Skrevet af: Ole Andersen, 25. november 2011 kl. 11.11
Hej Folkens.
Vi er så heldige at have bygget nyt hus, og har anlagt ny have.
Det er i øvrigt noget af en opgave - ikke mindst at få "designet" haven både praktisk og flot...OG hyggelig!
Nå men jeg vil her til vinter forberede et af næste års projekter - 2 højbede.
Højbedene skal primært bruges til urter og enkelte rodfrugter.
Jeg er dog lidt vild med ideen om "selv-vanding" - så jeg vil negrave en murebalje fyldt med sten, til at holde vand. Baljen skal kunne fyldes via et vandingsrør.
Fra bunden af baljen skal der være to kloarkrør,med huller, (evt. andet rør) rørene skal være fyldt med jord, og virke som hævert for for planterne. jeg har en ide om at rørene skal gå ca 20 cm over jorden, og 35cm under dvs. 45cm rør.
Nu er det så spørgsmålet kommer! Vil vandet kunne hæves 45 cm? og hvad syntes i i øvrigt om designet?
Glæder mig til jeres meldinger :-)
Skrevet af: Randi Lauridsen, 27. november 2011 kl. 8.54
Hej Ole
Jeg ved ikke om vandet kan hæve sig 45 cm, så det kan jeg ikke svare på.
Vedr. Designet, har du så overvejet hvordan du kan komme til murebaljen hvis det skulle blive nødvendigt med vedligehold (Tilstopninger af rør el.lign.)
Selvvanding kan laves på mange måder, har du oververvejet siveslanger tilsluttet en vandbeholder der er hævet over jordniveau i bedene ?
mvh
Randi Lauridsen
Skrevet af: Ole Andersen, 27. november 2011 kl. 22.49
Hej Randi,
jeg har ikke tænkt mig at "skulle i baljen" :-) hvert år, måske en gang hver 3. for lige at tjekke...men det kræver at jeg tøbber bedet for jord. I øvrigt vil jeg placere en plade ovenpå baljen, så jordet ikke kommer ned i stenene i baljen.
Rørene med jord, som skal suge vandet op, vil jeg omvikle med fiberdug, så der ikke kommer jord i baljen og omvendt - sten i røret.
Den med siveslangen havde jeg ikke tænkt på... , men ideen med en underjordisk beholder som man kan fylde med opsamlet regnvand, tiltaler mig bare - nok mest fordi man kan fylde balejn og ikke tænke på vanding i dagevis....hvis det virker efter hensigten.
Det er også vigtigt for mig at det ser ordentligt ud, altså så man ikke kan se vandbeholdere, rør, slanger osv....
Jeg har dog tænkt kun at lave bedet med to pallerammer, og kun nedgrave baljen 50%, på den måde vil vandet kun skulle trækkes 20-30 cm op....det bør kunne lade sig gøre.
Har du selv en form for "automatisk" vanding?
Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. november 2011 kl. 16.47
Hej Ole.
Det var lige det der med at fjerne jord jeg tænke på, Jeg ved at det ville jeg selv være for doven til :-)
Nej jeg har ikke nogen for for automatisk vanding, men tænker da ofte på at det ville være praktisk i højbede med salat og andet med højt vandingsbehov. Lige i år har jeg dog ikke tænkt så meget over det ;-)
Skulle jeg lave det, ville jeg vælge dryp- eller sivevanding.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. november 2011 kl. 21.18
-Ikke at jeg har forstand på automatisk vanding eller kapilærkasser. men hver gang jeg ser dit indlæg, Ole, kan jeg ikke lade være med at tænke på: Hvad med dræn?
Hvis vi nu får flere af disse heftige regnskyl, som vi fik den forgangne sommer, så dine baljer fyldes op, jorden i bedet gennemvædes og vandet ikke kan komme væk?
Mvh Vibeke
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed med nedgravet kapilær-anordning