003 kl. 22.55
Jeg såede verbenafrøene d. 1 april i alm. såjord. Såbakken dækkede jeg med plasticfilm og satte den i min østvendte vindueskarm ved stuetemperatur. Da kimplanterne var spiret frem fjernede jeg filmen. Planterne blev priklet om en gang, og jorden holdt lidt til den tørre side. De ca. 30 planter blev udplantet midt i juni i fuld sol og blomstrede fra 1.aug.
hertil er der at sige, at dette er mit første år som frøsåer, så det er måske begynderheld!
Skrevet af: Dorthe Sjørrring, 13. august 2003 kl. 20.17
Rettelse til ovenstående:
Frøene blev sået 1 marts.
Mvh Dorthe
Skrevet af: Karna Maj, 31. august 2003 kl. 14.04
Jeg har nu fra flere haveejere hørt, at Verbena bonariensis kan overvintre, hvis man er heldig. Og der er to steder, hvor de fik planter af mig sidste år, hvor de har store flotte planter, som er kommet igen i år, uden at de har gjort noget særligt. Begge steder er på Lolland, hvor vi har et ret mildt klima. Men jeg har også hørt om det fra det jydske. I år vil jeg mærke stedet af, hvor de står, så jeg ikke kommer til at hakke planterne væk, hvis de overvintrer.
Er der nogen, der har erfaring med overvintring af Verbena bonariensis? Skal man dække dem med en gang vinterdække?
Skrevet af: Lisbeth, 23. marts 2004 kl. 18.19
Hvor kan man købe frø / planter? Jeg har ledt på nettet uden held?
Skrevet af: Jakob Bock, 23. marts 2004 kl. 18.38
Hej Lisbeth
Den findes i Frøposens katalog:
www.froposen.dk
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Karna Maj, 23. marts 2004 kl. 21.57
Mine Verbena bonariensis ser ud til at have overlevet vinteren under et grandække (to grene lagt over). Der er små fine skud. Det gælder både dem i plantekasserne i min gård, i et lidt beskyttet bed og nede midt i min have. Jeg har endnu ikke flyttet grangrenene, kun kigget.Her på Vestlolland har vi dog normalt knap så hård en vinter som andre steder i landet. Så jeg glæder mig til en tidlig,lang og overdådig blomstring i år.
Skrevet af: Dorthe Sjørring, 10. juni 2004 kl. 18.25
Hej Karna
Mine Verbena bonaris fra sidste år har også overlevet. Jeg har ikke passet på dem gennem vinteren. At de er kommet igen tilskriver jeg min sandede jord.
vh Dorthe
Skrevet af: Karna Maj, 15. juni 2004 kl. 9.22
Måske er der masser af Verbena Bonariensis, der overlever vinteren, men de skyder så sent, at de fleste sikkert hakkes omkuld i forårsoprydningen hellige navn. På det tidspunkt ser de ret døde ud. Det vil derfor være en god ide at markere planterne med en pind i efteråret. Eller lade den visne stængel stå.
Skrevet af: Søren Elmelund, 14. februar 2007 kl. 20.50
Jeg har læst, at frøene skal lægges i fryseren i ca. en uge.
vh Søren
Skrevet af: Dorte Mai, 17. maj 2009 kl. 8.02
Mine efterårshøstede frø har ligget i et glas vinteren igennem i udestuen, hvor temperaturen nok har tangeret frysepunktet et par gang. De blev sået ultimo marts og spirede i løbet af ganske kort tid. De er blevet prinklet og er faktisk ved at være klar til udplantning i haven her medio maj!Har over 50 udplantningsplanter så gode venner er blevet begunstiget :-)
Skrevet af: Bente Rubin, 28. august 2009 kl. 17.32
Jeg har erfaret at de skal have kulde "chok"
Hvis man tager et kaffefilter, og gør det vådt, derpå ligger man de små frø, ruller kaffefilteret sammen og putter det i en tæt "frysepose" og så ca. 4uger i køleskabet.
Derefter kan de sås med godt resultat. :-)
Skrevet af: Dorte Mai, 28. august 2009 kl. 18.05
Nu står alle mine frøplanter i ca. 2 meters højde! Det er ret betagende, når der er mange af dem! Jegspejdede længe efter små-planter fra sidste års planter og de kom, men faktisk temmeligt sent ca. primo/medio juni man skal nok være forsigtig, så de ikke luges væk. Det er selvfølgelig nemmere efter naturmetoden, men jeg har nu haft det ret fint med mine prikle-bakker og har fornøjet mig med at være den glade giver specielt når plantekataloget angiver en pris på 70,
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.