Skrevet af: Jørgen J.L., 7. marts 2011 kl. 21.55
Er det ikke godt at have køkkenhave, hvor der er gravet slanger ned til jordvarme.
Jeg tænker på om jorden er længere tid kold i foråret, og måske tører nemmere ud om sommeren?
Hilsen Jørgen
Skrevet af: Steen C., 8. marts 2011 kl. 23.07
Du skal nok påregne at udplantning, høst og udbytte sker senere/nok bliver mindre end normalt, da selve funktionen i en jordvarmepumpe jo netop er at dræne jorden for varme og det gør den ganske effektivt også nu selvom det er begyndt at bliver varmere og jorden varmes oppefra af solen.
Hvor meget senere ved jeg ikke og det kommer også an på om du slukker for anlægget i løbet af foråret, gør du ikke det bliver forskellen mærkbar er jeg sikker på.
Jeg ved ikke om jorden vil være mere tør, snarere tværtimod skulle man tro, da slangerne jo ikke optager fugten, men kun afkøler jorden og derved måske holder fordampningen nede?
Det kunne være rigtigt interessant at måle jordtemperaturen i fx. en halv meters dybde her i foråret, både i et område med jordvarmeslanger og i et uden, bare for at se forskellen.
Gør det det, bliver du nødt til at skrive herind igen!
Skrevet af: Lars Rasmussen, 9. marts 2011 kl. 14.58
Der bliver ikke nogen som helst forskel i udbyttet!.....
Skrevet af: Steen C., 9. marts 2011 kl. 18.52
Et højbed giver et større udbytte og en tidligere høst end traditionel dyrkning i almindelige køkkenhaver.
Dette skyldes en højere jordtemperatur gennem hele sæsonen, hvilket medfører at der både kan udplantes og høstes tidligere, samt at udbyttet normalt bliver større pr m2.
Et jordvarmeanlæg har den modsatte effekt idet slangerne effektivt suger varmen ud af jorden og derfor alt andet lige har den modsatte effekt af et højbed.
Jeg er derfor ikke i tvivl om at udplantning, høst og udbytte vil bliver påvirket, men det kunne være spændende hvis nogle lavede forsøget og meldte forskellen tilbage her på havenyt.
Skrevet af: Jørgen J.L., 9. marts 2011 kl. 21.38
Det bliver spændende at se om der er en synlig forskel. For det skal afprøves i år. Tak for svarene hilsen Jørgen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordvarme under køkkenhave