Forum

Myrer i højbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo Lohmann, 28. april 2011 kl. 15.44

Kære alle !

Vi har netop bygget et lidt større højbed og plantet jordbær og krydderurter. Nu har vi så opdaget, at vi har masser af myrer omkring højbedet - er der nogen der har erfaring med om de vil ødelægge vores jordbær o.s.v. ??

Mvh

Bo lohmann

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. april 2011 kl. 19.09

Nej-lad dem endelig i fred.
Myrer skaber både ekstra varme og giver gødning til dine jorbærplanter og de gør jorden ekstra porøs -så glæd dig over at de er til stede.
Jeg kan give dig et eksempel: Jeg har mange liljer i potter.
Der hvor de trives bedst er hvor myrene bor. Hvis man tager potteklumpen op er der stort set kun lidt jord og masser af myregange-MEN planterne stortrives herved.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Kaaber, 9. maj 2011 kl. 12.25

myrer er også en slags væsner, men gør de skade med nye frø. Jeg har lige plantet krydderurter i mit bed, som er lavet af fliser, og der er 1000 af myrer, men gør de nogen skade for frøene, som lige er lagt i.

Med myrekrybshilsen fra Ulla, som ellers ikke har noget imod dyret.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Hammer, 15. maj 2011 kl. 11.03

Jeg har også konstateret myrer i et af mine højbede. I den samme kasse som myrerne bor i kunne jeg se at flere af mine små rødbeder og gulerødder var bidt over lige ved jordoverfladen. Kan det være myrernes værk?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Holgaard Svendsen, 4. juni 2022 kl. 7.35

Jeg skal da lige love for at myrer elsker 🍓, lige så meget som jeg selv gør, så hvad gør jeg mod myreplagen?
Faktisk er myrerne overalt i min græsplæne også, men i særdeleshed i mine højbede!.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. juni 2022 kl. 11.15

Jeg tror, at dine jordbær mangler VAND! Myrer bryder sig ikke om fugtig jord.
Hvis myrerne ikke må være i græsplænen, hvor må de SÅ være.? ;)
Myrerne hjælper til med at dræne jorden, - og så spiser de i øvrigt en masse bladlus. Hvorfor ikke se dem som dine hjælpere ...?
Jeg tror, at der også bliver lidt jordbær til dig, på trods af myrerne. :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Holgaard Svendsen, 4. juni 2022 kl. 11.21

Tro mig, jeg gør hvad jeg kan for biodiversiteten på alle mulige måder på mine ca. 60 M2 have, men det lille stykke jord er også til selvforsyning og ophold. Et tæppe lagt ud på græsset bliver invaderet på få minutter, hvilket de flrreste bryder sig om, og jordbærrene bliver spist inden de er modne for mennesker, så du kan tro hvad du vil.

Jeg efterspørger blot gode råd til at skabe plads til både kravl og os der er noget større, men betydeligt færre i antal på de 60 M2 😉🤞😊.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Holgaard Svendsen, 4. juni 2022 kl. 11.24

Fejl, jeg har ikke skrevet de tal der står sidst i mit indlæg !!!.
Noget andet er, at jeg vander mine jordbær hver dag, så jeg kan dårligt gøre mere, men har nu planlagt at sætte dem i krukker istedet 😊.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Holgaard Svendsen, 4. juni 2022 kl. 11.24

Fejl, jeg har ikke skrevet de tal der står sidst i mit indlæg !!!.
Noget andet er, at jeg vander mine jordbær hver dag, så jeg kan dårligt gøre mere, men har nu planlagt at sætte dem i krukker istedet 😊.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2022 kl. 22.54

Hej Susanne.

Må jeg , uden at fornærme dig, spørge til hvor meget du vander af gangen ?.

Jeg har engang fået at vide at for hver mm vand man vander med skal man gange det med 10. Dvs at hvis du vander med 10 mm vand PR KVM når vandet kun ca 10 cm ned i jorden og det vil sige at det kun er de øverste rødder, der får glæde af vandet.
En gammel tommelfingerregel siger at man skal vande med mindst 30 mm vand PR KVM i sin have. Så får de dybere liggende rødder glæde af vandet og det tørre hellere ikke så let ud igen .

At vande med få mm vand kaldes for "sjatvanding"og man risikerer at rødderne vokser i det øverste jordlag, hvilket gøre at der skal vandes hyppigere og rødderne når desuden ikke ned til den gødning, der måtte ligge længere nede i jorden .

Så når du har problemer med myrer så giv dem rigeligt med vand, gerne 30-50 mm vand .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Holgaard Svendsen, 9. juni 2022 kl. 11.28

Tak for jeres fine input, må se om vandingsnivesut gør nogen forskel 💚💚. God sommer 🍀.

Nyt svar til emnet »Myrer i højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Myrer i højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider