Forum

Vedbend

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 1. september 2005 kl. 18.26

Jeg har lavet et stort Jord/lydhegn som består af jord i 2 m højde og 1 m bredde. jeg vil gerne have at hegnet bliver dækket ind i vedbend og det må gerne gå hurtigt. så spøørgsmålet er så hvilken vedbend der er bedst til dette formål hegnet vender mod Nord/Syd.

Har en vedbend (hedera helix arborea) som gror op af huset, ville gerne tage stiklinge fra den, men hvordan får jeg dem til at slå rødder? og egner den sig til mit projekt?

På forhånd tak for svar.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. september 2005 kl. 12.59

Det er meget nemt at få vedben til at slå rødder: Klip nogen lange stiklinge, pil bladene af det nederste 10–12 cm lange stykke, og sæt dem i vand. Skift vandet en gang om ugen. På denne årstid tager det længere tid at danne rødder, end det gør om foråret, men inden for en måneds tid skulle der være pænt mange rødder. Sørg for god plads i vasen (brugt evt. flere), så rødderne ikke filtrer sig ind i hinanden.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.08

Hej Morten
Du skal bruge en meget storbladet vedbend i stedet for helix, som du har. Vil du lave dem selv, må du finde et sted, hvor du kan få lov at tage dem – eller køb en kasse (15 stk.) og former af dem.

Sorterne du kan bruge hedder:
Hedera Hibernica "Hestor" eller en nyere Hedera Hibernica "Hardy Cover", den sidste er nyhedsbeskyttet, så den må du nok ikke opformere, i hvert fald ikke til salg.

Du klipper stiklinge på 10 cm længde, lader 2 blade blive og planter i 10 cm blanding af halvt groft sand, halvt spagnum – gerne i en flamingokasse – sættes udenfor i næsten skygge – gerne af buske eller træer – og pakkes ind i hvid plast efter det er vandet godt til – fugtig med ikke pladdervåd. Så skal der komme rødder i løbet af vinteren og du kan plante ud til foråret.

God held med formeringen.

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 11. september 2005 kl. 19.01

Hej podemesteren.

Tak for dit råd, men er du venlig og uddybe hvorfor det skal være den storbladet? Gror den hurtigere? eller hvad er fordelene ved denne.

På forhånd tak.

Morten

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Plehn, 20. juni 2006 kl. 12.26

Hej Morten

Kan du ikke fortælle hvordan du har lavet hegnet. Jeg overvejer selv at lave et lydhegn i haven, men ved ikke endnu hvordan det skal være. Har du lavet et dobbelt-hegn og så fyldt jord ind i midten?

Har det hjulpet mht. støjen?

Mvh Heidi

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Vestergaard Nielsen, 10. august 2006 kl. 15.04

Hej.

Vil også meget gerne høre til lydhegnet... Det lyder lige som noget vi kan bruge. Kan man bruge byggeaffald, dvs grus, sten, mursten, jord istedet for ren jord? Det er vi nemlig så uheldige at have en masse af i haven!

Vh Jannie

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 10. august 2006 kl. 15.50

Svært at forklare, men har gravet nogle jernmater ned med ca. 2.5 m imellm har så svejs nogle lasker på til nogle andre jernstolper så det er blevet ca. 1 m bredt og godt 2 m højt... uden på har jeg så boltet rionet fast med kraftigt plastnet bagved, nu er det så bare at fylde hegnet op med jord. Vil da mene man godt kan bruge byggeaffald. Men er jo bestemt ikke ekspert i dette, men synes da det er rimligt vellykket. Hvis i vil vide vide mere kunne evt. køre forbi og se det, bor i Rødovre. Skulle i være interesseret i jernmaster eller det kraftige plastnet har jeg en del i overskud.

Men skriv igen hvis i ønsker flere oplysninger eller skriv til tmester@mailme.dk

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. august 2006 kl. 20.43

Hej Morten
Du skal bruge en storbladet type, fordi den dækker jorden bedst – virkningen af at bladene er forholdsvis store gør simpelthen at den lukker hurtigere af, derudover gror den også kraftigere fordi den har så store blade. De anbefalede sorter vil normalt dække jorden fuldstændig efter 1½-2 vækstsæsoner og danne et ca. 20–25 cm højt tæppe, der med årene bliver ganske lidt forøget i højden. Det første år er lugning, hvis det er almindelig jord – påkrævet, men ellers vil den normalt skygge det meste væk, dog synes jeg at vi skal fjerne vanskeligt ukrudt i det stedsegrønne "tæppe", som tidsler, brændenælder, og andet der vil blive højt og sætter rodskud.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Larsen, 3. september 2006 kl. 11.42

Vi har et trådhegn (rivenet) ud til en vej ca. 20 meter.

Det skal gerne dækkes af stedsegrøn vedben hurtigst muligt.

Hvad sort skal vi plante og hvilken planteafstand?

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2006 kl. 13.13

Hej Erik
Læs ovenfor – her er beskrevet hvilke sorter der hurtigst bliver til noget og vil du have det hurtigt tæt, plant en for hver 25 cm – så sker der noget.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hildebrandt, 6. april 2007 kl. 17.27

Jeg kan forstå, at mange gerne vil have Vedbend til at brede sig i deres haver, men jeg har det modsatte problem – har en gammel have (45 år) hvor vedbend har bredt sig især i hækkene og på jorden i de dele af haven, hvor vi ikke kommer så tit!

Hvordan slipper jeg lettest af med planterne? – jeg har prøvet (forsigtigt) med ukrudtsmiddel, men det bider slet ikke på Vedbend og fysisk fjernelse orker jeg ikke!

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. april 2007 kl. 20.18

Hej Bo
Enig i at Vedbend er en plante, der kan brede sig og planter vi den, skal vi være opmærksomme på om den må brede sig, ellers skal den klippes – eller vendes, så den gror tilbage, hvor den kom fra.

Hvis problemet er at den kravler op i træer og hække, er det rimelig nemt løst ved at klippe en gang årligt – og det yderste der bliver klippet går ganske enkelt ud.

Det skal ikke afholde nogle fra at få dækket jorden med en forrygende dækkende plante, som sørger for at der næsten ingen ukrudt kommer.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Kaspersen, 15. april 2007 kl. 7.25

Vi har brug for en høj, tæt hæk – hurtigt. Og har hørt et sted, at man skulle kunne få vedbend "i længder", eller på rulle. Altså vedbend, som er klar til at blive fæstnet til f.eks. et trådnet.

Har nogen hørt om dette, og om hvor det mon kan skaffes?

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. april 2007 kl. 9.32

Det kaldes "færdig bunddække" og fås i stort set alle planteskoler – er en skaffevare.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Peter Petersen, 17. maj 2007 kl. 16.01

Hej! Vores bambus er gået ud og vi har ca. 25 meter af det. Vi vil opsætte et rionet og plante storbladet vedbend med 30cm. afstand. Vi fik af vide på planteskolen at vi skulle sprede planterne ud langs jorden for så ville planterne skyde lodret fra alle led. Det skulle være den hurtigste metode hvis man ikke vil købe sig fattig med planter i fuld længde (2meter)

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Bjelbæk, 13. juni 2007 kl. 16.46

Hej
Som det jo fremgår af tidligere indlæg skulle det være ret let at få dem til at slå rødder. Så med det for øje, vil jeg meget gerne komme og klippe en hel del af. Jeg skal bruge planter til 40 meter hegn, og måske på begge sider, så der skal bruges mange. ca 120 stk.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 13. juni 2007 kl. 16.53

Hej, Jeg har starte dette indvæl hvor jeg eftersøgte hvad jeg skulle plante på mit lydhegn. jeg købte storbladet vedbend på www.Plantetorvet.dk til ca. 10 kr. pr. plante. de var ca. 20 cm lange... De blev plantet efteråret 2005 så de har stået ca. 1,5 år og de har storset allerede dækket hele det 2 m høje hegn... havde tidligere prøvet at få dem til at slå rødder mm. men det lykkedes ikke... så mit råd vil være at købe dem der...

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Andersen, 4. oktober 2007 kl. 15.55

Hej. Kan vedbend skade murværk?

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 15. januar 2008 kl. 13.27

Hej Dothe

Vedbend skader ikke murværk – sådan forstået at det ikke vokser ind i sprækker og ødelææger isolering og lignende.

Du skal dog være opmærksom på at det er et ALLLERHELVEDES! (undskyld udtrykket) arbejde at få det væk igen. sugerødderne sidder afsindig godt fast og der er rigtig rigtig mange af dem.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 26. juli 2008 kl. 20.26

Hej.

Ja – det er et meget stort arbejde at få fjernet ALT fra murværk efter en flerårig vedbend/efeu. Har lige brugt utallige timer. Og alligevel er muren dækket af de "infame" sugerødder. Jeg vil gerne male min mur. Men så skal jeg jo have den renset fuldstændig ren.

Er der nogen gode råd? Havde tænkt på noget rodalohn blanding i 1 døgn og så en effektiv skurebørste? Eller skal jeg ty til en spartel og utallige timers puffen og skubben?

På forhånd tak
Anja

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. juli 2008 kl. 11.56

Hej Dorte
Vedbend er okay på muren, såfremt furerne er intakte og hele. er der derimod revner og huller i disse, skal der fuges først. Faktisk er det for energiregnskabet en rigtig god idé, idet mikroklimaet mellem bladene isolerer, så meget udsving mellem opvarmninger og nedkølinger reduceres.

Desuden er plantevækst generelt god mht hensyn til at holde soklen mere tør, når vi taler om klassiske klatreplanter. Der drænes gennem klatreplantens forbrug, idet planternes forbrug henter mange liter op fra rodzonen.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Boel Van Ingen, 6. marts 2009 kl. 17.43

Jeg har samme problem som Bo Hildebrandt tidligere skrev om – nemlig en gammel have/gårdsplads med vedbend der er blevet helt ustyrlig.

Jeg har lige brugt 1½ time på at fjerne 1 meter og armene er ved at falde af...mangler ca. 99 meter endnu.

Er der et eller andet udover mange dages hårdt arbejde man kan gøre? Det skal helt væk – vil hellere have flies i – da vedbendet både ødelægger buskbom, hosta og lige nu forårsløgene.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. marts 2009 kl. 21.13

Hej Tina.

Du kan bruge vejsalt. Men så forsvinder buskbom,hosta og løgne også, men de blev alligevel kvalt af vedben.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2009 kl. 9.53

Hej Mogens

Hvis Tina nu vælger at følge dit råd om vejsalt, hvordan vil det så gå i de kommende år med mulighederne for nyplantninger?

Med venlig hilsen fra
Lone

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. marts 2009 kl. 18.53

Hej Lone.

Ja det er den hårde metode. Jeg har selv været nød til at bruge vejsalt på store mængder af Vinca, og året efter kunne andet plantes.

I Tinas tilfælde har hun stadig sine arme i behold.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie, 28. maj 2009 kl. 17.13

Hej Morten

Jeg står og vil lave et læhegn af efeu på rionet og kan se at du har haft gode erfaringer med at få det til at dække hurtigt, men hvor mange planter har du brugt pr kvm

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Formand Fr 32 Andelsb. Ved Arne Madsen, 11. november 2009 kl. 18.40

Jeg har hørt at, en sokkel hvor hegnet på ca. 1,80 m høj står,
skal jorden gå helt op til kanten og en halv m. ud og 45 grader ned. over ved naboen går jorden plan med.

det er på den side til os er der 1,30 ned der fyldt op med jord op til 20 cm. fra toppen og en halv m. ud og ca.50 grader ud. soklen er støbt en halv m. ned, der så gravet ud til nogle andelsboligere
på grund af der er to etage.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.Lump., 11. november 2009 kl. 19.48

Prøv lige at forklare det en gang til, eller skær det ud i pap, og hvad er spørgsmålet.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Nørgaard, 8. april 2020 kl. 9.34

Hvor dyb bliver rodnettet på en efeuhæk?

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 18.01

Jeg kan ikke finde noget om hvor lang det går ned, men jeg ved af erfaring at det breder sig over et stort stykke og jo ældre planterne er jo større er rodnettet.

Nyt svar til emnet »Vedbend«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vedbend

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider