Forum

Søger hjælp til kolonihave/nyttehave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Guldbrandsen, 16. maj 2011 kl. 18.46

Hej! :)

Vi er et ungt par, som søger en kolonihave i eller i nærheden af københavn.
Vi er studerende og bor i en lejlighed på Frederiksberg. Her har vi en lille altan, som bliver brugt flittigt til beplantning;) Men vi vil meget gerne have noget mere plads, at dyrke på.

Vi venter os en lille datter her til juli, og ønsket om en lille have er derfor nu endnu større, da vi gerne vil give hende mulighed for, at vokse op med, at få lov til selv at dyrke sine grøntsager o.lign., og få alt det hygge der følger med en have.

Men vores økonomi kommer desværre ikke til at række til hverken hus, eller kolonihavehus til flere hundredetusinde de næste år. Derfor søger vi nu med lys og lygte, noget nyttehave eller kolonihave, som ikke koster en formue.

Da vi er helt på "markedet", må jeg indrømme at det er lidt af en jungle, at finde rundt i. Derfor ville jeg høre, om nogen herinde, har nogle gode fif til, hvordan man dog får fingrene i sådan noget?

Nå, det blev vidst en ordenlig smøre;)

På forhånd tusind tak!

Tine og Ingi (og lille Loa ;))

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 16. maj 2011 kl. 23.18

Kan kun anbefale det! Vi har haft vores i 2 år af samme grund som jer: frisk luft og plads til junior og planter :-)

Vi gav 116.000 med det hele i Århus for en stor have med et lille hus. Det er virkelig den bedste investering vi har gjort og så har vi kunnet overleve i vores lille lejlighed lidt længere uden at få klaustrofobi og rive hovedet af hinanden.

Er alle kolonihaver i København så skide dyre? I Århus er der i hvert fald stadig mange kolonihaveforeninger, der ikke er "sat fri" og hvor priserne stort set ikke stiger - og det var jo idéen med kolonihaver.

Hold øje på guloggratis.dk og dba.dk og kig endelig forbi www.kolonihave.dk/. Jeg skulle mene, at alle foreninger under Kolonihaveforbundet arbejder med uvildig vurdering, der gør at folk ikke kan skrue priserne op og spekulere.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Guldbrandsen, 17. maj 2011 kl. 8.06

Hej Uffe.

Tak for svar! Lyder dejligt med jeres kolonihave. Tror virkelig også, at det vil redde os. Vi skal trods alt meget snart klemme 3 mennesker ind i en 2 værelses;)
Mit umiddelbare indtryk er, at alt hvad der hedder kolonihaver i københavn er enten frisat, og koster en formue, eller også er der en lukket venteliste med min 20 års ventetid. Så synes det ser lidt umuligt ud. Men tænker, at en nyttehave også ville være bedre end ingenting. Det ville selvfølgelig være dejligt med et lille hus til haven, så håber da, at en eller anden herinde lige ved, hvordan man skaffer den slags;)

Men ja, jeg holder et meget vågent øje med dba og guloggratis! Et eller andet skal jeg jo have min barsel til at gå med;)

Vh Tine

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Penille M, 18. maj 2011 kl. 8.32

Hej.
Mit bedste råd er: flyt til jylland ! ;-) Det er stort set umuligt at få kolonihave i Københavns området. Hvis I skal have en chance så skal i finde ud af hvilken dag i året den enkelte forening har opskrivning på venteliste. Det er ikke usædvanligt at interesserede overnatter for at være sikker på at være blandt de afmålte 10 eller 20 der kan opskrives på ventelisten det år.
Selv om man kommer på ventelisten vil man sandsynligvis ikke få tilbudt nogen kolonihave under 200000 kr.

Jeg har en kolonihave i Kolding den kostede 500 kr.
I Kolding generelt koster de mellem 0-100.000 kr.

Den bedste hjemmeside jeg har fundet vedr. kolonihaver ( inkl. salg) er www.voreskolonihaver.dk/

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 20. maj 2011 kl. 8.47

Det lyder godt nok som en god ide med en kolonihave.

Ikke for at tage modet fra jer, men jeg søgte i mange år en kolonihave i København til min datter og jeg - uden held. Det nemmeste er at kende nogen der kender nogen der kender og så skal man som regel være villig til at betale godt for det...

Nu flytter vi snart til Roskilde og får en have.. juhu.

Jeg tænker også på hvor langt I har lyst til at rejse? Hvis I er flere der går sammen kan I evt oprette en form for haveforening, leje et stykke jord af en villig landmand og starte derfra? Noget i stil med dette: www.meyersmadhus.dk/da/meyers_koekkenhaver.html

Hvad bruger i på altanen forøvrigt? Jeg investerede sidste år i et sæt gårdhave kurve fra frøbutikken - de er virkelig smarte og praktiske når man ikke har den helt store plads. :) Alt i alt har vi plads til de rte + en plastikspand med huller i bunden på våres 2 bittesmå altaner. vi forventer at få en lille portion rødbeder og jordskokker op i år. Og kartofler som ingen af os spiser (de må gives til familie), men som er sjove og nemme at dyrke på den måde.

Vh
Delenn Ribes

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 20. maj 2011 kl. 9.01

Til yderligere inspiration, slå "land sharing" op på Google.

Vh
Delenn

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Pedersen, 2. juni 2011 kl. 9.27

Der findes mange kolonihaver til salg til under 200.000 i Herlev og Ballerup.

De billige finder du dog ikke på internettet. I foreningen Andelshaverne Tjørnebjerg (www.tjoernebjerg.dk) i Ballerup findes der fem billige haver til salg på fælleshusets opslagstavle. Det kan betale sig at køre forbi en gang om ugen og se om der er kommet nye til salg. De rigtig billige bliver solgt hurtig. Ring til sælgerne for prisen.

Der findes mange andre foreninger på Ågerupvej i Ballerup, som du kan kigge på når du er i området.

Alle haver i Ballerup skal kloakeres så husk at undersøg om kloakering er med i vurderingsprisen. Regn derefter med at give ca. 20.000 til 40.000 over vurderingsprisen for indbo og redskaber. Det er altid mulig at komme med et bud, de fleste er villige at forhandle om prisen på indbo.

Nyttehaver udlejes ofte til dem der bor i kommunen eller i lokalområdet. Derfor er de svære at få fat i for dem som bor i København.

Nyt svar til emnet »Søger hjælp til kolonihave/nyttehave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Søger hjælp til kolonihave/nyttehave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider