På denne side finder du kommentarer til teksten Skab mere dyreliv på børnenes legeplads. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Rune Sørensen, 10. november 2024 kl. 15.45
Hej Hanne Søgård.
Jeg er Elev på Randers Social- og Sundhedsskole. Er ved at skrive en opgave i dansk. En baggrundsartikel om biodiversitet.
Den handler om dine gode råd om biodiversitet i daginstitutionen. Jeg mangler et interview. Kan du fortælle lidt om bier?. Biodiversitet om bier på en legeplads?. Måske lokation af insekthotel?. Måske er frugttræer et godt bud på biodiversitet på legepladsen?.
Jeg arbejder selv i daginstitution og er nysgerrig på bier.
Tak. Kh Rune Sørensen
Skrevet af: Hanne Søgård, 11. november 2024 kl. 14.12
Hej Rune
Jeg deltager gerne. Så du kan enten spørge konkret her eller give mig et ring på 60827540.
Fx skal jeg vide om det er honningbier, vi taler om eller de vilde bier. Er vi i en storby eller en landsby, osv.
MVH Hanne
Skrevet af: Rune Sørensen, 12. november 2024 kl. 9.03
Hej igen Hanne.
Jeg spørger dig bare her.
Jeg arbejder i storbyen i en børnehave, når jeg ikke går i skole.
Kan huske vi har mange Gedehams og Jordbier, men ingen Honningbier.
Hvordan kan man få flere honningbier i daginstitutionen?.
Kan man lave et bo til både vilde bier og honningbier?.
Er frugttræer en god ide i daginstitutionen?. Og hvilke?.
Tak på forhånd. Kh Rune Sørensen.
Skrevet af: Søren Duun, 12. november 2024 kl. 22.31
Hej Rune.
Jeg tillader mig at blande mig lidt. Jeg er gammel biavler og ved derfor lidt omkring honning bier. Det vil være en rigtige god ide at opsætte bihoteller til gavn for de vilde bier, men desværre ikke for honning bier. Honning bier kan ikke benytte de bihoteller vi opsætter, men skal have et bistade og dem findes der mange versioner af. Men i Danmark bruger vi kun to forskellige stader. Jeg vil ikke forvirre dig med hvilket typer det er, men nævne at du skal have en biavler til opsætning af den . Men om det er en god ide at have bier i en børnehave har jeg ingen erfaring med. Jeg tror ikke at det vil være en god ide...
Det er meget vigtigt at i så og planter en masse blomster til gavn for både vilde bier, humlebier og sommerfugle, men naturligvis også honning bier. Men det er ikke sikkert at i ser så mange honning bier, da bierne ofte søger andre steder, hvor der er masser at honning at hente .
Blomster du kan så er : honning urt, solsikke, kløver mv. Planter du kan plante er : frugttræer u, mange forskellige buske osv...spørg endelig.
Håber at du kan bruge lidt af det jeg har skrevet
Skrevet af: Rune Sørensen, 13. november 2024 kl. 9.45
Ja kan godt se honningbier skal have et bi-stad og det vil være en dårlig ide i en daginstitutionen.
Men vilde bier er mere en velkommen.
Så mit spørgemål til Hanne er nok mere:
Hvordan får jeg flere vilde bier i daginstitutionen?.
Er frugttræer en god ide?. Hvilke?.
Kh Rune.
Tak for svaret Søren. Men skal bruge Hannes kommentar til mine spørgsmål da jeg har lavet en artikel om hendes oplæg om biodiversitet i daginstitutionen.
Skrevet af: Søren Duun, 13. november 2024 kl. 10.28
Hej Rune.
Prøv at læse dette: www.smaaklimamonstre.dk/2023/vilde-bier-i-haven/
Skrevet af: Hanne Søgård, 14. november 2024 kl. 10.36
Hej Rune
Bierne: Lav nye bihoteller løbende (hvert år, som minimum). Bedst er et bundt hule rør, der er lukkede i enden - cirka 20 cm lange. "Et bundt" er hvad en voksen kan rumme mellem tommel og pegefinger, på samme hånd, når fingerspidserne mødes. Hæng dem op under tagudhæng, under et halvtag, eller lignende tørt og gerne lunt sted i læ, men ikke direkte sol. De rør der har været beboet kasseres, for at undgå spredning af sygdomme. Rørene må meget gerne have forskellige diameter. Tagrør, bambus og andre græsser af forskellige slags, er egnede. I må på jagt!
Frugt: Alle frugttræer og -buske er velegnede
Andet: Et blomsterbed (gerne flere), hævet så der ikke trampes i det (fx en palleramme). Søren nævner nogle af de mest velegnede. FX kan solsikker starte livet indenfor i vindueskarmen. Sået i potter (evt. i tomme dåser med hul i bunden) medio maj og plantes ud efter grundlovsdag. Det er magisk at følge et frø spire og hvert barn kan få sin solsikke. Så gerne 3 frø i hver potte og tynd ud, så der kun er 1 tilbage (mere sikker succes) ved plantningen. Husk at vande.
God fornøjelse!
Skrevet af: Rune Sørensen, 14. november 2024 kl. 13.25
Tak Hanne.
Det er super brugbart og spændende.
God dag til dig.
Skrevet af: Rune Sørensen, 14. november 2024 kl. 13.26
Tak Hanne.
Det er super brugbart og spændende.
God dag til dig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skab mere dyreliv på børnenes legeplads«