Forum

Kompostering af hønsemøg – tid?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 8. december 2011 kl. 9.51

Hej,

Jeg har et hønsehus som jeg skal have muget ud i. De har bare haft et lag sand at gå på hen over sommeren og der er samlet en del møg under deres sidepinde. Dette kunne jeg tænke mig at bruge i køkkenhaven til foråret. Jeg ved at hønsemøg er et kraftigt gødningsmateriale og kunne derfor tænke mig at kompostere det først. Min plan er at blande det op med strøhalm, da jeg ved at nedbrydning af halm optager næring og dermed kan tage lidt af krudtet ud af gødningen. Er det dumt at gøre nu (er processen så langsom i kulden at det er ligegyldigt) kan man nå at fordele møget tyndt i køkkenhaven nu? (vil det blot udskylles hen over vinteren) Kan man tørre møget i drivhus (er det ikke for fugtigt nu)
Kan man sprede det tyndt ud til foråret eller vil det være så kraftigt at det forstyrrer spiringen?

Håber at kunne trække lidt på nogle erfaringer da doseringen af dyregødning er en vigtig brik i den måde vi vil drive husdyrhold og køkkenhave.

mvh
Ditlev

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2011 kl. 10.46

Jeg har 10 høns og plejer at lave en kompostbunke i et af mine højbede i løbet af efteråret med halm, ukrudt og hønsemøg i tynde lag. Der skal en del andet materiale til ud over hønsemøget, da det ellers bliver alt for kraftigt. Så bliver den vandet, så der er fugtigt hele vejen igennem, og så dækker jeg den til, så alt krudtet ikke bare bliver skyllet væk af regn og sne.

Den er ikke klar til at blive spredt rundt i alle bedene til foråret, så jeg lægger et lag oven på jorden, når der er lagt kartofler, og et godt lag der, hvor jeg skal dyrke knoldselleri. Så er det meste af bunken brugt, og i resten af den planter jeg squash/græskar.

Hvis man hvert år starter den nye bunke et nyt sted, som ikke lige har fået en dosis samme år, vil man efterhånden have en supergod jord i alle bedene.

Det kræver lidt planlægning og et godt sædskifte (læs evt. om det her på havenyt), men resultaterne kan ses!

Hvis du vil have bunken omsat hurtigere til brug i hele haven, skal den sættes i det sene forår i stedet, da omsætningen jo er noget hurtigere, når det er varmt. Der sker i virkeligheden ret lidt om vinteren, så derfor bruger jeg kun vinterbunken til de ting, der kan tåle det.

Prøv også at søge på kompost her på havenyt - der er flere forskellige måder at gøre det på! Det her er bare min måde, som har fungeret godt i nogle år nu.

mvh
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene G., 14. januar 2012 kl. 17.19

Jeg har også høns, og ville gerne kompostere i stedet for at køre affaldet væk. Som jeg forstår det, så bruger man en blandig af hønsemøg og haveaffald, mere eller mindre findelt. Men haveaffald er jo fyldt med ukrudtsfrø!! Hvordan undgår man at sprede alle disse frø rundt i haven, når man bruger sin kompost? Og kommer hønsemøget ikke til at lugte? Vi bor i et villakvarter, og jeg gør mig meget umage for, at mine høns - og hane - ikke generer naboerne...Men synes også, at det ville være skønt at kunne genbruge haveaffald og hønsemøg.

Vh. Malene

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2012 kl. 20.11

Nej - jeg synes ikke, at det lugter, men der er masser af ukrudtsfrø i det, så det bliver kun brugt i mine højbede, så det er let og hurtigt at luge væk...

Hvis du vil undgå de fleste af ukrudtsfrøene, skal du i stedet sætte en varmkompost - så tag fat i søgefunktionen her og få en opskrift på det :) Eller lade være med at lægge ukrudt med frø i komposten!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene G., 15. januar 2012 kl. 3.10

Okay, jeg har fundet en meget informativ artikel om varmkompostering - gad vide, om man kan starte sådan een om vinteren?

Tak for info!

Vh. Malene

Nyt svar til emnet »Kompostering af hønsemøg – tid?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompostering af hønsemøg – tid?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider