På denne side finder du kommentarer til teksten Saml solvarme med en sort radiator. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Robert Larsen, 27. april 2004 kl. 17.18
Jeg har lige en enkelt kommentar til dette.
Pas på at denne sortmalede radiator ikke er helt tæt men at der er expansions mulighed.Temperaturen kan komme over kogepunktet og derved kan dette komme til at virke som en tryk koger.Dette kan specielt være farligt hvis der benyttes en "gammel rusten" radiator.
Skrevet af: Peter Bo Rasmussen, 17. juni 2004 kl. 10.56
Lige en kommentar til kommentaren.
På de fleste radiatorer findes der denne lille irriterende ventil, som altid volder problemer når man skal have åbnet den, for at udlufte radiatoren. Den lader man bare stå helt åben. Evt. fjern den helt.
En anden ting er at kigge lidt på hvilke produkter man kan fylde i en radiator.
Kølervæske/olie/m.m., som også forhindrer den i at ruste. Det gør vand ikke.
Olie er et vældig godt produkt, da det har en væsentlig større kalorie-absoberingsevne, grundet dets densitet/tykkelse.
Den (radiatoren) skal fyldes med omtanke en varm sommerdag, udenfor drivhuset, og er det ikke varmt nok, sætter man en varmluftsblæser på den, så den bliver ca. 80 grader varm.
Husk slange omkring udluftningsventilen, så evt. for meget påfyldt olie, kan løbe ned i en dertil placeret beholder, så det ikke flyder ud i drivhuset på et senere tidspunkt. EFTERLAD HELST 1 DECILITER LUFT I RADIATOREN. Så undgår du ubehagelige oplevelser.
Det samme er gældende for kølervæsken.
Som udgangspunkt:
Jo tykkere væske i radiatoren, jo længere holder den varmen. Vand/Olie forhold ca. faktor 3.
Har selv brugt min bils/plæneklippers/fræsers aflagte olie, ved olieskift, som jeg har påfyldt den sorte radiator, og det fungerer helt perfekt.
HUSK... Lad ventilen stå åben, så indholdet, olie/kølervæske kan arbejde frit i radiatoren, hvis ikke du vil have olie/kølervæske i hele dit drivhus, når den sprænger, fordi du har lukket den til.
Venlig hilsen
Peter Bo Rasmussen
Skrevet af: Hans Jensen, 26. juni 2005 kl. 8.48
Hvordan får i transporteret varmen ind i drivhust.?
Kobler i den til en radiator i drivhuset eller løber det bare rundt i en slange/rør.?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. juni 2005 kl. 13.13
Det løber ikke rundt, men radioatoren står i drivhuset. Om natten vil den så afgive varme, der er opsamlet i dagens løb. Du kan i princippet benytte en sort balje med vand eller sorte, store sten. Princippet er det samme.
Skrevet af: Hans Åge, 8. juli 2005 kl. 21.22
Jeg har en af de velkendte blå tønder i drivhuset på nok omkrind 100 l. den og mine vandkander er, om muligt fyldt med regn vand. Vandet bliver opvarmet om dagen – og afgiver varmen om natten. Summa/summarum. Det er billigt og enkelt. Nok ikke optimalt. Det med radiatoren er vel nærmest (også) solvarmeanlæg – og lidt mere for experter. Det kan ikke sammenlignes før vi kender evt. resultater og værtshusene er lukket
Skrevet af: Peter Bo Rasmussen, 12. juli 2005 kl. 18.17
Vedr. tønde med vand.
Jo, princippet er det samme. Radiatoren fylder bare meget mindre, og kan gemmes af vejen (evt. op ad den fjerne glasvæg), så den ikke tager plads i drivhuset. Det er ikke særligt krævende at fylde så'en fætter med affaldsolie. En tragt, lidt spildolie evt. fra naboer og bekendte, så kører man, og det er yderst effektivt.
Har tilsvarende brugt en sortmalet radiator til at opvarme min datters badebassin.
Genbrugsstation, kluns en pladeradiator, mal den sort, tilslut til pumpen, og vend mod solen. Det var så effektivt, så vandet blev for varmt (28 grader).
Har siden brugt den til "de voksnes" bassin på 5000 liter. Samme succes.
Ved påfyldning af bassin, radiator hen over grillen, 1 pose kul, udgangstemperatur 20 grader.
Skrevet af: Per, 27. maj 2006 kl. 23.18
God ide!
De projekter med radiatorerne lyder spændende. Den vil jeg prøve, både i drivhuset, samt vores 5000 l badebassin. så vil jeg komme med en kommetar senere på sommeren om hvordan det er gået.
Skrevet af: Jesper, 28. juni 2008 kl. 22.54
Super angående pool'en – jeg har surfet nettet tyndt for at finde en god solvarme-løsning – jeg havde ikke lige tænkt på en radiator :o)
Skrevet af: Mads Kikkenborg, 1. august 2008 kl. 20.40
Vedr. pool. Nogle som ved hvilken pumpe man kan bruge?
Jeg har købt en dykpumpe som overhovedet ikke virker.
Skrevet af: Per, 1. august 2008 kl. 21.39
Ja, køb en komplet sæt 5000 l badebassin i Harald nyborg. Der er en pæn stor pumpe med. Alt det hele for 299 kr.
Skrevet af: Per, 1. august 2008 kl. 21.43
Jeg har lagt 5 cm flamingo under min 5000 l badebassin. Nu kommer temp. fin op på 27 grader. Uden anden opvarmning. Det holder rigtig godt på varmen.
Skrevet af: Mads Kikkenborg, 1. august 2008 kl. 22.12
Hvor højt kan den pool pumpe fra Harald Nyborg pumpe? Hvor kræftig er den?
Vil den kunne pumpe vand 10 meter hen af jorden og op på et tag og rundt i nogle sorte radiatore?
Skrevet af: Per, 1. august 2008 kl. 22.15
Uha, det ved jeg ikke. Der bliver jeg dig et svar skyldig!.
Skrevet af: Peter Bo Rasmussen, 2. august 2008 kl. 11.38
Hej Mads.
Det du spørger om kan godt lade sig gøre...
– så længe det er et lukket system.
Du kender loven om forbundne kar. Det der ligger højest, vil altid blive tømt ud i det eller disse der ligger længere nede (Tyngdekraften).
Når systemet er lukket, virker tyngdekraften jo ikke i rørsystemet, da det ikke bliver tømt, men kun cirkulerer. Det samme gør et centralvarmesystem. En almindelig cirkulationspumpe pumper jo ikke mere end få liter vand i minuttet, og bruger kun ca. 25–50W.
En større bassinpumpe drøner jo derudaf med 50–100 liter i minuttet og bruger250–500W.
Det er ganske praktisk når man skal tømme vand bort (åbent system), men når det bare skal cirkulere så, nej.
Problemet består i at cirkulationspumper er svinedyre. Fra 1.500 og deropad, hvor en lille basinpumpe kan anskaffes for nogle hundrede kroner hos Harald Skrald, så med mindre du kan klunse en brugt cirkulationspumpe et eller andet sted (storskrald, ny fyrinstallation, genbrugsplads), så er den billige plastikpumpe at foretræke på kort sigt. Den er også vandtæt og kan tåle regnvejr, hvad en cirkulationspumpe jo ikke er bygget til.
Har forøvrigt lige brugt min "grill-radiator" igen da vores bassin skulle fyldes, og det var lige til at hoppe i efter påfyldning (19 grader).
Det der med flamingopladerne skal jeg også lige have prøvet, men med ca. 1m vandsøjletryk kunne jeg godt forestille mig at de bliver lidt flade m. tiden, og dermed mister en del af den isolerende evne (luftboblerne i flamingoen).
Skrevet af: Svend Høst, 2. august 2008 kl. 14.24
Man behøver ikke en pumpe for at få vand til at cirkulere, varmt vand vil stige opefter i et lukket system og dermed sende koldt vand ned til opvarming osv. Før i tiden i varmeanlæg i villa og lign. brugte man ikke cirkulationspumper.
Mindre solvarme anlæg bruger også naturligt cirkulation, det kræver blot at tanken er placeret højere end solfangeren.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Peter Bo Rasmussen, 3. august 2008 kl. 20.00
Det er helt rigtigt at man ikke behøver en pumpe for at få vand til at cirkulere i et lukket sysem, hvis tanken er placeret højere.
Her er det bare lige omvendt.
Mads ville gerne have en solfanger på taget der kunne varme hans svømmepøl op, så her er "tanken" placeret nederst, og ikke øverst.
Ved naturlig cirkulation vil det også tage en evighed at varme en pøl på 5000 liter op.
Skrevet af: Mads Kikkenborg, 3. august 2008 kl. 22.18
Hej med jer!
Tak for jeres mange svar.
Kan man smide nogle billeder heride? Jeg er nemlig ved at lave et system som jeg tror fungere. Desværre begyndte det at regne så kune ikke gøre det færdig.
Jeg har skaffet en radiator og en cirkulationspumpe og fået det hele samlet, dog mangler jeg at male min radiator. Jeg tror nok det kommer til at virke.
Desværre er min cirkulationspumpe af ældre model, dvs. 80 watt, men det er stadig billigere end dykpumpen som brugte 350 watt.
Jeg har "testet" med 100 meter haveslange på mit tag, og der kom ca. 10 grader varmere vand ud, og min pool er blevet markant varmere på blot 2 dage.
Desværre kan det ikke blive en 100% gratis løsning da jeg har en pool som skal varmes op, og ikke en kælder hvor jeg kan lave opvarming (naturlig cirkulation)
Jeg har et par spørgsmål.
1. Hvilken cirkulations pumpe bruger I? Hvor "kræftig" er den. Ikke hvor meget den kan pumpe pr. time, men hvor højt? Ikke hvor meget den er sat til, men egentlige tal ville være rart.
2. Hvad med klor i vandet? Jeg har et salt/klot system – Ruster pumpen/radiatoreren ikke?
3. Hvilken radiator er bedre end andre? En flad? En gl.dags støbejerns? En ny model?
4. Hvilen "farve" er bedst? Sort blank eller mat?
Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2008 kl. 7.50
En pumpe skal tilsluttes lovmæssigt rigtigt dvs. jordforbindelse og HPFI afbryder, vandbassin og el kan være dræbende.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Peter Bo Rasmussen, 4. august 2008 kl. 18.42
Det lader til at der er en el-fagmand på banen.
Nuvel.
Det er i høj grad korrekt, hvad Svend Høst skriver. Strøm og vand er noget gyseligt noget,
hvis man laver noget galt.
Når vi tilslutter et eller andet til vores eksisterende stikkontakter, er det godt at vide at loven foreskriver at der SKAL sidde et HFI/HPFI relæ/afbryder i den anden ende.
Der burde på nuværende tidspunkt være ryddet op i alle "gamle" installationer som ikke havde denne fætter monteret. Hvis ikke, ville jeg ikke engang tilslutte en motorsav eller en
elektrisk-græsslåmaskine.
HFI/HPFI relæet/afbryder sammenligner lidt populært sagt, indkommende strøm med udgående, og er der forskel på disse værdier fordi du står med foden på jorden og hånden i et strømførende bassin (stikkontakt), slår den alt fra på nogle milisekunder.
Det er altid rart at vide.
Derfor skrev jeg også at en cirkulationspumpe ikke er egnet til udendørs brug.
Mine svar på dine spørgsmål:
1.
Bruger du en pumpe (evt. dykpumpe) i et åbent system skal den kunne levere et vandsøjletryk der skal ligge over den højde du skal pumpe vandet op til.
I det øjeblik vandet har nået toppen og begynder at returnere, drages fordel af tyngedekraften (forbundne kar), og så kommer der knald på.
Det står på mærkaten på pumpen, hvor meget vandsøjletryk den kan levere, så det er vel bare for dig at beslutte hvor højt du vil ha'' den.
–radiatoren, altså.
2.
Klor i vandet virker ikke eroderende (fremmer rust). Klor findes i salt (natrium klorid også kaldet bordsalt (NaCl).
For at noget kan ruste, skal der være mulighed for en Oxidering (tilstedeværelse af frit ilt som kan angribe jern). Saltvand er ikke lige en jernradiators kop the.
Den vil ruste meget hurtigt.
Når du kører med et salt/klor system blander du to verdener i vedligeholdelse af vandkvaliteten, og det er vist nok ikke at foretrække (smart).
Jeg har ladet mig fortælle at det er et enten eller. Salt-klor, og ikke både og, da de to systemer modarbejder hindanden, men hvad ved jeg. Jeg er ikke kemiker.
3.
Afgjort en flad plade radiator. Størst mulig flade mod solen, selvfølgelig.
4.
Matsort eller blank sort. Jeg er sgu'' ikke religiøs.
Den skal bare ikke være hvid.
Din test med 100 m. vandslange...!
Var det før eller efter værtshusbesøget.?
Velnigst Prete Bo Ramsussen
Skrevet af: Dennis Thomsen, 19. januar 2010 kl. 12.54
Jeg vil afgjort også holde mig til pålidelige løsninger, i det tilfælde at det både er vand og strøm, der indgår i opsætningen.
Selv har vi valgt et Velux Solanlæg www.velux.dk/Private/Produkter/Solvarme, som vi er særdeles tilfredse med, på trods af at prisen er lidt højere end discount-løsninger.
Vh. Sarah.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Saml solvarme med en sort radiator«