Forum

Mynte saft

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Karin, 7. august 2004 kl. 23.40

Efter en del mislykkedes forsøg, vil jeg høre om der er nogen der ved, hvordan man laver koncentreret myntesaft. Jeg har rigtig meget mynte i min have, og vil gerne kunne gemme det.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Vestergaard, 27. juni 2005 kl. 22.35

Hej lene.

fik du fat i en opskrift på myntesaft? Hvis du gjore, vil du så give den videre til mig? På forhånd tak Nina

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 28. juni 2005 kl. 20.14

Mon ikke man skal bruge den samme fremgangsmåde som man bruger til hyldeblomstsaft. Den kan da bruges når man vil have citronmelissesaft.

Helle-Sofie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 24. august 2006 kl. 15.16

Jeg vil også meget gerne have en opskrift
hvis der er nogen der kan hjælpe?

mvh morten

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv, 7. maj 2008 kl. 12.15

Jeg laver myntesaft som myntegele dog uden geleringsmidlet. Opskriften jeg bruger er fra Frøken Jensen. Nedenstående er dog lidt tilpasset efter nogle forsøg. Denne er noget sød, tilsæt mindre sukker hvis det ønskes.

Jeg plukker en stor håndfuld mynte, hakker den groft, overhælder den med ½ l. vand, 2 tsk. citroncyre og 2 dl. sukker. Lader det stå natten over, tilsætter 2½ del. vand, 5 dl sukker og koger det hele op, sigter det og heller det på atamonskyllet flaske.

God som drinks-mixer til mojitos.

mvh. Liv

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. december 2009 kl. 13.03

Det var dog en super interessant ide, myntesaft og citronmelissesaft! Begge planter smager dejligt og gror som ukrudt så der kan høstes mange blade af dem på en sommer, og man kan godt blive lidt træt af kun at drikke the... Jeg har lavet hjemmelavet hyldeblomstsaft flere gange med glimrende resultater, vil helt sikkert prøve med mynte og melisse når jeg får etableret min nyttehave :o)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. december 2009 kl. 17.13

Det lyder spændende med det saft. Jeg drikker meget te. Citronmelisse the er den bedste jeg har smagt. Den er jo ikke til rådighed altid. Jeg klipper 2-3 stilke af og plukker den for blade, som jeg stopper ned i min store kop og hælder varmt vand over. Gad vide om jeg bare kan lave en større potion saft og så blande det i koppen i stedet for bladene. Måske det også gælder de andre theer/safter. Tak for inspirationen. håp

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2009 kl. 20.36

Måske kan du få tørrede citronmelisse hos din nærmeste helsekost .

Jeg har lige været i rundt i samtlige supermarkeder for at finde anis frø, som jeg skal bruge til bagning . Jeg kunne bare ikke finde det . Så da jeg alligevel var ude i Lyngby gik jeg ind i Urtehuset og fandt det , tilmed økologisk . Så nu kan jeg klare mig et stykke tid . Jeg var sikker på at det var et almindeligt krydderi , der kunne købes hele året . Men jeg blev klogere .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. december 2009 kl. 20.44

NÅ, men så må jeg ha at vide (igen?), hvordan er det nu lige nemmest at tørre (melisse) blade. Jeg har ikke komfur/ovn eller oliefyr, kun fjernvarme og mikroovn. Men som Lotte så ihukommende beskriver: citronmelisse gro som ukrudt. Hvad er alternativet til at gro forøvrigt? C-melisse er jo nemt lige at rive op. Min ene nabo er ikke havemand, han forøvrigt slet ikke´, de modsatte slet ikke. Melisse- blomsterne flyver overalt, men jeg er vistnok den eneste i Middelfart som har urtehave - og katte en gros, de andre klipper ukrudt af med motorklippere. håp

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2009 kl. 16.54

Den bedste måde at tørre urter på er ved svag varme .
Hvis det får for meget varme ender det i stedet med at blive til hø og både duft og smag forsvinder . Det er derfor svært at tørre urter i en mikrobølgeovn . Med mindre at den også har en almindeligt ovn-funktion .

Hvis du kan sætte ovnen til omkring 50 grader, skal du regne med at urterne skal ligge i ca 6 - 8 timer .
Du skal starte med at sortere alt det dårlige fra forinden, inkl. stængler mv. skal væk .

Det allerbedste er, hvis ikke bladene ligger i flere lag , da det giver en uens tørring og nogle vil ligge og klister sammen .
Hvis du havde haft en varmluft ovn kunne du sagtens ligge flere plader ind med blade . Men når de er ved at være tørre kan de godt ligge og "flyve rundt i ovnen" . Derfor skal du slå blæseren fra , når du kan se at de begynder at lyfte sig .

Problemet hos dig er at du kun har en radiator, som er varm , når citromellisen ikke er tilgængeligt . Derfor må du bruge andre varmekilder, så som drivhuset eller vindueskarme .
En anden mulighed var at plukke, rense og nedfryse friske citromelisseblade , som du så tøer op når du skal bruge dem .

Så får du også friskere urter, der kan bruges til meget andet . Ellers vil jeg forslå dig at købe tørrede urter hos din lokale helsekost . Citronmelisse koster ikke så meget og du kan købe den , som både økologisk og almindeligt . Jeg selv har lige købt tørrede brændenælder (kr. 26,- for 400 gram. Dog ikke økologisk opdaget jeg) . Derfor gider jeg ikke at rode med det selv .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skovgaard, 13. maj 2016 kl. 15.08

Nu så jeg at overskriften var mynte saft, og at lave saften er uhyre simpelt, mynteblade i en morter, ned i en gryde med vand, en times simren under 100 grader, med alle de maste blade.

Hvis du skal bruge det til safte vand så 20 gram pr liter sukker/ honning/druesukker alt efter hvad du kan lide. men med eller uden sukker skal gryden, eller det du om hælder det stå i køleskabet i 10 dage...

Derefter skal det sies, her fungere, et hvilken som helts stykke gardin, t shirt, sokker, eller andet stof, over en beholder. det du har nu er ikke helt plante frit men næsten, derefter kan du hælde det gennem et kaffe filter, for at få det helt rent. Så er det op i dine gamle mælkeflasker med patent låg, som selvfølgelig er atamon behandlet først.

Hvis du vil lave olie, til huden for at få de gode, naturlige virkninger skal du gøre sådan her.

Hvad skal jeg bruge?
350 g. frisk mynte (pebermynte).
200 ml. basisolie. Du kan vælge enten mandelolie eller olivenolie.
En mørk glasbeholder der kan indeholde 250 ml.
Hvordan laver jeg mynteolie?
1- Det første du skal gøre er, at få fat i noget pebermynte (vær opmærksom på denne del, fordi vi snakker ikke om normal grøn mynte). Du kan bruge hjemmedyrket pebermynte eller købe det i supermarkedet. Når du har en god forsyning af denne mynte, skal du vaske det grundigt med koldt vand, blad for blad. Fjern alle urenheder. Husk at du skal anvende den direkte på din hud, så det skal være rent.

2- Anden fase? Du skal knuse myntebladene. Brug en træhammer eller ske. Put masser af kraft i dette trin fordi målet her er, at ødelægge bladene og få saften ud. Det vil begynde at dufte godt.

3- Nu er det tid til at bruge komfuret. Snup en gryde og fyld den med de 200 ml. olie som vi nævnte tidligere. Placer det over svag varme. Tilsæt derefter den knuste mynte, rør rundt og lad blandingen destillere ved svag varme. Glem ikke at dække gryden, du destillere pebermynten i, til så dens egenskaber bliver gode og koncentrerede, og du ikke taber dens naturlige essens. Lad processen fortsætte i en halv time, hele tiden ved svag varme.

4- Efter at der er gået en halv time, sluk for blusset og lad blandingen hvile. Dernæst er det tid til din mørke glasbeholder. Brug en fin si til at hælde mynteolien ned i beholderen uden at bladene ryger med over.

5. Du skal lade det stå et køligt sted, hvor det ikke udsættes for sollys.

6- Næste skridt? Tålmodighed. Du bliver nødt til at vente i omkring 10 dage før, at dine hjemmelavede mynteolie har udviklet alle sine egenskaber. Derudover skal du huske at dreje beholderen hver 12 time for at sikre at alt blandes godt sammen.

7- Vi vil gerne påpege at mange mennesker, i stedet for at lave mynteolie, laver mynte alkohol. Mynte alkohol er lidt mere effektivt til behandling af muskulære og reumatiske problemer, såvel som sår og skrammer. Hvis du er interesseret i at lave denne mynteblanding, er det eneste du skal gøre, at blande pebermyntebladene med en flaske alkohol med en alkoholprocent på 95. Hæld blandingen i en vandtæt beholder og lad det stå et koldt, mørkt sted i 15 til 20 dage. Når tiden er gået, si indholdet og gem den resterende alkohol. Det har en stor medicinsk virkning og vil hjælpe dig med at lindre muskulære og reumatiske smerter. Meget brugbart!

Nyt svar til emnet »Mynte saft«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mynte saft

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider